Solgt *SOLGT* Blå Glashütte Original Seventies Panorama Date norsk 2012 B/P (OBS! bildetung annonse

Medlem
26. des. 2013
Innlegg
3.231
Sted
Røyneberg




UR
Glashütte Orignal Seventies Panorama Date (ref.nr. 39-47-13-12-14)

SPESIFIKASJONER
Verk: Inhouse Glashütte Original Caliber 39-47
Kassediameter: 40x40 mm (bærer større pga. den kvadratiske formen)
Kassetykkelse: 11.5 mm
Avstand mellom lugs: ? (kan kun bruke Glashütte lenker og remmer)
Avstand lug til lug (lengde): 46 mm (45.8...)
Vanntetthet: 100m/330 fot

ALDER OG HISTORIKK
Kjøpt ny hos norsk AD (Tiedemann) 10. februar 2012. "Bok" og garantibevis (dvs. all dokumentasjon). Ingen kjent service (se "Teknisk tilstand" nedenfor). Det har vært innom noen Good Guys her på TS før meg, som kjøpte det i juli/august 2014.

TEKNISK TILSTAND
  • Uret går etter mine noe upresise målinger +1-2 sekunder per døgn .
  • Uret har full gangreserve, på om lag 40 timer.
  • Kronen er fast og presis (og er forøvrig en skrukrone).
  • Uret starter (relativt) raskt ved trekking eller bevegelse av rotoren.
Alle punktene over tyder på at urverket oppfører seg eksemplarisk og indikerer ingen behov for service.

KOSMETISK TILSTAND
Kasse og lenke i børstet og polert stål har kun hairlines. Det er en "samling" slike (vil ikke kalle det skraper) på bezelhjørnet klokken 2230 som vist på bilde nummer 5). Det er også noen mindre merker på baksiden av kassen som vist på bilde 6). Uret fremstår som meget pent og velholdt.

BÆREREDSKAPER OG ANNET
Opprinnelig lenke uten noen slakk å snakke om, passer til håndledd inntil 19cm i omkrets. Ekstra lenkeledd medfølger som vil øke omkretsen til 20.5cm.

Lenken og låsen er markedets beste, etter min oppfatning, bedre enn Rolex' glidelock, både i byggekvalitet og funksjonalitet.

Glashütte har egen "glidelock" som utløses ved å trykke på GG-logoen på lenkelåsen (bilde 7). En kan altså mikrojustere lenkelengden uten å ta av uret.

For å ta av/på ledd på lenken presser en inn to fjærbelastede skruer på baksiden av leddene (bilde 8), snur disse 90 grader og har dermed frigjort låsepinnen, som kan presses ut. Ved låsing reverseres prosessen.

Lenken har solide ledd og solide endeledd.

Den nyere utgaven av uret kan fås med både lærreimer og gummireimer. Jeg legger til grunn at slike også passer til dette uret, men ser ingen grunn til å bruke dette på annet enn den originale lenken.

BOKS OG PAPIRER
Medfølger.

FORHOLD JEG VIL FREMHEVE
  • Den blå sunburst-skiven (som forøvrig visstnok er laget av tysk sølv) er en av de råeste jeg har sett, med appliserte markører i hvitt gull. Må oppleves.
  • Byggekvalitet på urverk, kasse og lenke er uovertruffet.
  • Ikonisk design.
  • Buet safirglass på baksiden
  • Den nyere modellen har blå datoskive med hvit font. Jeg synes den hvite datoskiven med sort font på mitt ur er penere, og fremhever panoramadatokomplikasjonen i større grad.
  • Vanvittig fleksibelt ur, kan være både sporty, "dressy" og "casual" avhengig av antrekk
    • Skal du bare ha ett ur, bør du ha dette.
    • Skal du ha flere ur, bør du ha dette også :)

PRISANTYDNING OG OPPGJØR
45.000 pluss eventuell frakt. TS-standard mht. oppgjør, dvs. forskuddsbetaling.

Uret og selgeren befinner seg forøvrig på Sola utenfor Stavanger.

REFERANSER
Jeg har kun Good Guy-referanser og har tenkt å fortsette med det. Se denne listen for tidligere handler og referansepersoner.

MINE BILDER (også de to bildene øverst er tatt av meg og av mitt ur)

1)


2)


3)


4)


5)


6)


7)


8)


















































 
Redigert: