Bruke mobilen til å ta wristshots / bilder av klokka

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
11.316
Kunne vært greit å ha en en tråd der vi lufta idéer og tips for å bruke mobiltelefonens kamera til å ta "gode" bilder av klokker. Jeg satte "gode" i parentes, fordi vi har alle ulike meninger på hva som er et godt bilde tatt med mobilkamera.

Min preferanse er: a) så nøytrale ståldeler som mulig (aka nøytral hvitbalanse), b) god kontrast, c) gjerne litt ekstra trykk i highlights, d) litt trykk i farger og e) skarphet.

Her er et nylig eksempel. Tatt i bilen, men fortsatt litt ekkelt fargestikk i bakgrunnen og ditto på klokkas blanke ståldeler. Løsningen? Benytte f. eks. Pixlr App. Her er følgende fire funksjoner benyttet i den mobilappen: 1) Heal 2) Splash 3) Sharpness 4) Vibrance.

Merk at et triks her for å lage god hvitbalanse er rett og slett å benytte Splash-funksjonen. Den justerer ikke WB, men nøytraliserer fargestikk og beholder de farger i de områder man vil. Litt kreativ og utvidet bruk av Splash, så kommer man ganske langt.

14032929_1791301091082941_1454125903_n.jpg
 
Her er problemet at det er uønsket fargerefleksjon i lenka, så en annen app på mobilen kan også benyttes - Snapseed. Den er genial for flere ting - og i dette bildet er det to verktøy som er benyttet: 1) Selective og 2) Brush. Disse ble brukt til å fjerne det meste av refleksjonene i lenka og lyse litt opp (dodge) deler av den røde delen av insert.

14145606_299950947039801_293693062_n.jpg
 
Har lastet ned både Pixlr og Snapseed. Driver og leker meg med forskjellige klokkebilder, men får det ikke helt til. Skal sette meg ned i kveld og ta en skikkelig gjennomgang og prøve de forskjellige triksene. Det blir så mye å velge i på appene, at man går helt i surr.

Men uansett, takk for at du deler kunnskapen med oss amatører. Bildene du deler med oss er de beste jeg har sett.
 
Fine tips @Loevhagen :) Må få testet ut etterhvert.
Jeg har selv brukt appen "Color splash", hvor man kan "male" farger/svart-hvitt for å bli kvitt refleksjoner.



Andre tips må vel være:
a) mest mulig naturlig lys, men ikke direkte sollys. Så overskyet vær passer godt.
b) aktivt bruke skygger og refleksjoner i skiva for pene effekter
c) rens/vask/tørk av uret før man tar bilder
d) "crop" og zoom inn etter at bildet er tatt. Utrolig hvor skarpe bilder man får med selv en enkelt iPhone bare man tar et rolig bilde.