Carl F. Bucherer-tråden

Medlem
21. april 2014
Er det noen med erfaring med Bucherer? Ser det er litt info her på TS, men ikke mye. Så kanskje samle litt info et sted?

Jeg liker spesielt ScubaTech, men den har ikke vokst lik mye på meg som andre ur. Har ikke klokke herfra i dag, men kanskje ikke en umulighet i fremtiden.

Hvis du har mulighet til å dra innom Urmaker Christensen på Storo, så vet jeg at de har et lite utvalg av Carl F. :) kanskje lettest å få best mulig informasjon derifra?

Har sett den ja, men den blir litt busy for meg. Kommentaren i reviewen om en breitling for viderekommende er treffende. Det er ScubaTech om mest interessant for meg nå.

Det er greit med alternativer til Sub. Har tafset litt på ScubaTech, men er litt usikker på om den kommer til å vokse på meg på samme måte som Sub'en

Den er ekstremt tøff, prøvd på hos urmakeren nevnt over.

Den føles (om dette er lov å si) røffere og mer solid enn en sub.

EEj-C_XZFW9qlxVMI9pK40LXmqQ1_Xy_VYZIqma-QipxCg-wTKHoX-bwTRCDNpLxpawcRmi0TNu5VtlGbJf0oE7WytSnOiBRqj4ZTWxvWvAc4bUfJjFSkX5hIyV1d-sfVV2Oa72fAcy1VQTPAbdS3BXo-IQ7gXH7w2aogdgv3k9T09eZ0okfmr-zRmGTQiZ683RMT9KtGBR6l5qC9J1i2VJaALTL2VkVDyPJpEbSN6Y2ONLwgVZBVd_GD93o9NK3fVuaUGwuc_B20lOTh6gzfc4-hMZlZq3tfJpIUSJtQ9BQ4fBNSlE0j_yDC6x63cSayyvZDndDNvS6xyTTfoEyU8cCU2PICAiwq4BZyQEPXvUIEleiLCqNoktzKXDoSjKcku0CHCFM6p7QwktRDM3JBITE-a8cTicvBNYfmKj6ykBYyIW8nzBzMRhc3YXFK5ADAZJj5WzHe-xgl9rJ9ubu42wZ1M7OjOUniNOehkip0TfCJzf37Swr3Y3CNTqasdQwffmZUqCScCX3XVu5j5cP4FSO-EXJXYuXNw-0ozKSUWc=w527-h702-no
0Xqro7c5KIZ27EMrm7Pbi5Zb3AY9y-g4OyjJoX0wNzHX2go4SmUpA6kGNyNMPcAA1ROT7o24YAz19_6mgEwkAqM7aprQqWPzaQEvwYLcaAPfCxYU8XXg9egtH8OJw6ZzUqkkSTakyfV8pwiUBJ88AT69-Rm_uIUmEOzL8c1c9Xm3squF-v6MZ4JIlczmbIFFa9ceS8tQegppQ5O-OnnINPh7oHoQfPpA0ADZg84FZyfJ6WvWJk7QdMKPlN5-EffsqFMiTae7CzeXohlr53vqYdfwAotAiL3BUuT2YlBUWyWRrYgHRDci_FYXnI79zJf9aHBzUY4KE4dGn4U3TI7c56dwWE9gWCsXADNtSIolBn_c4SR9na2632zSjgJ_6FHBDhOUESOZDaQuRu7MV877ax60OC52c8Biu4NqT_wTLotsbmsvqm1BUKD_ZzDj5Q5YMAuQ68w6ikRyXE022aGfrmrtfc_MZwD2Qz1rF8qQiiVrF2XxZgQ1iGwEwSgqlA6csLjbYs9EgoyYqynYI5LTLsJccFzpUdqN-X38eHESFZM=w527-h702-no

QfzvsXv9jILdIFPDddSaEUBvlTMRZQ5txDXNIUhTNfy-t4GK3UbeR2slTePHplAjBh8onTX4JEBQ9FuHSsMmbXgMFV6IbUDzp2PtZbpp5Xm75TGzPtI4RTCEWVcOaF4h2WxVm1ftK-EvFi-FafhtsWIKNYjJU8lABfHvzV1LU9DC7CaT0NNpRTkjh7hjJsG2w9SgEU74PoOkBH3zKDxax2wKuDWT3cTZeEG-FcAuQ6TVGsXY9FrDQvvxP12nZmAnA7NFZe112eJaUdD0aE_nMsiI1V-_PYzKV-wtPG2haX7YOpj4WuY0ZtWG007QgOnIW3tMKjqFJBvcnQd6ofdXoLpc_tbTWEroCT-rKFGkDXuGOw0GEg75aouWHje5frJAwRxFWdTFG9dxFUjIs0Xz25Foa4QEp5i89z9kqogXkXRMqif3A4_gANILYpFD6RcErJhcs_l8qsQGi39oZ_p-gOdhxwlufTR-iwsbqS80GqmLZQZY812XQJFojJbDkYC2HX75ATevln7NM8M-sQWxpIcJdJgJeDyYQJmOR4JblyY=w527-h702-no

PS. beklager dårlige mobilbilder ;)

Redigert:
Er det noen med erfaring med Bucherer? Ser det er litt info her på TS, men ikke mye. Så kanskje samle litt info et sted?

Jeg liker spesielt ScubaTech, men den har ikke vokst lik mye på meg som andre ur. Har ikke klokke herfra i dag, men kanskje ikke en umulighet i fremtiden.
Jeg har traveltec'en som @Fyrsten anmeldte her, den er jeg knall fornøyd med, brukte 5 år fra første gang jeg fattet interesse til jeg kjøpte den (skikkelig lucky luke...), og jeg er enig i at skiven virker busy I starten, men den vokste på meg ila de 5 årene. Ift kvalitet står den ikke tilbake for noen av de øvrige klokkene jeg har. Ift komplikasjonene som min har så må jeg innrømme at chrono funksjonen på el primero'en min er hakket tightere enn på CFB'en (kanskje ikke så rart), men den er absolutt bra. Resten av klokkefunksjonene står ikke tilbake ift feks min tidligere rolex explorer ii (ift gmt funksjon). Alt i alt virker CFB som et solid merke med bunnsolid fokus på kvalitet. Liker spesielt godt patravi kolleksjonen deres. Jeg har klådd endel på scubatec'en (liker den blå med hvit skive best, det var jo endel buzz ift at den blå legeringen på bezelen var vanskelig (da Rolex lanserte den) men det virker jo som om CFB klarte greit) og den kunne jeg virkelig tenkt meg selv, litt usikker på gunmi eller lenke (vet ikke om jeg er helt fortrolig med lenkeløsningen de har).

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
De har kommet med en ny Scubatec. Les her.

Synes denne var rimelig lekker jeg..
00_10632_24_53_21-594x900.jpg

Noen som har erfaring med ScubaTec? Kan man finne den på Urmaker Christensen?

CFB føres hos Christensen på Storo, men ikke minst også hos Tidssonen-sponsor Urmaker Thorbjørnsen. Sistnevnte mener jeg har flere varianter av ScubaTec inne.

Jeg har lekt litt med ScubaTec ved to-tre anledninger. Som de fleste CFB-klokkene er de veldig bra skrudd sammen, og den er en skikkelig "manneklokke" (44-45 mm?) sammenlignet med mer klassiske alternativer. Men nettopp de klassiske alternativene (Omega PO/SMP eller Rolex) er nok allikevel den største utfordringen for en slik modell.

Spesielt urskiven er veldig fin, og i kombinasjonen stål med gummi er jo slettes ikke dum:
00_10632_23_33_01.jpg

Bodde i Luzern noen år og liker merket og 'Made of Lucerne' . Hvorfor 'of' og ikke 'in' forresten?
Den nye Manero modellen er fin men er kanskje CFB navnet på skiva litt for stort og den lille sekundviser litt liten? Uansett - fin profilering av opprinnelsen til merket i denne nye filmen:

• Liker
Reaksjoner: Kan og KTS69
Nå er jeg ikke medlem av Klokkeriet eller så veldig aktiv her inne, men får med meg litt av begge deler gjennom andre kanaler. Har ikke klart å unngå å legge merke til at CFB (eller var det CBF) får mye oppmerksomhet om dagen. Er dette horologi, eller bare veldig god markedsføring og "smøring" av riktige personer i bransjen?

For meg virker det veldig rart at et slikt merke plutselig blomstrer opp. Hva skjedde med Sinn f.eks? I min bok 100 ganger så kult som BFC.

Jeg er også litt forundret over hvor raskt og voldsomt oppmerksomheten rundt CFB har tatt seg opp i ulike klokke-relaterte kanaler her til lands.

At merket har blitt relansert i 2016 ifm. Basel og med hjelp fra Digital Luxury Group for å lykkes i en "digital-first world" med bruk av ambassadører, sosiale medier etc. kan vel forklare en hel del, men samtidig synes jeg det er urovekkende vanskelig å skille mellom "sponset" og "ikke-sponset" innhold når det gjelder dette merket, og det irriterer meg.

(Nytenkende "digital-first world"-markedsføring har jeg for øvrig ingenting i mot, men har ikke sett den samme oppblomstringen tidligere - heller ikke hatt det samme problemet med å vurdere motivet til de som hiver ved på bålet. Likte for eksempel H. Moser & Cie. sine stunt, men de var kanskje ikke like horologisk spennende som CFB?)
Screen Shot 2016-12-14 at 10.13.53.png

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og Guest571
Carl F. Bucherer er grovt sett hverken mer eller mindre "horologi", "god markedsføring" eller "smøring", enn de fleste andre merkene i samme prisklasse. Det største markedsføringsbudsjettet – by a long shot – er det fortsatt alles kjære Rolex som har.

Om du tar en tur til Baselworld og ser tilstedeværelsen til CFB der, kontra mange av de andre mer kjente "norske" merkene, så tror jeg det er lettere å forstå merket og posisjonen. Og jeg tror du vil bli overrasket. Det ble iallefall jeg.

Hvorfor du trekker inn Sinn, er for meg litt uforståelig. Det er vel ikke akkurat Sinn som CFB konkurrerer med. For å si det sånn: det er vel ikke helt nærliggende at den typiske kjøper av en Sinn U1 også vurderte Breitling eller enkelte Panerai eller større IWC. Men det er det kanskje for kjøpere av CFB.

Men angående Sinn, så kan du jo f.eks. se på hva de har ambisjoner om om dagen ("in-house" og dressklokker med høy pris). Sinn sine verktøyklokker er råtøffe, men lurer på hva de egentlig driver med om dagen.

Jeg er på ingen måte noen personlig storfan av CFB generelt. Men jeg vet at den opplevde kvaliteten er bra, og har sansen for noen av modellene. Har heller ingen problemer med å respektetr at enkelte folk liker dem, og velger å kjøpe en CFB fremfor noe mer norsk mainstream. Folk får vel gjøre som de vil...

... men samtidig synes jeg det er urovekkende vanskelig å skille mellom "sponset" og "ikke-sponset" innhold når det gjelder dette merket, og det irriterer meg.

Om man føler at dette er tilfellet og/eller spesielt gjeldende for CFB, tror jeg man kanskje er en smule naiv. Jeg kjenner ikke til at CFB gjør sponset innhold i noe spesielt utstrakt grad, men jeg har sett nok av andre store merker som opererer utenfor det som ville vært lov i Norge. Og ingen har reagert.

Traveltec er stilig. Travel urskive eller ikke.:)
Hvilket urverk er det som sitter i denne? ETA med diverse moduler?
Er dette med en integrert chronograph eller modul?

Edit: Fant ut av det...

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Carl F. Bucherer er grovt sett hverken mer eller mindre "horologi", "god markedsføring" eller "smøring", enn de fleste andre merkene i samme prisklasse. Det største markedsføringsbudsjettet – by a long shot – er det fortsatt alles kjære Rolex som har.

Om du tar en tur til Baselworld og ser tilstedeværelsen til CFB der, kontra mange av de andre mer kjente "norske" merkene, så tror jeg det er lettere å forstå merket og posisjonen. Og jeg tror du vil bli overrasket. Det ble iallefall jeg.

Jeg er på ingen måte noen personlig storfan av CFB generelt. Men jeg vet at den opplevde kvaliteten er bra, og har sansen for noen av modellene. Har heller ingen problemer med å respektetr at enkelte folk liker dem, og velger å kjøpe en CFB fremfor noe mer norsk mainstream. Folk får vel gjøre som de vil...

Supert at folk kjøper klokker de blir fornøyd med. Det mener jeg er en kjerneverdi man nesten har mistet i dette miljøet, trolig fordi man i utgangspunktet er litt redd for å tape investeringen det som regel er å kjøpe en nesten-nøyaktig mekanisk klokke. Dette har lite med denne problemstillingen å gjøre.

Jeg synes personlig det er merkelig å beskue en urmakerbransje (ikke CFB alene) som skryter uhemmet over sine produkter,uten å si noe særlig om hvorfor det er bra. Enda mer merkeliger det at veldig få av mottagerne av disse budskapene vet noe særlig om ur, ei heller virker så interesserte i å lese seg opp?

Jeg synes det er litt rart at du som eier av tidssonen, med stadig mer fokus på journalistikk går ut å formidler klokker du selv uttaler å ikke være en fan av til et morgen-program på tv der man kan anta at de færreste vet noe særlig om dagens mekaniske klokker.
Det får meg til å tvile på om andre artikler som feks produktomtaler/tester har oppriktige argumenter.

Det blir stadig enklere å manipulere kjøpegrupper gjennom smart markedsføring, og skillet mellom betalt og fortjent omtale blir stadig vanskeligere å identifisere.

Om man føler at dette er tilfellet og/eller spesielt gjeldende for CFB, tror jeg man kanskje er en smule naiv. Jeg kjenner ikke til at CFB gjør sponset innhold i noe spesielt utstrakt grad, men jeg har sett nok av andre store merker som opererer utenfor det som ville vært lov i Norge. Og ingen har reagert.
Det stemmer nok, jeg legger antakelig bedre merke til CFB fordi dette er nytt og fordi det irriterer meg litt. At det irriterer meg har nok sammenheng med hva @Entropy skriver - omtalen oppleves som lite fortjent:
(...) Det blir stadig enklere å manipulere kjøpegrupper gjennom smart markedsføring, og skillet mellom betalt og fortjent omtale blir stadig vanskeligere å identifisere.

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og Guest571
Jeg synes personlig det er merkelig å beskue en urmakerbransje (ikke CFB alene) som skryter uhemmet over sine produkter,uten å si noe særlig om hvorfor det er bra. Enda mer merkeliger det at veldig få av mottagerne av disse budskapene vet noe særlig om ur, ei heller virker så interesserte i å lese seg opp?

Jeg synes det er litt rart at du som eier av tidssonen, med stadig mer fokus på journalistikk går ut å formidler klokker du selv uttaler å ikke være en fan av til et morgen-program på tv der man kan anta at de færreste vet noe særlig om dagens mekaniske klokker.
Det får meg til å tvile på om andre artikler som feks produktomtaler/tester har oppriktige argumenter.

Det blir stadig enklere å manipulere kjøpegrupper gjennom smart markedsføring, og skillet mellom betalt og fortjent omtale blir stadig vanskeligere å identifisere.

Jeg syns kritikken din faller på egen urimelighet.

1. Selvsagt skal en forhandler få lov til å skryte av produktet sitt (hvem andre skal ellers gjøre det?) – men løgn er selvsagt ikke akseptabelt. Løgn har jeg heller ikke inntrykk av at er særlig utbredt i urmakerbransjen, og blir kjapt gjennomskuet.

En stor del av klokker handler om følelser, oppfattelse av estetikk, og det immaterielle. Her finnes det strengt tatt ingen fasit, og det er ikke for mye og for langt å forvente at potensielle kunder må kunne samle inn nok datagrunnlag (fra mer enn ett merke/én forhandler) på egenhånd, til å kunne vurdere om man har lyst på noe eller ikke lyst på noe (og faktisk svi av de 25.000 kronene på en klokke). Og vil man ikke det, så vil man jo ikke. Noe ansvar må individet ha for eget liv.

Hvor mange kjøper Rolex, i troen av at det er verdens mest eksklusive og mest forseggjorte håndbygde klokke? Men da er det kanskje greit? Det du påpeker er mine øyne et ikke-problem, og langt i fra "merkelig".

2. Les igjen. Jeg sier at jeg ikke er storfan av merket generelt, men de har selvsagt klokker jeg syns er kule eller interessante. Klokkeverdenen er veldig sjelden svart/hvitt. Jeg liker El Primero 36.000, men HATER El Primero Rolling Stones. Klokkeverdenen er nyansert.

Men hva jeg har av personlig smak, er til dels helt uvesentlig. Tidssonen handler ikke om å skrive om bare ting jeg personlig syns er dritkult (selv om det jo også er et innslag av dette). Selv om jeg ikke personlig har lyst til å kjøpe en Panerai 312, klarer jeg godt å se gode argumenter for nøyaktig hvorfor andre kan ha lyst på en. Og skillet mellom "jeg syns / jeg har lyst på", og "jeg vil tro at enkelte vil synes at / mange tiltrekkes nok av" fremkommer jo i klartekst.

Generelt skriver jeg om ting som:
- Jeg syns er personlig interessant.
- Jeg tror leserne vil finne interessant.
- Noe nytt og spennende.
- Noe hvor leseren lærer noe.
- Noe som er spektakulært dårlig/negativt.

Felles for alle mine aktiviteter er at jeg alltid skriver ting jeg står inne for. Det er helt fullstendig uavhengig av om noe er skrevet på personlig initiativ – eller en sjelden gang sponset og merket. Løgn og manipulasjon er ikke et game jeg er interessert i å delta i.

På den ene siden etterlyser du min oppriktige vurdering (noe jeg alltid leverer).

På den andre siden sier du indirekte at det eksisterer en slags "fasit" på nøyaktig hva min oppriktige vurdering er – hva som er fortjent eller ufortjent omtale.

Jeg syns innlegget ditt både er skivebom og langt på vei spekulativt.

Det triste er imidlertid at de fleste kritikerne av CFB trolig aldri har tatt på en med egne hender. Aldri lest seg opp på historien bak merket. Aldri har lest seg opp på produksjonen og manufakturet. Aldri sjekket kvaliteten, eller målt denne opp mot ur i samme prisklasse.

Ei heller aldri har studert eller rettet et kritisk og undersøkende blikk mot mer mainstream merker, som i motsetning til CFB har blitt automatisk "whitelistet"...

Jeg klarer ikke med de beste intensjoner å forstå hva som gjør at CFB gir menn jeg har svært stor respekt for, både akutt dysleksi og konspiratoriske ideer.... Med fare for å fremstå både manipulert og "kjøpt", innrømmer jeg å ha vært og er eier av CFB. Ganske enkelt fordi jeg liker merket. Ur handler om følelser, å like og ikke like. Det er ofte jeg ikke klarer å sette fingeren på nøyaktig på hva det er som tiltaler meg, eller hva det er som gir meg "Nope"-følelsen. En ærlig sak i mine øyne. Og jeg tåler å være stolt av et ur selv om jeg vet at ikke alle liker det.
Det blir en helt annen sak når et helt brand blir snakket ned, med argumentasjon som for min del blir like manipulerende som den de prøver å kritisere.
Jeg er samtidig litt usikker på om trådstarter bifaller retningen tråden har tatt, og om han blir så veldig mye klokere. Det kan kanskje være underholdende for noen, men undertegnede begynner å bli smått lei av tematikken...