El Primero vs Cal. 4130 i Daytona

Medlem
30. mai 2009
Sted
Stavanger
Hadde en diskusjon med en WIS kompis ang. El Primero verket kontra Rolex cal. 4130.

Hvorfor sverger mange til El Primero versjonen av daytona? Er det pga. at urverket er så mye bedre enn 4130 kaliberet? Er det pga. samleverdien?

Dersom noen har fakta og/eller tester på disse urverkene opp mot hverandre så del dem gjerne med oss andre.

El Primero`s cal. 4030 har jo mer historie med sine +40-års erfaring på markedet. Hva som er best er jeg ikke i stand til å svare på.

Gangreserve:

Cal. 4030: 54 timer, og 47 timer med chronographen aktivert
Cal. 4130: 72 timer, 66 timer med chronographen aktivert

Dial layout:

Cal. 4030: sekund subdial kl 9
Cal. 4130: sekund subdial kl 6

Cal. 4130 skal også kunnes windes 68% raskere enn El Primero`s cal. 4030
En annen ting som er verdt å nevne er jo Rolex sin parachrom hairspring som skal være opp til 10 ganger mer motstandsdyktig mot støt/sjokk enn en normal hairspring. Er også motstandsdyktig mot magnetiske felt.

Info hentet fra TRF og Rolex.com

Personlig så tror jeg mange foretrekker Daytona med cal. 4030 grunnet historien, og at de gjerne ikke stoler fullt på Rolex sitt cal. 4130, da det fortsatt er så nytt.

Jeg er interessert i å lese om diverse tester disse to urverkene har hatt opp mot hverandre.

For min egen del har det ikke med verket å gjøre i det hele tatt, men jeg synes (stock) skivene ser bedre ut. Det gir et klarere og tydeligere uttrykk med hvite subdialringer på svart skive og svarte subdialringer på hvit skive enn sølvfargede ringer (som på nyeste modell). De gamle skivene hadde rett og slett bare mer pop, jeg synes dagens SS Daytona skiver kan bli litt blasse. Men lenken og låsen har jo blitt mye bedre :)

Når det gjelder urverk tror jeg det nye er hakket vassere. Det er et utrolig robust chronoverk, kanskje blant de tøffeste på markedet. Tror det blir laaaange serviceintervaller på dette.

Når det gjelder urverk tror jeg den nye er hakket vassere. Det er et utrolig robust chronoverk, kanskje blant de tøffeste på markedet. Tror det blir laaaange serviceintervaller på dette.

Hvor lenge anbefaler du å vente med service på dette uret, Anders? Bjerke sier hvert 5 år, men er dette nødvendig?
Har du oversikten over hvor mye det koster? :)

Mvh
Montanus

Jeg tar generelt service når jeg merker en forandring i gangen, ellers ikke. Evt på ur jeg overhodet ikke kjenner servicehistorikken på. 10 år kanskje? Har dessverre ikke oversikt over kostnader på chrono-service på Rolex ...

Jeg tar generelt service når jeg merker en forandring i gangen, ellers ikke. Evt på ur jeg overhodet ikke kjenner servicehistorikken på. 10 år kanskje? Har dessverre ikke oversikt over kostnader på chrono-service på Rolex ...

Takk for svar:)