En enkel bygging av klokke

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Sted
Oslo
Dette er en liten tråd om å bygge sammen en klokke ut fra enklere kriterier enn en full restaurering. Her er det satt sammen en ny klokke av ulike standarddeler, handlet «over disk» fra eBay.

Sommeren 2013 var jeg på Urmakerkurset som @Greg hadde arrangert. Der bygget vi en pilotklokke. Denne hadde et asiatisk 6497-urverk Dette er et enkelt og greit urverk. Denne har siden hengt ved sengen og gått døgnet rundt. Til tider har den også vært benyttet som daglig klokke. Den har blant annet vært med til USA. Den har gått upåklagelig og vært en stabil og artig klokke. Spesielt siden jeg har selv demontert den og satte den sammen igjen. Siden dette er et enkelt og mye brukt urverk ville det være artig å se om det var andre artige varianter av klokker jeg kunne sette sammen ut fra samme urverk.

Som basis for det hele går pilotklokken inn i rollen som donor av urverk. Resten kunne handles inn som nye deler. Siden jeg nå hadde en pilotklokke ville det være artig med noe annerledes.

Jeg begynte å se på utvalget av kasser. Det ble mye på eBay. Her er det mulig å kjøpe pakker eller enkelt deler. For eksempel så det artig ut med en «Submariner» med diameter på 50mm. Det er kanskje litt stort? Siden jeg har en Submariner fra før, så ville det være artig med noe annet. Etter å ha sett på utvalgene, og hva andres erfaringer hadde vært, så dukket det opp minner fra da jeg første gang fikk prøve en Panerai. Det var mange kasser med inspirasjon fra Panerai. Jeg måtte selvfølgelig ha noe med den spennende låsen over kronen. Det ville også være artig om den var større enn pilotklokken, slik at det blir noe nytt. Valget falt dermed på en 47mm kasse fra Helnarou.com.

http://www.helenarou.com/47mm-1950-pam-marina-watch-steel-case-for-eta-un47195064976498.html
47mm-1950-pam-marina-watch-steel-case-for-eta-unitas-6497-6498-3.gif

(68,95 Dollar)

Siden denne kassen var bredere enn den tidligere pilotklokken var det behov for en ny stem/valle. Denne ble kjøpt samtidig.
http://www.helenarou.com/new-eta-unitas-6497-64972-6498-64982-watch-replace649764972649864982.html
yhst-91375717912793_2255_69768366

(5 Dollar)
For disse to kom det 7 dollar for «Post and packaging»

Neste skritt ble å velge en skive. Utvalget er stort, men den må selvfølgelig fylle hele kassen! Det var mange begrensninger i utvalget da denne krevde en diameter på 39mm. Siden jeg også ville ha med plass til sekundviseren ble det enda vanskeligere. Jeg må innrømme at jeg falt for denne «dødningehodeskiven», men den vil vel gjøre seg best i en kasse med et skeleton clockwork.
http://www.ebay.com/itm/38-9mm-Skel...t-Hand-winding-Parnis-Watch-025-/321779794530
$_35.JPG

(26 dollar)

Det ender med at jeg blir litt mer konservativ. En orange vil kle min MX5, samtidig som den vil være litt sprelsk.
http://www.ebay.com/itm/38-9mm-oran...TA-6497-6498-pam-mens-watch-019-/221356491079
$_35.JPG

(18 dollar)

Skiven er veldig fin i blå med orange tall også!
http://www.ebay.com/itm/38-9mm-blue...ens-watch-7-/111507542301?hash=item19f65e111d
$_35.JPG

(17 dollar. Det er jo nesten gratis!)

En konservativ i sort med orange tall?
http://www.ebay.com/itm/38-9mm-blac...7-6498-parnis-watch-Luminous003-/331106864282
$_35.JPG

(18 dollar) :cool:

Det vanskelige valget ble sett i lys av at det er jo bare snakk om skrujern. Det ble den orange, og den «konservative sorte med orange tall». Denne leverandøren hadde ikke den blå, men hadde greie visere. En stor skive må også ha lange visere. Slikt begrenser utvalget. Disse har en minuttviser som er 17,5mm Valget ble derfor disse:

$_12.JPG

http://www.ebay.com/itm/golden-Big-...-6497-6498-movement-parnis-008-/321326158868?

To skiver og visere kom på totalt 48 dollar.

Den observante leser vil nå ha merket seg at ingen av disse har hull for sekundviser! Beslutningen er tatt; Dette må jeg bore selv…. Det er med en sekundviser i pakken…

En barsk rem må til. Dette er tykke stive saker…
Lug width : 26mm. Derimot så venter jeg litt med det... Jeg vil få litt mer inn i huset først...

Vel, status nå er at jeg har fått kassen i hus, venter på skiven og viserne. Så jeg vil se hvordan dette tar seg ut. Resten følges opp etterhvert…
WP_20150829_07_32_34_Pro.jpg

Her sees 47mm mot 44mm. En liten forskjell.

WP_20150829_07_30_47_Pro.jpg

Hvordan det blir i praksis gjenstår å se...

8

Veldig gøy, gleder meg til fortsettelsen og fantastisk at du i tillegg til god beskrivelse av delene også har med link.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette er en liten midlertidig oppdatering.
I min søken etter fine visere så dukket det opp en pakke med litt tøffe visere på eBay.
I denne pakken er det en fin viser med en profil av et jagerfly.

Jagerflyet skal sitte på den lille sekundviseren på 9 eller 6.
$%28KGrHqV,!iEE+-8Bk3F7BQK,hPvhw!~~60_57.JPG

http://www.ebay.com/itm/HANDS-SET-C...6-DIFFERENT-/141098380044?hash=item20da1e6b0c

40 dollar blir litt mye for en slik fly-viser. Derimot er den fin. Propellen er også fin. Resten er ikke noe jeg kunne tenkt meg å bruke

Derfor har jeg nå tatt en liten bit med metall av fotoetset metall og startet med filen. Nå ser det lille jagerflyet ganske greit ut. Det må (kanskje) ha litt maling? Litt mer pussing på kantene og det kan limes på en sekundviser. Jeg håper denne blir bra...

WP_20150905_13_53_45_Pro.jpg

Det har tatt tid, kanskje ikke helt økonomisk butikk av det, men artig å lage!!

8

Lørdag fikk jeg vite at det var en artig pakke til meg på postkontoret. Det var skivene og viserne.

Søndagen kom, og klokken 08 begynte jeg å rigge meg til.

Her er donoren og den nye kassen.
WP_20150913_08_42_47_Pro.jpg

Så har urverket kommet ut og den gamle klokken ligger til siden.
WP_20150913_09_04_19_Pro.jpg

Her er den lille piggen som skulle gi meg litt bryderi. Det er sekundviseren som ligger foran klumpen med rodico.
WP_20150913_09_06_17_Pro.jpg

Det er ikke hull til den i den nye skiven. Med litt rodico så merker jeg av hvor denne kommer og med 1mm bor så freser jeg gjennom skiven.

Det ble nesten bra! Usj. En liten bom og jeg måtte file for å få hullet litt mer «over mot klokken 10». Her titter sekundviseren ut.
WP_20150913_10_02_44_Pro.jpg

For andre vil jeg anbefale å legge papir over den gamle skiven og merke av hullet på den måten. Det er snakk om fin presisjon som gjelder her. OK, det går nok bra. Litt kjedelig da at jeg gikk for å bruke den skiven jeg likte best, nå i første runden! Igjen med rodico for å rense skiven for støv og spon. Den ble veldig fin.

Her er det satt sammen, for første gang. Tilpasningen av stem /vallen bød på mange monteringer og demonteringer av dette. Det var ikke lett å få lengden til å passe.
WP_20150913_10_41_53_Pro.jpg

Sekundviseren og flyet som jeg vil ha på. Det blir (fryktelig) spennende å se hvordan dette påvirker høyden for viserne. Blir det plass?
WP_20150913_10_12_07_Pro.jpg

WP_20150913_10_29_27_Pro.jpg

Slik ser det ut nå. Den orange skiven blir reserve.
[URL='http://i1221.photobucket.com/albums/dd462/petterhg/WP_20150913_13_10_37_Pro.jpg%5b/IMG']http://i1221.photobucket.com/albums/dd462/petterhg/WP_20150913_13_10_37_Pro.jpg[/IMG[/URL]]

Kort sagt så blir dette kjempestilig, om jeg må få si det selv. Jeg kan si at det er en kollisjon mellom viserne. Nå er klokken 13:45 og jeg MÅ ha en pause. Etter seks paracet er beholdningen tom og jeg tør ikke bende for å se om viserne kan komme over. Limingen av «flyet» har løsnet. Det har fått en ny runde. Nå må den og jeg hvile noen minutter…

2be continued…..

8

Siste runde!

Så. Det har skjedd litt de siste timer.

Da jeg satte på viserne viste det seg at det forstørrede «avlange» hullet ikke ble synlig. Det var bra! Her ved siden av den orange skiven.
WP_20150913_13_10_37_Pro.jpg

Den nye sekundviseren ble litt høyere enn de medfølgende. Med litt varsom justering ser dette ut til å bli bra. Det var mye frem og tilbake. Men så ble alt satt inn i kassen og det ser bra ut!
WP_20150913_14_33_02_Pro.jpg

WP_20150913_14_33_10_Pro.jpg

Ferdig! Og en liten sammenlikning med dagligklokken:

Vel. Så begynner jeg å rydde sammen det verktøy som har blitt benyttet! Er det noen som kan gjette hva man IKKE vil finne i boksen under opprydningen? Det må vel være denne!!
WP_20150913_14_47_30_Pro.jpg

(Til orientering: Dette er den lille skiven som skal holde/presse minutthjulet ned til drivhjulet, mot urskivens bakside). Så da var det bare en ting å gjøre. Begynne demonteringen igjen!

Etter andre gangs montering igjen. 7,5 timer etter at jeg begynte, og ca 30 minutter før opprydning var utført:
WP_20150913_15_24_39_Pro.jpg

Så, hva har dette kostet?
- Kasse med to valler/stems. Inkludert frakt: 650.-
- To skiver, og visere: 415.-
Totalt 1065.-

Da har jeg benyttet et urverk og en rem fra en tidligere klokke. Jeg har også en skive, til ca 155 igjen. Totalt har da klokken, slik den er i dag, kostet meg 910 kroner, og noen timers arbeid. Her kommer jeg til å investere i en 26mm rem også. Det vil klokken kle!

Arbeidet med sekundviseren har også tatt tid. Det ble benyttet en gammel sekundviser som ble klippet til for å få flyet limt på toppen. Metallet til urskiven har vært "left overs" fra noen foto-etsede deler fra et bil-sett.

Dette har blitt en fin klokke! Og det lille flyet roller fint!
WP_20150913_17_59_05_Pro.jpg

Denne fortjener en ordentlig rem.

8
(Edit: feil i bilde-url)

Søren. Der solgte jeg klokken min.... Den jeg bygget med jagefly og alt...

Den forlater hånden når vi lander på Gardermoen etter Nøtterøfestivalen.

Jeg bestilte ny rem fra @Olando, og den følger med.

Jeg vil bygge en ny, maken, så jeg trenger en maken rem også.

Dette føles rart....

8

Det ble en litt rar avslutning på denne historien. Det begynte som et litt artig påfunn fra min side, og det ble en liten historie på det. Klokken likte jeg veldig godt. Vi ble bedre venner enn jeg hadde trodd. Nå har jeg allerede kvittet meg med klokken. Jeg hadde den i åtte dager.

Her er siste bildet jeg har av den:
WP_20150921_21_49_11_Pro.jpg

Det er tatt på Gardermoen, etter at vi landet etter turen til Amsterdam. Klokken har nå fått et godt hjem hos en gammel studiekamerat. Selv har jeg bestilt nye deler for å bygge ny.

Det blir nok en annen liten tråd.
Mens jeg venter vil jeg begynne med å lage nytt fly.... Det er plass til et litt større.

8

• Liker
Reaksjoner: Newbie og andres