En enkel klokkebygging nr. 2

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.166
Sted
Oslo
Den første klokken jeg bygget, «En enkel Klokke Bygging», ble solgt. En uke etter at den var bygget var den på annen arms eier. Åtte dager, for å være korrekt. Da hadde salget vært avtalt allerede i fire dager.

Prisen på klokken innebar at jeg skulle få dekket kostnadene for å kjøpe nye deler. Jakten på deler er like spennende som jaken på en ny «ferdigklokke». Neste mer spennende? Nå er jeg ikke avhengig av hva som er bestemt av andre produsenter. Nå er det mer fantasi, og så henter man ideer fra de store produsenter.

Det er mye slike selvbyggesett/deler basert på 6497. Derfor ville jeg holde meg til dette urverket. Da jeg første gang prøvde en Panerai likte jeg klokken godt. Det er en utrolig magi i disse klokkene! Det er mange som selger deler som er inspirert av disse, så det er et greit valg. Når urverket også er uten dato og andre komplikasjoner, så blir det hele enklere! Det er også litt artig at en hjemmebygget klokke er litt flashy! (Noe som selvfølgelig ikke er plagsomt!) En stor størrelse blir også litt annerledes enn de andre jeg har. Derfor ville jeg ha en litt stor klokke. Jeg var til å begynne med sikker på å gå for en 44mm. 47mm var litt stort, men også den ekte Panerai. Valget falt, igjen, på en 47mm. Denne ble kjøpt fra «Daji Watch» for 57 dollar.

Kasse.
http://www.dajiwatch.com/productshow880.html (57 dollar)

34650.jpg


Skive?
Jo, jeg har en orange skive liggende, men en slik sort klokke? Tja… Jeg kjøper en sort skive til. Den sorte skiven var utrolig flott sist! Denne ble også kjøpt fra samme butikk.

http://www.dajiwatch.com/productshow1529.html (15 dollar)

7175.jpg


Urverket.
Urverket er ansett som relativt essensielt for en klokke. Denne butikken hadde også det!

For 57 dollar fikk jeg også litt dekorering og 21,800 bph.

http://www.dajiwatch.com/productshow882.html (57 dollar)

36271.jpg


Visere.
Med fare for å være fryktelig fantasiløs så valgte jeg også her nesten same som sist. Disse er nesten identiske med de jeg hadde sist, de er bare litt tykkere inn mot sentrum. (Sekundviseren må jeg også her mekke til, og erstatte med et nytt fly!)

http://www.dajiwatch.com/productshow1621.html (12 dollar)

20141213144020072007.jpg


Rem.
Den forrige klokken brukte jeg på en gammel rem, da jeg ikke hadde mottatt den nye fra @Olando. Nå har jeg snakket med @Olando, og han lager nå enda en rem til meg. (Nye eier av gamle klokken skal få den ettersendt). Så en ny rem er også i bestilling.


Det svinger kanskje ikke helt av dette, men jeg må I alle fall lage et nytt jagerfly til sekundviseren. Noe må jeg gjøre for å opprettholde mitt dårlige navn og rykte!

Så mens jeg surfer og ser på Paneraier så slår det meg at det er flott å flytte kronen over på andre siden.

e39s_.jpg


Dette gir en artig vri, kronen kommer ikke ned i håndleddet, og jeg vil få jagerflyet litt mer synlig!

Dette kan bli stilig!!

Sum så langt:
- Ingen deler er i hus.
- Intet jagerfly er bygget.
- Planene er klare og mange.
- Jeg gleder meg veldig!
 
Reimer snart ferdige:) tror neste prosjekt blir å bygge en 44mm destro til meg. Og pusse både kasse, visere og dial ned så den ser ut som noe som har ligget i en skuff i mange år:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Heldigvis var det måneformørkelse i dag tidlig. Jeg var tidlig oppe, og når kalaset ute var over fikk jeg satt meg ned med filen min. Det ble en liten økt med filing før jeg måtte dra på jobben.

Her er hva som skal bli den nye sekundviseren. Den var firkantet først.
WP_20150928_06_32_35_Pro.jpg


Konturer av underside av vingene, V-form, mot høyre. Toppen av høyderoret er til venstre.

Så har det blitt mandag-kveld, og det begynner å ta litt form:
WP_20150928_18_26_26_Pro.jpg


Der!
Nå begynner det å likne på noe!
Dette har gått ganske greit!
WP_20150928_18_43_04_Pro.jpg

Nå blir det bare litt finpuss og polering!

8
 
Etter å ha lest klokkemaker-postene dine lurer jeg på om det neste hobbyprosjektet mitt skal være klokkebygging. Skikkelig stilig. Jeg må pusse opp metallarbeid-ferdighetene mine først, men det er jo bare et pluss:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Så gøy at du er i siget igjen!
Følger spent med.
Har moddet en del selv, så dette ser spennende ut!!
Leter etter nytt kasseemne selv, men denne panerai stilen blir litt for stort etter min smak :)
Er det på Ebay du handler det meste? Evt. god input på kasser?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Så gøy at du er i siget igjen!
Følger spent med.
Har moddet en del selv, så dette ser spennende ut!!
Leter etter nytt kasseemne selv, men denne panerai stilen blir litt for stort etter min smak :)
Er det på Ebay du handler det meste? Evt. god input på kasser?

Det begynte med eBay-shopping og googling. Jeg fant en link til "http://www.helenarou.com" via en annen side. Der var det en annen som hadde bygget klokke med deler derfra. Daji Watch (http://www.dajiwatch.com/) kom jeg i kontakt med via eBay. Det ble handlet noen deler derfra, og så kjøpte jeg direkte fra dem neste gang. Denne klokken blir "ikke handlet gjennom eBay". Ut fra det behov jeg hadde nå, så hadde ikke Daji Watch alt jeg trengte. Ellers så får du dekket veldig mye hos hver av disse.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kurt
En kort oppdatering.

På lørdag fikk jeg to sett flotte remmer fra @Olando. Nydelige og virkelig topp kvalitet.

Den lyse var bare innom for min beskuelse. Den gikk rett i posten til den forrige klokken sin nye eier!
WP_20151005_17_13_34_Pro.jpg


Den sorte ligger igjen hos meg og venter på resten av delene.

8
 
Nå går det mot slutten, trodde jeg....


Fredag og jeg fikk melding om at delene hadde kommet. Kasse, skive, visere og urverk lå og ventet på posten.

Her er den nye sorte klokke, mot sin eldre, og mindre kollega:
WP_20151009_17_38_40_Pro.jpg


Trivelig!

Fredag fikk flyet mitt noen runder med fint sandpapir og polering. Deretter ble det montert på en tilpasset sekundviserfot.

Flyet skulle bli "så stort som mulig". Her er flyet som polert:
WP_20151009_18_39_55_Pro.jpg


Lørdagen begynte monteringen.

Jeg oppdaget at festene til skiven er laget slik at det ikke skal være mulig å montere skiven opp ned! Akkurat det er litt dumt for meg, da det er nettopp det jeg ønsker. Skal kronen komme ved 9 og sekundviseren ved 3 så må (bør) det være mulig å snu skiven opp-ned.

Heldigvis hadde jeg kjøpt en «vaffel-dial», så den var i to lag. Når denne ble splittet oppdaget jeg at produsenten har spart litt på malingen når de malte den orange baksiden som skinner gjennom tallene i skiven.
WP_20151009_19_24_30_Pro.jpg


Det er klart at det blir mindre pent å bare snu den sorte delen av skiven på dette. Maling må bort:
WP_20151009_19_27_39_Pro.jpg


… og passende farve må finnes frem:
WP_20151009_19_19_04_Pro.jpg


Det kommer ikke godt frem av bildet, men den orange spraymalingen min var for gammel(?), eller hvordan man skal si det. Det ble et litt kornete resultat.
WP_20151009_19_42_13_Pro.jpg


Dette ble pusset ned, og jeg malte med orange airbrush-maling. Dette ble bra!
WP_20151010_10_55_22_Pro.jpg

(Artig å se forskjellen i presisjonen til spraymaling og air-brush!)
Urverk og kasse er forenet:
WP_20151010_14_36_43_Pro.jpg



Det ble litt rødere farve, men resultatet blir bra!
WP_20151010_14_36_43_Pro.jpg


Montert i kasse! Skiven ble tøff!
WP_20151010_14_36_35_Pro.jpg


Jeg kan nevne at for å treffe riktig med hullet til sekundviseren så tok jeg et mellomleggspapir over en "riktig" 6497-dial og merket av hvor hullet skulle være. Dette mellomleggspapiret hadde da riktig hull til føttene. Når dette ble lagt over den nye skiven ble det et fint merke for 1mm bor.

Noen uhell må man ha.

Jeg fikk problemer med å kutte til lengden på vallen/stem. Denne ble først litt for lang. Da fikk jeg ikke lukket igjen «låsen». Deretter litt for kort, og «the stem» fikk ikke festet seg ordentlig. Heldigvis har jeg bestilt ekstra stems/valler. Dette måtte komme fra en annen leverandør. Nå må jeg vente på den pakken.

Det ser nå tøft ut! Litt dracula-look!

WP_20151011_08_26_53_Pro.jpg



8
 
Ingen kule oppdateringer enda, @chrgod og @ukjenner.

Som tidligere skrevet så var jeg uheldig og kappet the stem/vellen for kort. Jeg går nå å venter på de jeg hadde bestilt i reserve fra Kina. Dessverre så tar posten tid, men da jeg var innom @Arcticboy på fredag angående en annen klokke, så anbefalte han "Janson og Langerud". Selvfølgelig så finnes det slike ting å oppdrive i Norge også. "Janson og Langerud" hadde slike varer inne på lager og disse fikk jeg i posten med en gang.

Dermed er vellene/the stems (jeg kjøpte litt ekstra....) og jeg venter nå bare på tid til å få gjort jobben. Jeg klør i fingrene, men vet samtidig at hastverksarbeid ikke er lønnsomt i denne sammenheng.....

Jeg regner med at jeg får ro og tid til helgen...

8
 
Jeg fikk plutselig litt ledig kvalitetstid her i kveld.

Dermed ble det til at jeg fikk begynt å måle til og kappe den nye vellen /the stem som jeg fikk fra Janson og Langerud. Denne var i et bedre metall som var mye lettere å jobbe med enn de jeg fikk fra Kina!!! (Anbefales!)

Nå fikk jeg på vellen i riktig lengde og låsen passet!
WP_20151022_19_27_59_Pro.jpg


Det obligatoriske wrist-shot:

WP_20151022_19_29_44_Pro.jpg

Det ble mye sort! Men kult også...

Nå i ettertid ser jeg at det er noe sorte flak som har satt seg ned i 10-markøren og som ligger på baksiden av glasset. Skiven har, nede ved fem skrapet løs litt maling. Det betyr at jeg ved leilighet må få åpnet klokken og blåst ut dette. I dag blir det ikke tid, da jeg må hente barn på spilling...

Derimot har jeg en ny klokke å ha på jobben i morgen!

Dette var gøy!

Igjen takk til @Olando for flott rem!!

8
 
Litt kvalitetstid på morgenen i helgen.
Heldigvis har jeg en rygg som ikke liker å ligge for lenge i sengen. Hva skal man gjøre da? Jo, da setter man på kaffe og får renset klokken. Den ble skrudd opp og blåst rett forsiktig med pressluft.

Jeg har oppdaget at skiven er nesten for stor for kassen. Det kan også være kvaliteten på den sorte malingen, men årsaken til at det har kommet bøss inn bak glasset er at det har vært litt plundrete å få festet urverket fast i kassen. Dermed har det blikket litt frem og tilbake. Resultat: Litt bøss, og litt avskrapet maling i kanten på skiven. Dette er selvfølgelig synlig helt inne ved kanten av skiven.

Nå er imidlertid bøss borte og urverket festet ordentlig.

WP_20151025_20_42_49_Pro.jpg


Alt er fryd og gammen! En hyggelig klokke!

8
 
Det er jo skikkelig "Halloween-look" på den klokken! :D

Det hadde jo vært tøft med visere hvor lumen matchet lumen til tallene på skiven.. Men det ser jo litt røft og tøft ut slik det er nå.

Bøss bak glasset er alltid irriterende, godt å få det renset opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er jo skikkelig "Halloween-look" på den klokken! :D

Det hadde jo vært tøft med visere hvor lumen matchet lumen til tallene på skiven.. Men det ser jo litt røft og tøft ut slik det er nå.

Bøss bak glasset er alltid irriterende, godt å få det renset opp.

Orange lume hadde vært fint! Jeg har lekt med tanken.

Farven på tallene på skiven er vanlig airbrush maling, uten lysene effekt. Neste gang vil det være artig å prøve å male med en lysende maling.

Ellers så matcher farven på tallene og sømmen på remmen veldig bra!! Perfekt match!

8
 
Kult! Ser spennende ut. Hva må man ha av verktøy for å prøve seg på noe slik?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kult! Ser spennende ut. Hva må man ha av verktøy for å prøve seg på noe slik?

Nesten slik @Callahan viste.

Jeg hadde vært med på forrige urmakerkurs som @Greg hadde. Det viktigste er korntang, urmaker skrutrekkere (ikke det settet som du kjøper hos Jernia. De er alt for grove!), lupe, rodikum (fint for å holde fast diverse...), og verksholder. Selvfølgelig en skarp vanlig avbiter og skyvelær for å tilpasse vellen / the stem. Videre hadde jeg en stor glede av å ha "viser avtagere"; to spaker.

Fra tidligere hadde jeg noen rimelige verktøy som jeg kjøpte på eBay. Dette har jeg rett og slett hevet! Kvaliteten på dette var så dårlig at korntangen ikke klarte å gripe, skruene spratt "vegg i mellom", den fancy viser-avtager-klypen grep skjevt etc.

Kjøp ordentlig verktøy! Det koster IKKE så mye, og du har det lenge! Ikke la denne kostnaden skremme deg! Snakk med "Janson og Langerud" eller "Max Johanson og Kleiser" (http://nettbutikk.maxkleiser.no/main.aspx). Jeg har handlet fra begge disse og service og kvalitet er topp.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Jeg må legge inn en liten god kommentar til Helenarou (http://www.helenarou.com/) her.
Som det fremgår i tråden så bestilte jeg noen deler hos dem. Denne pakken ventet jeg på en stund, og henvende meg til supporten deres med en etterlysning. De søkte, og fant ut at denne måtte ha blitt borte i posten. Uten innvendinger sendte de en ny pakke til meg. Denne kom frem uten problemer.

God service fra Helenarou.
Dette var en stjerne i boken!

8