Explorer II -95, restaurere eller beholde original?

Medlem
8. juni 2010
Sted
Bergen
Jeg har en -95 mod som er ganske komplett.
Den er derimot preget av et litt hardt liv som har satt sine spor, i tillegg er lumen forsvunnet fra Swiss-T 25 skiven. Så den er ubrukelig i mørket, noe som er litt viktig for mitt bruk.

Hva mener folket, bør den beholdes i original tilstand?
Restaurere med ny bezel, glass og skive ved neste service?
Eller, rett og slett selge den og få tak i en ny modell med lume som virker?

Tanker mottaes med takk.

DSC_0015_zpswvshltfr.jpg

Jeg skjønner godt ditt dilemma, men det viktigste er vel å ha en klokke som passer bruken din. Mitt forslag blir derfor å kjøpe en ny(ere), og selge den gamle til noen som setter pris på en urørt ’95-modell.

Jeg skjønner godt ditt dilemma, men det viktigste er vel å ha en klokke som passer bruken din. Mitt forslag blir derfor å kjøpe en ny(ere), og selge den gamle til noen som setter pris på en urørt ’95-modell.

+ 1.
Det eneste er om du har kjøpt uret nytt selv og av en eller annen grunn er knyttet til det.
Da foreslår jeg en restaurering som du beskriver (uten å bytte bezel), men insister da på å få utlevert alle delene som byttes.
Og for all del IKKE puss opp kassen/bezel, behold den som den er.

Jeg anbefaler en litt annen ting enn de to andre her - og det er rett og slett fordi, du kanskje ønsker samme kasseformen som ikkeselges lenger. Du kan selvsagt lete etter en nyere hvit 16570 med Super Luminova - men da må du nok vente en stund og du er ikke garantert at den ikke er polert i hjel og/eller at bezel ikke er slitt.

Så - hvis du vil ha samme kasseform og komfort: Bytt bezel, skive og visere - så vips har du en ny klokke som også ehentlig har vært din hele tiden. Og, du slipper å vente spesielt lenge på å få den og tråle bruktannonser.

• Liker
Reaksjoner: Tek
Økonomisk sett er du bedre hjulpet av å selge og kjøpe en annen. Så det blir min anbefaling.

Takker så mye for tanker og anbefalinger.
Klokken må kunne brukes..sååå
innser vel at det er bare å snekre sammen en FSOT annonse.
Noen som tør å ha noe formeninger om prisidė?

Legger inn noen bilder, det er noen merker i selve glasset, som jeg ikke klarer å få ta bilde av.
Servicehistorikk er ukjent, men uret var sjekket av urmaker i sommer som mente at service ikke var påkrevd nå.
Kommer med to bokser og hullet papir.
DSC_0016_zps7pbjar0i.jpg

DSC_0015_zpsystr1wco.jpg
DSC_0017_zpsu9kqm0ze.jpg
DSC_0018_zps2kmvvatf.jpg

Jeg ville primært holdt klokken slik den er. Men som @Gin foreslår, dersom du er avhengig av lume på skiven; kjøp ny skive og sørg for at du har den gamle! Resten kan du beholde slik den er.

Dersom ikke klokken har affeksjonsverdi eller slikt; selg og kjøp en annen!

8

Takk igjen for kjappe svar og tanker.
Merket nok en gang i natt hvor jeg savnet lume, så det er et must.
Klokken har ikke affeksjonsverdi, og det er en 16570 jeg vil ha som beater, så da blir det salg.

Takk igjen for kjappe svar og tanker.
Merket nok en gang i natt hvor jeg savnet lume, så det er et must.
Klokken har ikke affeksjonsverdi, og det er en 16570 jeg vil ha som beater, så da blir det salg.

Tabbe. Det kan gå laaang tid før du finner en 16570 med lume. Skifter du derimot ut skive og visere på den du har, så tar nok det vesentlig kortere tid.

Jeg tror at jeg hadde sjekket med en ad hva en service med skifte av skive, visere, glass og bezel ville koste før jeg hadde bestemt meg for den ene eller den andre ( pakkepris er ofte greiere).
Salgsprisen blir påvirket av glasset og bezelen, det er greit nok at enkelte kanskje ser etter en 16570 med tritium og non-SEL lenke men kjøperen vil vel bytte det glasset med hakk i og bezelen som er visket ut ( det er verken en 1655 eller en 16550 og service bezelen er vel identisk med den opprinnelige).

16570 har ikke mye å skryte av på den fronten uansett. Jeg har en med luminova fra -99 og en med "super" luminova fra -04. Begge lyser som et fyrtårn klokka ti, men hvis jeg våkner klokka fire og lurer på om det nærmer seg morgen, er de svarte som natta.

16570 har ikke mye å skryte av på den fronten uansett. Jeg har en med luminova fra -99 og en med "super" luminova fra -04. Begge lyser som et fyrtårn klokka ti, men hvis jeg våkner klokka fire og lurer på om det nærmer seg morgen, er de svarte som natta.
Jepp. En 14060 lyser som et fyrtårn hele natta i forhold til en 16570 - og viserarealet er vel ganske så likt. En 216570 derimot; king of lume.