Første på Sonen?

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Jeg kan ikke huske å noensinne ha sett en slik her inne?

Dette er en klokke jeg har vært veldig begeistret for i lengre tid, og i starten av juli bestemte jeg meg for å slå til. Jeg sendte en mail til Dag Strømmen hos Militarytime.no (autorisert forhandler), som svarte kjapt og var veldig behjelpelig på å besvare spørsmål jeg hadde underveis. Avtalen ble inngått og klokken ble bestilt fra Sveits uten at Dag følte et depositum som sikkerhet var nødvendig. Tre uker senere er den her!

Etter unboksing ble det ikke noen mindre begeistring for å si det slik!

Uansett, nok prat og over til bildene... :)

19756516840_08a24ff5fe_h.jpg



Ja, det er en Glycine vi snakker om!

19321905424_d16f4ed8c5_h.jpg



Flott presentasjonsboks, og papirene kommer i en fin mappe.

19918306106_fa0569ec8f_h.jpg



19321904214_f750e466ce_h.jpg



Men hvilken Glycine er det som lurer inni her mon tro?

19936922372_67969b63ca_h.jpg



Jo, en 39mm Airman 18 med blå/sort skive, blå lærrem og 24-t visning med 3 visere!

19323562203_cabbeda12e_h.jpg


19944565785_1556ebfe10_h.jpg


19944565855_b0701e36c5_h.jpg



Tror den vil passe veldig godt til "casual" jeans og skjorter osv. i sommer. :)

19949687591_426b69d76c_h.jpg


19944562605_c81dcb146c_h.jpg


Nydelig bakside som viser "GL 293" verket, som basically er et ETA 2893 urverk.

19756511668_c7edf27700_h.jpg



Wristshot!

19918303846_1f4be52eab_h.jpg


Lærremmen oser kvalitet og er veldig myk og tøyelig, og har veldig lite "sprett" i seg. Det vil si, hvis jeg bøyer den i en retning så blir den der en stund og bøyer seg veldig sakte tilbake. Den er veldig komfortabel på armen. Fargen synes jeg komplimenterer klokken perfekt! Men denne skal nok også over på en blå zulu/nato kombinasjon en gang iløpet av sommeren. :)

19756513780_89aa8d71df_h.jpg



Dag var så hyggelig å legge med en bok om Glycine Airman helt gratis også. En veldig hyggelig overraskelse!

19323563953_4042485680_h.jpg




Så, litt om klokken og hva jeg liker med den. Jeg liker godt ideen med å ha hele døgnet representert på skiven under ett. Da får man liksom en følelse av "hvor man er i døgnet". 24-t klokker kan ofte være litt vanskelige å lese av og kan ofte føles litt "trange", men her synes jeg Glycine briljerer i lett lesbarhet. Det hjelper at samtlige timemarkører er i tall, og jeg er veldig begeistret for design-detaljen hvor skiven er delt opp i en mørk og en lyseblå side, hvor begge sidene representerer hver side av døgnet - natt og dagsiden. Dette hjelper også i å gjøre den mer intuitiv å lese av.

Jeg liker også at klokken 12 på natten, altså 24, er helt på toppen av urskiven. Noen 24-t klokker har denne på bunnen av skiven, men for meg føles det mer intuitivt at hvert døgn avsluttes og begynner på nytt på toppen.

Ellers er klokken 39mm i diameter, noe jeg synes er en fin og klassisk størrelse som passer dette designet godt, og som gjør at den vil passe de aller fleste håndledd godt. Den har skru-krone og er vanntett til 200m, så du skal ikke se bort ifra at denne blir med på noen sommerbad fremover om bare været kan bli litt varmere.

Jeg er veldig fornøyd, og vil også slenge inn en varm anbefaling av Dag på militarytime.no og takke for strålende service og en veldig hyggelig handel!

Takk for titten!
 
Redigert:

Tusen takk @Gin! :)

Nice! Den med blå skive er vackrast tycker jag :) hvor mye gick den på?

Takker! Enig, jeg liker veldig godt denne versjonen med blå skive og tall i bezel. Blå er generelt sett en ganske vanskelig farge å "treffe med" på klokker, og andre ting for den saks skyld, men her synes jeg Glycine har lykkes i å lage en av de friskeste og fineste jeg har sett på lenge. Fargen får meg til å tenke på skyfri himmel, og tatt navnet og bruksområdet Glycine har tenkt så er kanskje ikke dette helt tilfeldig heller. :D


Tusen takk! :)
 
Redigert:
Like it! Utenfor konvolutten-klokke, det kan jeg like! Gratulerer! Gleder meg til flere lekre bilder av den, du er en rå fotograf :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Presentable bilder og tekstmessig flott presentasjon - og grattis med en litt anderledes klokke. Og ikke minst, pen klokke rent design- og funksjonsmessig virker det som. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Aldrig fel med blå klocka. Gratulerar!
Blå er favorittfargen min, så ikke uenig der! Måtte ha en blå klokke i samlingen. Takk skal du ha @NilsOT :)

Presentable bilder og tekstmessig flott presentasjon - og grattis med en litt anderledes klokke. Og ikke minst, pen klokke rent design- og funksjonsmessig virker det som. :)

Takk for fine ord @Loevhagen! :)

Virkelig nydelig. Googlet Tidena og da kom faktisk Glycine opp, og Airman var stunning. Gratulerer så mye :)

Er ikke helt sikker på hva "Tidena" er? Men uansett, tusen takk @Mitah! :)

Ellers har jeg fått stilt den og brukt den noen timer nå, og 24-t visningen begynner å føles helt naturlig. Her er et bilde tatt nå i kveldssolen:

19760467338_9e6d4c2086_h.jpg


Er allerede der hvor jeg nesten bare trenger å kaste et blikk ned på den for å se at klokken er kvart over åtte her. Jeg sitter og titter på den hele tiden, så det å lære seg 24-t visningen vil nok gå raskt... Og selv om den nok aldri blir like rask å lese som en 12-t klokke, så er ikke akkurat dette poenget med denne for min del uansett. Den er rask nok, og det er artig å ha en 24-t klokke i samlingen :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Auto og Mitah
@Kohe321 et urmerke :)

Utdrag fra utverket.se

"Slutligen några ord om GLYCINE´s svenska agent TIDÉNA Watch och de trevliga människorna Kajsa Tidén & Ulf Esberg. TIDÉNA watch etablerade sig redan 1881 genom Kajsas farfars far. I oktober samma år sålde han sitt första fickur. Allt enligt väl bevarade böcker från företagets begynnelse. Kajsas förfäder var alla utbildade urmakare och man bedrev både butik och från 1968/69 även grossistverksamhet. Märket hette TIDÈNA."
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
@Kohe321 et urmerke :)

Utdrag fra utverket.se

"Slutligen några ord om GLYCINE´s svenska agent TIDÉNA Watch och de trevliga människorna Kajsa Tidén & Ulf Esberg. TIDÉNA watch etablerade sig redan 1881 genom Kajsas farfars far. I oktober samma år sålde han sitt första fickur. Allt enligt väl bevarade böcker från företagets begynnelse. Kajsas förfäder var alla utbildade urmakare och man bedrev både butik och från 1968/69 även grossistverksamhet. Märket hette TIDÈNA."

Ah, det viste jeg ikke! Takk for info :)

Gratulerer med flott Glycine, den blå/sorte skiven gjorde seg virkelig!

Takk skal du ha @Consigliere! :)

Gratulerer, den var flott og uvanlig! Og fantastisk unboxing og bilder...!

Takk skal du ha for gratulasjon og fine ord om bildene/presentasjonen @FMS! Settes stor pris på :)
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS