Takk for mye nyttig info!
Dette bringer en del interessant til det hele her. Dersom det stemmer at denne er fra siste del av 1890, første del av 1900, så er for det første klokken eldre enn jeg har sett for meg, og eldre enn den burde være gitt historien bak slik jeg har kjent den til nå. Men, det skal legges til at alt peker mot at alderen er nettopp 1890-1900 (+/-). Har enda ikke funnet serienummeret - men logoen er jo tydelig nok.
Saken er nemlig den at huset denne klokken hang i ble bygget i 1909-1910 (litt usikkert), og det er da klart at klokka opplagt er eldre enn huset. Min familie kan selvfølgelig ha hatt den med seg dit, vanskelig å si selvsagt, men at den har hengt der hele tiden er da i praksis bekreftet, noe jeg også trodde.
Når det gjelder ørn eller ikke på toppen, så har jeg tatt et bilde av baksiden av toppen:
Hvorvidt det opprinnelig har sittet en ørn her eller ikke, har jeg ingen formening om men i så fall virker det å være gjort en pen jobb med å bytte dette ut. Jeg har sjekket litt med de som er litt eldre enn meg, og ingen kan huske å ha sett en ørn på akkurat denne - men samtlige er også født i siste halvdel på førtitallet, noe som tilsier at ørnen antagelig allerede var kastet vil jeg tro.
Det skal legges til at det finnes et veggur til, ikke i mitt eie, men også fra min bestefar. Denne var mer sort, den hadde ørn, og hadde også lodd for å bli trukket opp - ikke nøkkel som dette uret krever. Skal se om jeg klarer å få tak på noe bilder av dette.
Forskjellen mellom disse urene var at mitt ur, den tiden det var i bruk, gikk uten problemer, mens uret med ørn på hadde det med å stoppe i ny og ne.
To spørsmål:
i) Jeg er usikker på om jeg har nøkkelen for å trekke opp dette - antar dette også kan lages?
ii) Estimert kostnad for å sette i stand et ur som dette? Et ca. beløp er mer enn tilstrekkelig for å vite hvor landet ligger. Affeksjonsverdien på dette er ikke helt ubetydelig.