GMT master stål eller halvgull?

Medlem
26. april 2011
Hei, håper deres innspill kan hjelpe meg i et vanskelig valg.

Etter mye grubling har jeg konkludert med at Rolex GMT Master er min neste klokke, men klarer ikke å bli enig med meg selv om denne klokka er finest i stål eller halvgull.

Fordeler/ulemper halvgull, egenvurdering:
(116713LN Rolex GMT Master II halvgull: http://www.rolex.com/en#/rolex-watc...-ii-40mm-steel-and-yellow-gold-m116713ln-0001 )
+ kul og anderledes fargekombinasjon med sort bezel og gulltall
+ kan kjøpe en relativt ny for +/- 50´, dvs at det allerede er tatt et relativt stort verditap
- gull er jappete og harry
- mindre stilren og mer synlig

Fordeler/ulemper stål, egenvurdering:
(116710LN Rolex GMT Master II stål: http://www.rolex.com/en#/rolex-watches/gmt-masterii/gmt-master-ii-40mm-steel-m116710ln-0001 )
+ stilren, passer til alt, diskret eleganse
+ kan kjøpe ny av AD i Norge for samme pris som en brukt halvgull, +/- 50´, nyfølelsen er deilig!
+ ser for meg mindre verditap i %, virker som stål alltid er populært, og de fleste verdifulle samle vintage Rolexene er stål, korrekt antagelse?
- litt kjedelig, kun klokkeinteresserte ser at det ikke er en sub (som også er fin, men jeg trigges av GMT historien og designet fremfor suben)

Dette blir min eneste klokke og skal brukes til alt. Dress på jobb hver dag og mange sportslige aktiviteter i fritiden.

Før jeg kjøper må jeg få solgt min Bulgari Diagono: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32549717. Så mens jeg venter håper jeg på gode tips fra dere! Ser at de som legger ut slike tråder alltid får noen ekstra meninger som av og til vipper valget i en eller annen retning. Spent på å høre deres mening, meninger om alt er ønskelig, gjerne om historie, erfaringer, prisutvikling, subjektive meninger +++

vh
Geir

Ikke noe lang utredning fra denne kanten, men du burde ta med i betraktning at gull er meget mykt, og siden du skriver at du har mange sportslige aktiviteter på fritiden hadde jeg helt klart gått for en i SS. Kjedelig med masse riper i gullet som kommer med en gang.

Ihvertfall når det skal bli din eneste klokke (noe jeg ikke tror en døyt på, men vi har vel alle levd i den trua;))
Skulle jeg hatt en TT Rolex, hadde det blitt i tillegg til en sportsmodell i stål.
Og som du sier, du får en helt ny klokke i stål til prisen av en brukt.

Konklusjon: ikke noe å tvile på, kjør på med en ny klokke i stål. Så kan du kjøpe en dressklokke på et seinere tidspunkt:)

Lykke til med ny klokke, uansett valg. Og Når man spør om tips på forumet, er man faktisk pliktig til å lage en unboxingtråd når den tid kommer;)

Hei Olem.

Takk for mykhetstips, spesielt viktig på denne modellen med polerte midtledd.

Haha! Ja, ser unboxing-plikten:) Gleder meg også til den tid.

Angående antall: håper på ett ur som kan brukes til hverdagsdressen og sportslige aktiviteter, kan bruke min gamle Omega eller Longines til smoking/annet forfinet selskap de få gangene det er aktuelt. Så enn så lenge lever jeg lykkelig uviten om at dette blir det eneste uret:)

Fra mitt ståsted ville jeg gått for SS - tidløs og like fin til dress som til fritid.
Har brukt min pepsi 16750 i 25 år til dress, fritid og som dykkerklokke passer til alt, bruker nå stort sett Yachtmaster i SS som også er veldig fin til dress..... og fritid

Og det fine med SS er at du kan kjøpe ny hvor du har hele historien

Her hadde jeg gått for SS modellen:) Den vil nok både holde seg bedre i utseende og prismessig over tid ;) Jeg er generelt sett ikke noe stor fan av TT, og skal man ha en TT bør det, i mine øyne, være som et suppliment til en eller flere klokker i stål. Så kjør på med SS utgaven og heller supler med en dressklokke med skinnrem:D

Ja yachtmaster, jeg digger også pepsi og coke-utgavene!

Har lest et sted at det har vært/er et teknisk problem med todelt kjeramisk bezel, men noen som har hørt rykter om lansering av pepsi/coke på dagens GMT modell i 2012?

Og til maghas9: at SS holder seg bedre i pris enn TT, er det nesten som en absolutt regel å regne?

Og til maghas9: at SS holder seg bedre i pris enn TT, er det nesten som en absolutt regel å regne?

Ja - det kan en faktisk si. Det er ikke én TT Rolex modell jeg kommer på i farten som er ekstraordinært attraktiv.

Så stål er også min anbefaling :)

Jeg bare elsker gull/stål modellen! Den bare snakker til meg, skal helt klart inn som en keeper en gang i tiden :)
Jeg ville trådd til med en gull/stål og kjøpt inn en typ helson shardiver til aktivitetene :)

Jeg har en GMT ceramic SS som er min favoritt Rolex i likhet med 16600. Skal du ha en Rolex som skal brukes til alt vil jeg på det sterkeste anbefale GMT SS. Den er casual til olabokse, en partner på tur og jammen meg elegant selv til smoking. Dette kan du ikke si til TT som jeg mener er et mer utpreget fin-ur. En brukt SS får du til 35-40, løp og kjøp!

698034CE-orig.jpg

1AFB5A52.jpg

3BA2B3BE-orig.jpg

2FF142FA-orig.jpg

07AF5746-orig.jpg

F6E447DC-orig.jpg

Har du tålmodighet så kan det lønne seg å vente til mars før du tar en avgjørelse. Jeg legger en knapp på stainless.

Har lest et sted at det har vært/er et teknisk problem med todelt kjeramisk bezel, men noen som har hørt rykter om lansering av pepsi/coke på dagens GMT modell i 2012?

Kommer den modellen i år så blir det nok flere eksemplarer her inne vil jeg tro :)

Nydelig bilder Timekeeper!

Olem: tror ikke det er nødvendig med en avtemming, SS er nok allerede en sikker vinner:)

Sponon: tålmodighet er vel min svakeste egenskap:( Men er uansett ikke sikker på om en pepsi/bezel er å foretrekke som den ene klokka? Mer stas som en nummer to.

Ol.salvesen: JA. Det er noe med TTen som er utrolig tiltrekkende, fatter ikke hvorfor, all fonuft tilsier SS, men...

Så kom gjerne med flere innspill til å hjelpe meg med mitt luksusproblem:)

(ser forvørig ut til at min trofaste sliter gjennom 15 år har funnet en nytt og kjærlig hjem: http://www.tidssonen.no/forum/showt...kes-ut!-(-VARSEL-Mange-bilder!-)-Min-f%F8rste! )

TT er ganske lekkert synes nå jeg. Har alltid hatt lyst på en eller annen modell i TT.
Men som eneste klokke ville jeg nok gått for stål da dette passer til alt. Noe jeg ikke kan si om TT.

Skal jeg være fornuftig vil jeg si SS. Men TT GMT´n er den fineste TT jeg vet om :)

Enig! Kjenner jeg har lyst å ta en avgjørelse med hjertet og ikke fornuften, men heldigvis har jeg litt tid på meg. Ikke noe kult å gjøre bomkjøp til 50´...

Halvgull er litt sånn BMW X5 (så mener jeg ikke å hverken starte en bildebatt eller tråkke på noens tær). Ikke helt meg. Men, når designet er såpass bra som GMT TT så kan jo enhver fornuft og behov for ivaretakelse av image plutselig svinne hen:)

Takk for gode innspill, bare å kjøre på med flere meninger!

Men en slik hadde vært deilig å slenge rundt håndleddet dann & wann. Root beer - lekkerbisk

RolexGMTII16713.jpg

i kompani med Dirty Harry
Clint-Eastwood-Rolex-GMT-Root-Beer.jpg

Rootbeer er jo bare helt usannsynlig digg.:mrgreen:
Intet mindre enn en tragedie at den er ute av produksjon.
Dette er min TT grail.