Grand Seiko Limited Quartz SBGV019G

Teit å kjøpe noe slikt?

  • Ja

    Stemmer: 2 5,9%
  • Nei

    Stemmer: 32 94,1%

  • Antall stemmer
    34
  • Avstemningen stengte .

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.793
Sted
Ingensted
Kom over denne omtalen og kjenner at dette uret fikk jeg veldig lyst på, men det er vel en "tapsbombe" av de sjeldne:eek:
Men!!! Limitert til 600, +/- 5 sekunder i året, 50 års service intervaller og en sykt bra finish både innvendig og utvendig, kanskje jeg skal være skikkelig gæærn??
http://www.fratellowatches.com/hands-on-grand-seiko-sbgv019g-9f-quartz-limited-edition-review/

Galskap? Tja...
Men så var det display-caseback og latterlig presisjon.
Hadde fornuften trumfet ville nok forumet vært ganske tomt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
tror faktisk ikke det er så dumt å ha en skikkelig høykvalitets quartz i samlingen, med tanke på at den kan ligge i skuffen for alltid og allikevel være klar for aksjon når man vil bruke den.

finishen på GS er jo ganske ekstrem, så det er jo grunn nok i seg selv til å gjennomføre det ;)

jeg ville uansett stukket innom en GS forhandler og fiklet litt med en av klokkene før jeg hadde bestemt meg.
det er ganske vanskelig å få frem utseendet til en GS på bilder, så det kan jo hende at det dukker opp en annen modell som ser enda bedre ut IRL.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Kun fordi - og bare derfor ;).. 100% av respondentene på spørreundersøkelsen, så langt mener at det ikke er "teit å kjøpe en slik", så kan jeg fort og gæli nå si:
INCOMING!
:eek:o_O

Herlig @Gin :)Pøs på med bilder når den kommer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Artig sak til en litt stiv pris. Vel det siste vil jeg egentlig ikke gå god for.... Breitling har kostbare quartz klokker, så hvorfor ikke Seiko også. Litt artig med displayback. Det er vel "bare" samme baklokk som på den mekaniske, men derfor også kult.

Det som blir spennende er om denne gir godfølelsen som en mekanisk! Uansett så er det for lite fine quartz klokker her.

Stilig valg!
Det blir spennende å høre hvordan den blir!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Artig sak til en litt stiv pris. Vel det siste vil jeg egentlig ikke gå god for.... Breitling har kostbare quartz klokker, så hvorfor ikke Seiko også. Litt artig med displayback. Det er vel "bare" samme baklokk som på den mekaniske, men derfor også kult.

Det som blir spennende er om denne gir godfølelsen som en mekanisk! Uansett så er det for lite fine quartz klokker her.

Stilig valg!
Det blir spennende å høre hvordan den blir!

8
Ja - det satt langt inne å bestille et quarts ur i denne prisklassen:eek:
Jeg trengte et "dress-up" ur, men siden jeg sjeldent vil bruke dette uret nettopp som det, så fant jeg det fornuftig å kjøpe et høypresisjons ur.
Dette fordi uret da også kan brukes som en form for en "master watch", til å stille mine mekaniske ur mot.
Siden dette ur nok blir sjeldent brukt og da bare for en kveld av gangen, så er det også greit at det alltid "er klart til bruk".

Etter testen til Fratello nevnt i første innlegg og hva andre her på sonen har skrevet om GS, så har jeg en forventning til en finish på "Patek nivå" fremfor et "Breitling nivå".

Jeg tror faktisk også at produksjonskosnaden på et quartsverk på dette nivået, er ganske likt som for et mekanisk urverk, så jeg forstår på en måte også prislappen - hallo! ...de dyrker til og med quarts krystallene selv.
 
Redigert:
@Gin Seiko legger nok samme finish på disse som eks automatutgavene til rundt 40' Og, som du sier, det er nok mye mer "håndverk" i den quartz'en enn de fleste mekaniske ur til samme prisen... ;) Mye gjøres for hånd med disse, bare å google!
Jeg har også så vidt fått sammelignet min SBGX065 med en nyere Datejust i stål, og kan ikke se at Seiko'n står noe tilbake ifht polering på kasse og lenke etc :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Detaljnivået på GS er temmelig sinnsykt i forhold til prisklassen.
- Kontrastpolerte visere
- Zaratzu-polert kasse
- Steel-blued sekundviser
- "Applied indexes"
- Håndpolert datovindu

Sikkert mer ømfintlig arbeid som jeg har glemt i farten.
Merkelig nok er screw-down kronen i likhet med altfor mange Rolex-modeller ikke sentrert :mad:

Legger ved/spammer et par macrobilder av min GS :p




 
"...dyrker krystallene selv...", @Gin.
Jeg får bilder i hodet av en bonde på åkeren som kjører sin John Deer. Der høster han krystallene og pakker dem inn som marshmelows.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og gulenissen
Da er den (SBGV019G) på plass :)

Førsteinntrykk:
Fantastisk finish på kasse og urverk!
Børstet lenke, også denne i en utrolig finish!
Lett lesbar!
Kult med crown guards!
Meget behagelig, uret er nærmest bøyd etter armen!
Fantastisk presisjon + finish på visere og skive!
.......
Litt liten..?
Sekundviseren avslører veldig at det er quartz..?
Pent, men gir meg kanskje ikke den samme "glad-følelse" som Panerai og Rolex..?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Redigert:
Grattis! Syntes den ser stunning ut! Noen closeups? ;)
Takk, du finner masse "close ups" både i testen øverst og på nett.

Fikk nå bekreftet fra Optura, at dette er det eneste som de har solgt av denne typen i Norge:)
.....hmmm.. Kun jeg som er gal nok:eek::eek:

----------------------------------
Hei xxxxx!
Takk for din henvendelse, og gratulerer med din nye Grand Seiko!!

SBGV019G er kun solgt 1 stk av i Norge, til Jermstad i Molde. Det vil si den befinner seg på armen din.=)

Ellers er det kun solgt noen få i Sverige, men altså ingen flere i Norge enda.

Håper du blir fornøyd med klokken din, og ikke nøl med å ta kontakt dersom det skulle være noe. Vi hjelper så gjerne!

Ønsker deg en flott dag videre.

Med vennlig hilsen/ Best regards

Karina Larsen

Kundesupport


cid:image001.png@01D209E1.590B9AB0
 
veldig pen!
Ser ut som en klokke som vil kle skinnrem bra også.

Med et såpass diskret design er det nok heller en klokke som kommer snikende under huden etterhvert, i motsetning til litt mer flashy greier som man elsker med en gang, men fort går lei av.
jeg kan fortsatt stirre i timesvis på skiven og viserene til min sbgh001, og tviler på at jeg kommer til å bli lei med det første.

det store spørsmålet er jo om du kan leve med quartz-stigmaet, men det burde da vel gå greit med tanke på at det ikke er vanlig quartz, men skikkelig et skikkelig high end urverk, med sekundviser som stopper uten wobble og nerdete byggekvalitet slik bare japanerne gidder :D
 
Den var dritlekker spør du meg :) Så gratulerer så mye med flott GS.
Ser ut som servicen fra Optura ikke er så aller verst heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin