(Historisk korrekte) remmer til Panerai

Medlem
25. nov. 2013
Sted
Rogaland
I boken "Panerai Historia" ser jeg mange forskjellige typer remmer på Panerai klokker og instrumenter (se bilder nedenfor), men når jeg leter rundt hos noen av de mest populære remmemakerne så er det særlig en av typene som har fått fotfeste som THE vintage Panerairem (den på forsidebildet).
I boken finner jeg i tillegg til mange varianter og patenter også nato (både skinn og nylon) og perlon.

Så, hva er den mest historisk korrekte Panerairem og farge? Varierer det fra modell til modell? Og hvor får man kjøpt den?

IMG_0562.JPG

Denne synes jeg så veldig kul ut. Noen som vet om noen som lager slike?
IMG_0553.JPG

IMG_0554.JPG

IMG_0555.JPG

IMG_0556.JPG

IMG_0558.JPG

IMG_0559.JPG

IMG_0561.JPG

Redigert:
Bruno Allegrino var en av de som lagde vannsikre remmer for Panerai i tidligere tider.
Hans barnebarn Simona, lager (får laget) remmer på samme vis idag - fremdeles i Firenze.
Jeg har kjøpt noen remmer fra henne og er relativt fornøyd med de. Herlig skinn og autentisk følelse, men litt skuffet over bruk av stifter og ikke skikkelige sting på innfesting av spennen.
http://www.distefanostraps.com/

Jeg bestilte en ganske typisk sennepsgul fra Sengiastraps (Vintage Ellis) raskt etter at jeg fikk min 372. Målet var å få en lik den jeg hadde på min 111 som hadde en veldig fin vintage og brukt patina. Jeg hadde den i posten 3 uker etter bestilling. Dette er vel den typen jeg føler er av de mer historiske og den er veldig myk og god. Virker som god kvalitet.
Deretter la jeg inn bestilling på en mørk rødbrun fra Bosphorus. Den ser helt nydelig ut på bildene og jeg gleder meg veldig til den kommer. Har hørt mye bra om dem og jeg liker stilen deres. Det er en måned siden og jeg fikk akkurat mail om at han skulle begynne på den.o_O
I går kom det inn en fra DiStefano. FedEx på døren 9 dager etter bestilling!! Kvaliteten på denne er uovertruffen. De klarer på en måte å lage en veldig myk og behagelig rem som samtidig oppleves fast og solid. Denne oser det kvalitet av. Jeg valgte dog en litt atypisk simonarem (Marianne Gator) da jeg også ønsker å ha en litt mer dressy rem til enkelte anledninger. Denne går absolutt ikke inn under kategorien "historisk korrekt". Spennen var meget bra og så er det jo stas å få den i en pen skinnpouch.
Etterhvert skal det også inn en mellombrun rem. Jeg ser på flere produsenter og vurderer blant annet Corrigia, Mays-Berlin eller Gunny. Corrigia virker spennende men jeg ser de har 2 serier med relativt stor prisforskjell og prøver å lese meg litt opp på dem.
Prismessig merker jeg at toleransen har beveget seg opp fra 30-40 USD, forbi 100 og på vei opp mot 200USD. Man kan gå høyere også men det skal ikke være nødvendig. Det ideelle føler jeg er rundt 100USD. Der får man mye bra

IMG_0584.JPG

IMG_0582.JPG
IMG_0600.JPG
IMG_0605.JPG
IMG_0608.JPG

Redigert:
I dag fikk jeg inn denne remmen fra Corrigia. Jeg føler den er akseptabel fra et historisk perspektiv og de skal være opptatt av autentisitet og korrekte produksjonsteknikker. Paneristi.in har noen gode reviews og skriver litt om firmaet.
Denne farven ser ofte litt kjedelig ut på bilder men jeg synes den kler 372 veldig godt. På hånden ser og føles den veldig bra ut. Mykt og godt lær som virker bra sammensatt. Den endte på rett under tusenlappen inkl mva. Denne kommer til å bli mye brukt.
IMG_0686.JPG

IMG_0684.JPG

Vil anbefale www.bosphorusleather.com
Veldig fine reimer til en fornuftig pris. Lages etter mål, leveres innen ca. 4 uker.
Jeg bestilte en derfra 5.mars. Dette er (foreløpig?) den siste jeg skal ha inn. :rolleyes: 12. april fikk jeg den. I 24mm!!! Fortvilet tok jeg kontakt med Adem og han har lovet å lage ny i ekspressfart. Jeg får beholde den i 24mm som kompensasjon. Veldig hyggelig kar og god service, men lang leveringstid ja.

Jeg bestilte en derfra 5.mars. Dette er (foreløpig?) den siste jeg skal ha inn. :rolleyes: 12. april fikk jeg den. I 24mm!!! Fortvilet tok jeg kontakt med Adem og han har lovet å lage ny i ekspressfart. Jeg får beholde den i 24mm som kompensasjon. Veldig hyggelig kar og god service, men lang leveringstid ja.

Jeg har bestilt tre reimer derfra, det tar litt tid, men Adem er alltid rask til å svare på epost og henvendelser.
Kvaliteten på det jeg har bestilt har vært meget bra synes jeg. Den siste var en i grønn Canvas.

• Liker
Reaksjoner: jonska
Vil du kvitte deg med den du har til overs? :)

Noen som har erfaring med Strapfreak? Har vært inne å sett litt der og det virker jo som en veldig grei side å handle fra hvis man vil ha flere reimer fra flere forskjellige leverandører.

Sender de samlet eller får man leveranser i flere omganger? At de kun formidler bestillingen din ut til de aktuelle leverandører og at de sender fra hver sin kant, eller får man reimene samlet fra Strapfreak.

Takk for innspill :)

Jeg bestilte en ganske typisk sennepsgul fra Sengiastraps (Vintage Ellis) raskt etter at jeg fikk min 372. Målet var å få en lik den jeg hadde på min 111 som hadde en veldig fin vintage og brukt patina. Jeg hadde den i posten 3 uker etter bestilling. Dette er vel den typen jeg føler er av de mer historiske og den er veldig myk og god. Virker som god kvalitet.
Deretter la jeg inn bestilling på en mørk rødbrun fra Bosphorus. Den ser helt nydelig ut på bildene og jeg gleder meg veldig til den kommer. Har hørt mye bra om dem og jeg liker stilen deres. Det er en måned siden og jeg fikk akkurat mail om at han skulle begynne på den.o_O
I går kom det inn en fra DiStefano. FedEx på døren 9 dager etter bestilling!! Kvaliteten på denne er uovertruffen. De klarer på en måte å lage en veldig myk og behagelig rem som samtidig oppleves fast og solid. Denne oser det kvalitet av. Jeg valgte dog en litt atypisk simonarem (Marianne Gator) da jeg også ønsker å ha en litt mer dressy rem til enkelte anledninger. Denne går absolutt ikke inn under kategorien "historisk korrekt". Spennen var meget bra og så er det jo stas å få den i en pen skinnpouch.
Etterhvert skal det også inn en mellombrun rem. Jeg ser på flere produsenter og vurderer blant annet Corrigia, Mays-Berlin eller Gunny. Corrigia virker spennende men jeg ser de har 2 serier med relativt stor prisforskjell og prøver å lese meg litt opp på dem.
Prismessig merker jeg at toleransen har beveget seg opp fra 30-40 USD, forbi 100 og på vei opp mot 200USD. Man kan gå høyere også men det skal ikke være nødvendig. Det ideelle føler jeg er rundt 100USD. Der får man mye bra

Vis vedlegg 36079

Vis vedlegg 36090 Vis vedlegg 36080 Vis vedlegg 36081 Vis vedlegg 36082

PAM372 er og blir en av de fineste PAM'ene.... primært den med plexi, selvsagt. :)