Hva justerer dere klokka etter?

Medlem
14. sep. 2011
Innlegg
63
Sted
Norge
Når dere skal justere klokka, hvilken klokke bruker dere som fasit?

Tv?
Tekst-tv?
Side på internett?
Is-bilen?
 
Pleier å bruke emeralt time som er en app man kan laste ned til iphone/pad/pod den henter tiden fra 4 servere, og tar gjennomsnittet av de.

Ellers har jeg en gammel kvartsklokke fra pre-tidssonen tiden som brukes fra tid til annen :)
 
Ser sånn ca på mobilen eller gårsdagens klokke og stiller nesten likt.

Før var jeg sånn passe opphengt i synkronisering og at der var spot-on, nå sørger jeg bare for at klokken på armen er likt eller litt foran "alle andre" så jeg ikke kommer sent :)
 
Akkurat dette med 100% nøyaktig tid har jeg aldri hengt meg sånn opp i. Ca. tid fungerer mer enn godt nok for meg :) Justerer etter mobil eller en av de andre klokkene.

Dersom man drar dette for langt blir man den store snakkisen på radiosendte humorprogram :mrgreen:
 
Ser sånn ca på mobilen eller gårsdagens klokke og stiller nesten likt.

Før var jeg sånn passe opphengt i synkronisering og at der var spot-on, nå sørger jeg bare for at klokken på armen er likt eller litt foran "alle andre" så jeg ikke kommer sent :)

Dette! Før drev jeg på med synking av sekundviser og sånt, nå er det greit om jeg ligger innenfor et minutt eller to, og som du sier, heller pluss enn minus!
 
Kjøp deg et radiostyrt quartz-ur og ha det på andre armen. :)

Juster den mekaniske klokka di etter den med jevne intervaller, avhengig av hvor viktig det er for deg å ha riktig klokke. Folk vil se rart på deg, men du vil i alle fall ha ei mekanisk klokke som går riktig. Hele tiden. ;)
 
Da synkronisering av sekunder på mine ur, mot et atomur e.l ikke er praktisk gjennomførbart, eller nødvendig i mitt daglige virke, har jeg i de senere år brukt tekstTV / TV2. (Jeg har kun meklaniske ur i min eie,- derfor.)

Hånden på hjertet, så innbiller jeg meg at det er ytterst få "der ute" som har behov for den nøyaktigheten et atomur gir, i så fall burde man kanskje gå til innkjøp av et kvartsur e.l. ;)


Ellers så er jo denne linken enkel (og nøyaktig) i bruk: Uhrzeit der Atomuhr und großer Uhren-Shop bei Uhrzeit.org

Leste nylig, her på TS, om en som var avhengig av sekunder og dato på klokken sin,- gadd vite hvilken bransje han er i :confused:

At det kan være greit å ha, er én ting............
 
Ser det er delte meninger og praksiser rundt klokkejustering.

For min del sjekker jeg justervesenet.no hver dag kl 07.00 og loggfører avvik på klokkene.
Har også et eget exel-ark hvor jeg fører avvik mellom 22.00 og 06.00 i 4 ulike posisjoner hver 3 måned. (skive opp, skive ned, krone opp og krone ned)
Siden avviket varierer avhengig av posisjonen til klokka, gjør det at jeg kan regne meg frem til hvordan klokka skal ligge gjennom gjennom natta for at den skal gå mest mulig "riktig".

Har forøvrig 2 automatiske klokker jeg gjør dette på.

Kall meg gjerne gal, syk eller mentalt ustabil. Min hobby, min intersesse og skader ingen andre. Fungerer normalt ellers :cool: