Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det gjelder nok ikke samtlige Powermatic, men enkelte.

Beklager, jeg glemte kilder til min påstand:
@sunnfjording
 
Hei,
Noen som vet hva en brukt Yacht-Master Everose Gold går for i disse dager?
Vurderer denne, men aner ikke hva som er «riktig» pris.
 
Hei,
Noen som vet hva en brukt Yacht-Master Everose Gold går for i disse dager?
Vurderer denne, men aner ikke hva som er «riktig» pris.
Hei er det 116655 eller 126655 du er på jakt etter? Tipper de går rundt 250-280. Ser de ligger fra ca 260-300 men de blir ofte liggende en stund. Men jeg er ingen ekspert.
 
IMG_2421.jpeg

Nok et fryktelig eksempel på hvor galt det kan gå når en lar noen som er på bærtur gjøre en custom. Hahah gud bedre. Kronen er byttet ut med en S/el krone for å få det til å passe…
 
Vis vedlegg 368715
Nok et fryktelig eksempel på hvor galt det kan gå når en lar noen som er på bærtur gjøre en custom. Hahah gud bedre. Kronen er byttet ut med en S/el krone for å få det til å passe…
Tror en som vurderer en sånn "piece unique" driter greit i hva det er eller hvordan håndverket er gjort. Jeg tviler egentlig på at en sånn kunde egentlig kan klokka...det viktigste er vel at det blinker.
 
Redigert:
Powermatic 80 er omdiskuterte urverk som vekker engasjement og følelser har eg registrert. Men det er ulike utgaver av desse urverka, eg har ein tissot, som har C07.111, med 23 juveler. Og ein Certina, som har powermatic 80.611 med 25 juveler. Nokon som kan seie noko om forskjellen på dei ulike variantane av desse urverka?
Fritt etter hukommelsen er .611 utstyrt med vanlig escapement, mens på .111 er den et annet (kjipere) materiale.

Tommelfingerregelen er at man kan se forskjell ut fra hvor mange juveler som er i bruk, 23 vs 25.

Mido og Certina bruker såvidt jeg vet oftere .611, mens Tissot tyr til .111.