Kodenavn; matmor.

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Den sterkeste fronten mot total WISdom er som regel hun du deler seng med. Dere vet, hun som oftest starter en samtale akkuratt i det nattbordslampen er slått av.

Det er enkelt å forsvare sin klokkeinteresse for seg selv, men langt værre kan det være å få grønt lys av hun du deler det meste med.

Synes derfor vi bør ha en egen tråd der vi sammen deler de forskjellige taktikkene ved nytt klokkekjøp.

Grunnen til at jeg plasserte denne her er fordi det kan hjelpe på nyfrelste å hoppe lettere i dette med litt hjelp til å lykkes på hjemmebane.

Jeg skal skrive noen vellykkede taktikker i morgen når jeg er på skikkelig tastatur. Inntil da håper jeg så mange som mulig fyrer løs med gode tips og råd! Velbegrunnede og detaljerte historier står høyt i kurs da dette forhåpentligvis vil bli en underholdende tråd!

Jeg: "Jeg skal kjøpe meg en ny klokke :D"

Hun: "Så flott!"

Eneste gangen jeg har fått trøbbel var da jeg forsøkte å skjule litt at jeg skulle kjøpe en ny Rolex, kort tid etter et kjøp. Åpenhet er stikkordet hos oss, men pengene er mine egne og selvsagt står jeg fritt til å bruke dem som jeg vil. Skulle jeg det være at klokkekjøp gikk på bekostning av min del av familiens utgifter hadde det selvsagt vært anderledes. Men da hadde jeg ikke vært mye til kar i egne øyne ...

Ellers vil jeg tro at å samle på (vintage) Rolex Submarinere er en god strategi, da synes hun alle ser helt like ut :D

Noen tips som fungerer for meg :

-legg det ihvertfall en god time etter kona/samboeren/kjæresten
-bruk gummireim på ALT! Ingen bedre halvdel som tror det er dyrt
-benekt ALT!

...historiene beholder jeg for meg selv.....:cool:

Forøvrig skrev jeg denne i en tidligere tråd. Muligens kan Fourtane-selgerens salgsargumenter gjenbrukes ;)

For et par år siden var min kjøre og jeg på roadtrip i California. På vei nedover HW1 fra San Fransisco stoppet vi i Carmel-By-The-Sea, ene og alene pga Fourtane, en fantastisk sjappe med et stort utvalg vintage Rolex (og mye annet pent). Jeg fikk kongelig behandling og framvist 1655, 1665, vintage Daytona etc etc. Men det var først da dama kom innom etter shopping i butikken ved siden av at det ble fart på salgsframstøtene. Det kom en salgsdame hvis eneste oppgave trolig var å overbevise koner om at mennene deres bør få lov til å handle dyre klokker. Hun hadde en lang preken om hvor god investering det var, avsluttet med "Cause honey, it's just like a downpayment on a house."

Det ble dog ingen handel, men jeg ser jo at jeg burde ha kjøpt en 1665 som selgeren egenhendig prutet ned til en meget ok pris.

En annen gang var jeg innom Kenjo på Wall St i NYC, og kikket på en IWC. Selgeren der hadde også et eget framstøt mot min kjære. Denne gangen gikk det derimot på at om jeg fikk kjøpe klokken, så kunne vi jo etterpå gå over til Tiffany's hvor jeg kunne kjøpe noe til min bedre halvdel. Muligens sagt med litt overbærenhet. Så min bedre halvdel lot som hun var meget fornærmet over forslaget, og lurte på om selgeren trodde hun var en trophy wife og ikke hadde egne penger til å kjøpe det hun ville. Selgeren brukte så resten av besøket til å beklage :D

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Enig med Anders om åpenheten.

Husker en gang i forbindelse med et mulig klokkesalg at kjøperen sa han ikke kunne ta ut penger og betale cash, han var nødt til å overføre pengene, og overføringen ville bli markert med "Restskatt 2008". Nå ble det aldri noe av det salget, men i ettertid skjønte jeg jo hva han var utepå, og at det ikke var de myndighetene han var ute etter å lure.

Hvis man kommer så langt, eller er på vei dit, så tror jeg man bør ta en liten diskusjon med sin bedre halvdel om hobbyen.

Når det er sagt, så tror jeg at klokkesamlingen har litt goodwill i heimen fordi jeg ikke finner på så mye annet tull, så en rolig oppladning mot neste klokkekjøp med en relativt asketisk tilværelse og et par tilsynelatende tunge offer, kan være bra. +Altså en forståelsesfull kone. De finnes, heldigvis.

Har ikke problemet at det er noen som ligger på andre siden av senga så skal ikke uttale meg så høyt der, men nye sjefen fortalte at grunnen til at han har ett langt og lykkelig ekteskap er at han bor i Oslo i ukedagene og hun i Skien :)

Jeg har blitt anklaget for å være bekjent med Bård Hoksrud etter denne historien i min Spork-unboxig.
Det fungerer å ta til ekstremer og overdrive.
"Hvis jeg ikke får leve ut mitt klokkenerderi kan jeg gjøre ting som verre er. Se bare på (la oss kalle ham) Bård. Han har ingen hobby og han kjøper seks i stedet"

Kanskje ikke faller i god jord i den ekstreme formen, men jeg har fått forståelse for, om ikke kjøpen, så interessen. Hun går så langt som å innrømme at det er bra jeg har noe å drive med og rense tankene i en ellers travel småbarnstid.

Kjøp en flott klokke til din kjære! Når hun går med et mekanisk mirakel rundt håndleddet er det (forhåpentligvis) enklere for henne å forstå din fasinasjon... ;)

For min egen del er jeg vel ikke den værst stilte, men jeg blir litt mobbet over å ha en så (sett utenfra) materialistisk hobby. Ved nye kjøp forsøker jeg derfor å forsvare og forklare akkuratt den klokken, og hvorfor man trenger flere enn en osv.

Innerst inne er det vel egentlig ovenfor seg selv man forsvarer denne hobbyen, og det føles godt når man får aksept for noen av argumentene ovenfor sin sterkeste kritiker:)

Hører ved jevne mellomrom om gjemte klokker osv, så dere ned slike erfaringer, kom kom.... Pssss pssss psssss pssss...

Haha, jeg har en følelse av at denne kom etter Adams unboxing på badet?

Men jeg ser helt klart problemet, prøver å være mest mulig åpen, men av og til forstår ikke min bedre halvdel hobbyen min. Jeg har en tendens til å nedprise kjøpene så de virker som fornuftige røverkjøp:)

Her gjelder de to generelle rådene:

- Separat økonomi
- Del den reelle prisen på 10 når den oppgis. Hun vet du lyver, hun tror bare ikke du lyver så mye.

Vel......

1. Du har peilet ut et objekt. Det er lettere hvis det er brukt, da foreligger det ikke kvittering.

2. Du går inn på e-bay, finner den latterligste, undertaksterte tvillingbroren til uret du faktisk skal kjøpe (evt en piratkopi side (æsj...))... som du viser din kjære. Gjerne flere etter hverandre. Gjør ikke noe nummer ut av prisen, men sørg for at den er synlig!

3. Vis din kjære hvordan klokken du har tenkt å kjøpe ser ut. Vis henne Rolexen som står til 300 dollar. Vis gjerne flere sider etter hverandre.

4. Prøv å ikke lyve, ved å unngå å prate om prisen, denne øvelsen er bare for å vise frem bildene av din neste klokke, og det faktum at hennes underbevissthet gjør at hun automatisk søker blikket mot prisen er ikke din feil, er det vel;)

NB! Er vel noen "drager" som leser her inne, denne posten, farlig, farlig... :)

"Dyr, tja litt. Men sikkert ikke halvparten av hva du bruker på pynteting til deg selv i løpet av et år og dette er jo en investering"
Så tenker hun en stund og svarer "Hmm, ja det er sant. Jeg har nok en del ting jeg ikke bruker og klokke er jo det eneste en mann kan pynte seg med".

Litt sant, litt ønsketenking :D

• Liker
Reaksjoner: fettstykket
Jeg gjør som matmor. Den gangen hun egentlig ville ha en hamster, begynte hun å mase om hest. De handler om å sette ting i rett perspektiv. :D

Jeg gjør som matmor. Den gangen hun egentlig ville ha en hamster, begynte hun å mase om hest. De handler om å sette ting i rett perspektiv. :D

Kvinnfolk! Samboeren hadde samme - "be om hest når du vil ha hamster"-opplegg når vi skulle kjøpe bo sammen.
Hun såg bare ut objekt til fire-fem mil og min smertegrense var godt under tre.
Needless to say så endte vi opp nærmere fire :)

Min taktik kommer nok aldri kunne bli å motivere behovet (det var stillet ved første klokke)
Ei heller kan hun "kjøpes", tror selv ikke med en Exp I på hennes arm at husfriden er trygget og frikortet ute.
Ikke har hun dyre vaner selv heller (okei den Danné-kremen for anti-aging koster 800 NOK+, men det ligger i min interesse med ;) )
Nei, det må gå i overbevising gjennom å vise til min harmoni og hjelpsomhet som kommer av frie klokketøyler.

-Så flinker du er som klippet tåneglene OG pusset tennene på Alfred før du gikk rett ut og ryddet klesskapet Kjære.
-Selvfølgelig Kjære, alt for deg.

To timer senere

-Du vet at alle disse godene kommer av at jeg fikk kjøpt denne _____ (sett inn siste klokkekjøp, som hun vet om)

Jeg har det ganske allright. Jeg har det vel egentlig alt for lett. Ideen til denne tråden kom i form av at en kamerat skjulte sitt submarinerkjøp en periode fordi de skulle på ferie sammen osv. Så skjulte vel timekeeper innkjøp av en railmaster, og i går var det jaggu lignende tendenser igjen.

Det er interessant å høre forskjellige historier rundt dette, det vil si litt om hvor bred aksepten er, og evt hvorfor den ikke er bred osv.

Min kjæreste har igrunn bare ett krav... Så lenge jeg har råd til en ferietur med henne til vinteren så er alt av økonomisk art lov...
Så jeg får prøve å spare til den ferien da;)

Men, selvom jeg slipper så enkelt unna, så føler jeg en viss trang til å forsvare såpass store utgifter på en måte som gjør at hun forstår. Det er ikke bare bare, og jeg får mye komisk tyn for denne interessen. Så nå går det litt sport i det også. Det å få aksept...

Som regel går de fleste argumentene på romantikk. Det er jo romantisk at jeg kun kjøper ur når jeg har klart å nå et mål. Mao, jeg kjøper kun når jeg faktisk fortjener det.
Hun ler seg ihjel hver gang jeg skal ut på GTG, men det får så være. Jeg får jo faktisk tillatelse, og det er fint.
Når jeg forsøker å forklare at det er en samling av forskjellige og veldig hyggelige folk triller hun nesten ut av sofaen.

Så neste kjøp tenker jeg å "skjule" litt, bli fersket for så å si at jeg ikke har turt å si noe, fordi jeg blir så mobbet :D

• Liker
Haha mitt eneste "problem" i så måte er den j..... kontaktannonsereklamen som av og til dukker opp her på TSsidene og da tydeligvis godt timet med min kjæres PMSrunde..... Aldri har en mann fått et så stort h...... for så lite....

• Liker
"Nei Kjære. Det er ein vanleg sparekonto. At den heiter klokkekonto er berre noko gamalt som eg har gløymt å bytta navn på". - Sitat meg sjølv i går kveld når eg satt saman med kona og betalte rekningar i nettbanken...

• Liker