Marseille/Lyon

Medlem
22. feb. 2013
Innlegg
483
Sted
Sørvest
Jeg er såpass heldig at jeg har klart å skaffe meg billetter til sommerens EM i fotball. Vi har skaffet oss billetter til kamper i Marseille og Lyon, så planen var derfor å oppholde oss noen dager i begge byer. Forslag til hotell, restauranter, nattklubber, mm mottas med takk! Vi er fire gutter på 23 år, så de aller verste familiehotellene kan nok være greie å styre unna. Takknemlig for alle svar!
 
Bodde i Lyon en periode (riktignok en del år siden) så noen turisttips kan jeg sikkert komme med. Restauranter er det flust av og de aller fleste legger litt ekstra i det da det tross alt er mat byen først og fremst er kjent for. Fire gutter på 23 på fotballtur prioriterer kanskje ikke Bocuse, men jeg anbefaler absolutt en lunsj eller middag på et av han brasserier. God mat med en vri til en fornuftig pris. Hotell ville jeg hatt på Presqu'ile mellom Perrache og Croix Rousse, gjerne nært Bellecour. Ikke for nært Perrache eller på nedsiden av det da det er en sentralstasjon med mye tull! På nedsiden er fengselet. Gatene frekventeres av venner av fanger som står på utsiden av murene og roper inn. Det blir nok "ryddig" under EM, men sentralstasjoner er aldri hyggelige reisemål.

Et konkret tips er Hotel la Residence. Aldri bodd der, men hadde en del besøkende som benyttet det. Hvordan standarden er nå vet jeg ikke, men den gang da var det helt ok, rent, mid range og sentralt beliggende med gangavstand til gamlebyen som er utrolig fin.
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Fengselet er nedlagt og området er totalt forvandlet men nattelivet er selvsagt hyggeligere nord for Perrache.
 
Godt å høre. Det var rimelig malplasert. Tror ikke jeg har vært syd for Bellecour på syv år. Den gang var det byfornyelse på gang. Vet du hva det brukes til nå?
 
Hvis du googler "quartier des confluences" eller "la confluence" ser du at mye har skjedd.
Godt å høre. Det var rimelig malplasert. Tror ikke jeg har vært syd for Bellecour på syv år. Den gang var det byfornyelse på gang. Vet du hva det brukes til nå?

industri og transport er borte, nå er det leiligheter, kjøpesenter, museer, kontorer.

cube0.jpg


Les-Confluences-pano.jpg


euronews-confluence-lyon.jpg


coop-himmelblau-musee-des-confluences-lyon-france-designboom-N1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
når det gjelder Marseille, kan jeg anbefale Pullman men det er nok ikke helt studentbudsjett.

pullman-marseille-palm.jpg


en BnB i området Pointe Rouge er sikkert lurt da det ikke blir så lang avstand til Stade Velodrome og man kan ta båt til byen istf buss.( en herlig båttur)
1334149054.jpg

Navette-Pointe-Rouge.jpg


mucem-marseille-general-hotels-ecolos.jpg
 
Kan vel prøve meg på noen tips til Lyon, da jeg også har bodd der og vært tilbake et par ganger som turist. I likhet med TomB er det noen år siden jeg bodde der, slik at infoen kan være noe utdatert.

De beste utestedene (i min tid):
- 1st revolution (upscale klubb med strenge dørvakter - stor fordel å beherske fransk)
- Aperiklub (Bar i tilknytning til ovennenvte)
- KGB
- Q boat (Den beste av de mange nattklubbene som holder til på båter på Rhone

Hotell:
- Har kun bodd på Hotel Le Royale. Det ligger klink på hjørnet av Place Bellecour, så beliggenheten er perfekt. Syns totalsett hotellet var bra til den prisen jeg fikk - men ikke noe topp 5-stjerners hotell.

Sightseeing:
- Gamlebyen er veldig flott og på UNESCOs verdensarvliste. Stopp innom The Smoking Dog for en 1664. Stopp også innom Pub Danois for å se den signerte Carew-drakten på veggen. Kjøp med deg verdens beste honning fra Secrets d'Apiculteur.
- Fra gamlebyen er det verdt å gjøre kabelbanen opp til den store Basilikaen hvor du kan se utover byen.

Restaurant:
- Må nesten spise hos Bocuse når du først er i Lyon. Han har 5 brasserier i sentrum - disse er relativt rimelige og god valuta for pengene. Men har dere tid og råd, så burde Restauranten hans, L'Auberge du Pont de Collonges, besøkes.
- Burgundy Lounge. Veldig kult restaurant konsept hvor du velger vinen, så serverer de retter som passer. Stedet er lite, så husk å reservere bord.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland