SARB065 a.k.a Cocktail Time

Medlem
17. juni 2009
Sted
Oslo
Det dumpet en Seiko ned i postkassen i dag. SARB065 a.k.a Cocktail Time :)

2014-06-16222412_zpsc75f3151.jpg

Denne klokka har ligget i bakhodet mitt siden første gang jeg så den for et par-tre år siden (her på TS eller et annet sted). Klokkens "pièce de résistance" er selvfølgelig den henimot hypnotiske skiven. Kassen er relativt enkel med få og kun polerte flater, men utformingen av kasse og lugs er spot on. Urverket er 6R15, en velrenommert videreutvikling av 7S-verkene som hacker og kan trekkes opp. Og den er virkelig behagelig å trekke. Time- og minuttviserne er sølvfargede og av dauphine-typen, mens sekundviseren er vakkert blå.

Da jeg åpnet boksen oppdaget jeg at klokken fra fabrikk er besudlet med en relativt nasty og stiv, plastinspirert skinnrem:

2014-06-16200248_zpse638b471.jpg

Heldigvis har Seiko vært fornuftige nok til å velge 20mm lug width på denne klokken, så jeg hadde nok av alternativer i boksen. Det virkelig riktige på denne klokken må da være en svart alligator.

2014-06-16201559_zps47c9b193.jpg

Førsteinntrykket mitt er at dette er en virkelig flott, moderne dressklokke. Strålende value for money. (Ikke at dette er noen overraskelse, denne klokken og SARB-serien generelt er jo forumfavoritter i så måte.)

Men man skal jo pirke, og jeg kunne nok ønske meg bedre lesbarhet i dårlig eller sterkt lys, noe som kunne blitt oppnådd med større kontrast mellom visere og skive. Å gjøre alle tre viserne blå ville også gjort klokken enda mer visuelt interessant sett på litt avstand. Kanskje.

Ideelt sett kunne jeg også ha ønsket at klokken var en mm mindre. Ja, og så har den hardlex krystall, men jeg mistenker at det kunne blitt dyrt å replikere denne sexy profilen i safirglass:

2014-06-16222454_zps489a343e.jpg

Takk for handelen til @Jon Ali

Redigert av en moderator:
Ja takk for handelen, og gratulerer. Den var lekker med alligator reima. Skiva er fantastisk, det er så jeg savner den litt allerede. ;)

Gratulerer med nydelig SARB. Den har jeg hatt, og den er alt du skriver.

Todda

Veldig pen skive! Liker skiver med mye spill i :)

Skikkelig fan av simpelheten til disse dressurene. Stilrent!

Takk for hyggelige kommentarer, alle sammen.

Nå har klokka fått være med på jobb et par dager, både på croco og lett dressed down på Di-Modell Rallye. Så langt må jeg si meg imponert, jeg har til og med tenkt tanken "Trenger man egentlig dyrere klokke?" :)

Lesbarheten har så langt ikke vært noe problem, og jeg ble veldig fort venner med størrelsen på klokka. Jeg har ellers kommet på enda en pro og en con i pirkekategorien:

+ Jeg er veldig glad for at Seiko har kuttet ut en forstyrrende og unødvendig dag-visning på 6R15. (Jeg leste et sted at verket er "forberedt for det" i kraft av å være et derivat av 7S26.)
- Jeg kunne ønske at de også kuttet ut "23 jewels", det er et stykke informasjon som jeg ikke ser verdien av på en klokkeskive.

Sper på med et par dagsferske bilder.

IMG_20140618_154345_1_zps01e36eeb.jpg

IMG_20140618_115206_1_zps0603faf3.jpg