Vintage - Hvor gammelt må det være?

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Sted
Vestlandet
Som tittelen sier er dette noe jeg har lurt på.
Det snakkes i det vide og det brede om vintage Rolex, Omega, Longines etc, men lite om hva som er selve definisjonen på en "vintage klokke".

Må den være over 20 år, og en utgått modell?
30 år, 40 år?
Eller kan det rett og slett være en nyere klokke med den "rette looken"? Type Zenith striking 10th? Plexiglass og retro look?

Denne tråden er selvsagt fullstendig ubrukelig uten bilder, så kjør på gutter.
Peis på med bilder av vintage dere har, eller ønsker dere, eller misunner noen andre.;)
Hvis noen av dere mener å ha den rette definisjonen av vintage bør dette bakkes opp med masse bildebevis...:mrgreen:

Her er mitt vintage alibi. En DJ fra ca. 87. En vintage klokke i mine øyne. Den er litt sånn herlig "gubbete":) Og den plexi'en er veldig sjarmerende i forhold til det litt kalde safirglasset. Uansett en deilig avveksling til nytt og strøkent.:p

Redigert:
Jeg tror vintage er en litt flytende betegnelse, men de fleste vil nok kalle ur som er 20-25 år og eldre for vintage. Når det er sagt, tror jeg ikke en kvarts-Inex fra 1987 noensinne kan bli vintage.....

Jeg har ikke mye vintage, men her er et par bilder:

22092009317.jpg

IMG_0854.jpg

IMAG0306.jpg

P9300553.jpg

P9300557.jpg

Vintage

Ifølge mine meget upålitelige kilder (les svigefar) er en vintageklokke fra før introduksjon av quartz uret. Skulle vel bli ca1969.

Men har ingen kilde å backe dette med.

Edit: hva som blir brukt i det daglige er vel noe annet. Da stemmer de to ukene på ebay bra.

har ikke noe fasit svar, men en bil er jo veteran etter 30 år og personlig ville jeg kalt en 30 år gammel klokke vintage... men vil feks en 116610 sub være vintage i 2040?:confused:

Synes den ser bra ut med joggebukse også. Men det er nå bare meg da...:cool:
Bare deg ja ;) Personlig skjønner jeg ikke hypen med nato/zulu.. Har prøvd diverse på Exp I, Tudor chronograph og Snowflake men alle er tilbake på rem/lenke..
Snowflaken fra -70 er for meg vintage sammen med konfirmasjonsomegaen fra tidlig 70-tall, så minimum 30 år gamle.
Snowflake med vintage Swarovski ;)
2212.jpg

Når det er sagt, tror jeg ikke en kvarts-Inex fra 1987 noensinne kan bli vintage.....

Det er jeg helt enig i. En annen quartz derimot...:)

images

Vintage er vel bare et synonym for klassisk.
M.a.o. er klokken nødt til å være en klassiker / ha en klassisk look i tillegg til å være gammel...? :confused:

Vintage er jo et ganske vidt begrep samme om det brukes på en klokke
eller noe annet. Og jeg syntes man også kan kalle et quartzur fra sent
70-tidlig 80 for vintage. Oversatt så blir det jo "årgang", f.eks.
60`s vintage, 70`s vintage osv.... Jeg finner selv mye glede av vintage
klokker,møbler,technica,optikk,Hi-Fi mm. Det gir meg en føelse at ting
var bedre "skrudd sammen" og håndlagd før. Selv om kompiser kaller meg
en skrotnisse:D

IMG_3706.jpg

IMG_3406.jpg

IMG_3446.jpg

Det finnes nok ikke noen sikker grense for hva som er vintage. Men rundt 1975-80 et sted går vel grensa for min egen del, i tilleg må det ha en klassisk look og helst ha litt bruksmerker. Et NOS ut blir aldri ekte vintage for min del, det må ha vert brukt.

Her finnes vel ingen fasitsvar, og jeg er vel heller ikke den best kvalifiserte til å svare på det...

Men etter min søken etter en vintageklokke for en tid tilbake fikk jeg forklart at for Rolex er det vanlig at plexi er vintage. Dette må vel være klart for endring etterhvert, men det har vært en utbredt definisjon...

På et vis enig med siste taler. Plexi er vintage. Samtidig har man jo transmodeller fra Rolex som 16800 med matt skive - føles jo vintage, og tidlig 80-tall er jo etterhvert en stund siden det og..

Mao vanskelig spørsmål...!