Solgt Zenith El Primero Rainbow Flyback (bildetung annonse)

Medlem
26. des. 2013
Innlegg
3.231
Sted
Røyneberg


OBS!
Svært mange bilder i annonsen.

UR

Zenith El Primero Rainbow Flyback (ref.nr. 02.0470.405)

SPESIFIKASJONER
Verk: Zenith El Primero 405 Flyback - legendarisk inhouseverk
Kassediameter: 40.5 mm
Kassetykkelse: 12.5 mm
Avstand mellom lugs: 20 mm
Avstand lug til lug (lengde): 45.25 mm

ALDER OG HISTORIKK
Antatt 1995-modell (ikke papirer, se nedenfor). Det har vært innom noen Good Guys her på TS før meg, som kjøpte det i januar 2015.

TEKNISK TILSTAND
  • Uret fikk service hos Lervik Ur i september 2013. Det ble etter hva jeg blir fortalt gjenstand for en total overhaling av urverket på det tidspunktet (se servicekvittering).
  • Uret går etter mine noe upresise målinger +/- 5 sekunder per døgn avhengig av hvile- og bæreretning.
  • Uret har en gangreserve på drøyt 55 timer.
  • Begge pushere og kronen er faste og presise.
  • Uret starter (relativt) raskt ved trekking eller bevegelse av rotoren.
  • Kronografsekundviseren sentrerer til klokken 12.
Alle punktene over tyder på at urverket oppfører seg eksemplarisk og at neste service ligger langt frem i tid.

KOSMETISK TILSTAND
Kasse og lenke i børstet stål gjør at hairlines knapt viser. Det er noen myke dunk/dings (se bilder) ellers ingen skarpe hakk eller skraper jeg kan se (bortsett fra rem-/lenkebytteskraper bak og inni lugs). Aluminiumsbezelen har en del merker som jeg i daglig bruk ikke merker, men kan sees med lupe, makroobjektiv eller bedre syn enn jeg har. Jeg er av den oppfatning at selgers vurdering av kosmetisk tilstand betyr lite, mens kjøpers vurdering betyr alt. Jeg har derfor lagt ut bilder av uret fra de fleste vinkler, slik at en selv kan ta stilling til dette.

Ny bezelinsert kan bestilles via Otteren for 900 kroner om ny eier ønsker dette.

PRISANTYDNING OG OPPGJØR
25.000 22.500 21.500 inkludert Ekspress over natt. TS-standard mht. oppgjør, dvs. forskuddsbetaling.

Uret og selgeren befinner seg forøvrig på Sola utenfor Stavanger.

REFERANSER
Jeg har kun Good Guy-referanser og har tenkt å fortsette med det. Se denne listen for tidligere handler og referansepersoner.

BÆREREDSKAPER OG ANNET
Opprinnelig lenke med sjarmerende slakk medfølger, passer til håndledd inntil 19cm i omkrets. Lenken er svært behagelig, men jeg har i hovedsak brukt uret på NATO/perlon. Merk at lenken har solide ledd og solide endeledd. To ekstra lenkeledd kan bestilles via Otteren for 1.800 kroner om ny eier ønsker dette.

Jeg legger ved en antrasitt, justérbar perlon som har vært brukt en del, men som fortsatt er fullt brukbar. Videre legger jeg ved en ny og ubrukt sort NATO av høy kvalitet, med børstet stål som matcher uret perfekt. Det medfølger også 4 ekstra baretter, da det viste seg svært vrient å få tak i noen som passet til lenken (det manglet én da jeg overtok uret). Den opprinnelige skiven og telemeterringen som ble skiftet under service medfølger også.

BOKS OG PAPIRER
Medfølger ikke, de har en tidligere eier rotet bort. Imidlertid medfølger servicekortet fra Lervik, med trykktest (som var bestått). Jeg legger også ved et Breitling reiseetui som på bildene.

MINE BILDER






























































































































Annonsen er basert på et design av @aek men er naturligvis STERKT forbedret av undertegnede.
 
Redigert:
Jeg har fått en del bytteforslag, men jeg ønsker i utgangspunktet rent salg, alternativt at Zenithen inngår som deloppgjør for en DJII 116300/1 som på bildet under.