Nyoppstartet forhandler utvider norske klokkeentusiasters valgmuligheter.
– Dette gjør jeg fordi det ligger lidenskap bak det. Ikke nødvendigvis stor business, sier Henning Sømoen som står bak den nye klokkebutikken.
På en måte reflekteres dette i merkene Swiss Time representerer. I første omgang består kolleksjonen av ur fra Anonimo, Edox, Brellum, Delbana, Delma og Vulcain. Flere av merkene er det første gang vi nå ser representert med autorisert forhandler i Norge. De fleste er også mer obskure. Spesielt italiensk-sveitsiske Anonimo og sveitsiske Vulcain vil nok glede flere entusiaster med sitt nærvær.
Mesteparten av utvalget ligger i prissjiktet 20.000 til 60.000 kroner – med innslag av både billigere og dyrere.
– Vi skal tilby ærlig merker, hvor du prismessig får høyere kvalitet enn hos andre, sier den daglige lederen.
ANNONSE
Derimot er ikke Sømoen ny i «klokkegamet». På tampen av 90-tallet importerte han merker få andre turte å satse på i Norden: Ulysse Nardin og Girard Perregaux. Selv om hovedfokuset nå ligger på nett, stiller Swiss Time opp med showroom sentralt i Oslo. Her tilbyr de kundene å komme innom for å titte på utvalget.
– Målet var å lage en nettside som var helt annerledes fra det en vanligvis ser i dag. Alle ser like ut, men det skal ikke vår gjøre. Tanken bak hele siden er å skape en positiv opplevelse – det er innstillingen til våre ambassadører også, sier Sømoen.
På ambassadørsiden har Swiss Time nå Thea Sætre Bergset (eventyrer og villmarksfarer) og Pål Virik Nilsen (tidligere verdensmester i offshore racing). Sømoen har også rekruttert en stor norsk UX-designer til laget. Resultatet er en helt egen nettside som skal gjøre opplevelsen rundt netthandel bedre – og raskere. I følge Sømoen er det muligens verdens raskeste klokkeside. «In-house» urmaker har de derimot ikke. I stedet har de tett samarbeid med lokale urmakere og fabrikkene i Sveits.
Sømoen og Swiss Time skal gjøre mer enn bare å bringe nye merker til Norge. Han lanserer også senere i år sitt eget klokkemerke: NORTH SEA (by Edox) – inspirert av landets oljeventyr. Ifølge mannen bak merket skal det også handle om å gi heder til dykkerne som utsatte seg selv for store farer.
– Jeg har hadde planer om å realisere denne drømmen først for cirka 12 år siden. Den tar utgangspunkt i verdens største dykkerhistorie, som kan sammenlignes med å dra til månen første gang, bare farligere, sier Sømoen.
Med det i tankene skal deler av inntektene angivelig gå til nordsjødykkernes fond. Det hele gjøres i samarbeid med Edox, som står for produksjonen.
– To modeller er på designbordet og første utkast er laget av en norsk designer sammen med meg. En matt sort utgave som vil hete «Black Gold» som tar mer for seg alt rundt olje eventyret og arbeidet på plattformene. Den andre utgaven kommer i stål, med en dyp blå skive som tar utgangspunkt i dypdykkene i Nordsjøen.
Tidssonen har fått se utkast til de to første referansene. Kassen i stål er en tolkning av 70-tallets dykkere, med puteform og dykkerbezel – basert på Edox Fleet 1650. I første omgang planlegges det rundt 300-500 eksemplarer av hver modell. Offisiell lansering av konseptet skal etter planen foregå til høsten.
Mer informasjon om Swiss Time finnes på swisstime.no.
ANNONSE