Ti ting vi lærte hos Longines i Saint-Imier.
«Alle» vet hva Longines er, men hvor dypt stikker egentlig kunnskapen? Forrige måned besøkte vi den tradisjonsrike urprodusenten på hjemmebane i Sveits. Faktisk var dette ikke vårt første besøk, men etter en dag ved hovedkvarteret i Saint-Imier lærte vi en hel del om merket vi ikke visste fra før:
1. Mer enn 51 millioner klokker
Siden oppstarten i 1832 har Longines nå produsert over 51 millioner klokker. Nøyaktig årlig produksjon røper selskapet ikke, men ryktene tilsier et sted mellom 1 til 1,5 millioner klokker.
2. Andreplass i Swatch Group
Målt i omsetning er Longines nå det neste største selskapet i Swatch Group-systemet – bak Omega, men foran Tissot.
3. Tett samarbeid med ETA
Siden Longines sluttet å produsere egne urverk, har båndene til søskenselskapet ETA vært svært tette. Flere urverk produseres eksklusivt for Longines, og ETA har faktisk en egen avdeling stasjonert ved hovedkvarteret til Longines.
ANNONSE
4. Walter von Känel er CEO
Walter von Känel (født 1941) er mannen som har ledet Longines siden 1988. Von Känel er selv oppvokst i regionen, og startet karrieren i Longines allerede i 1969. Han kom den gang fra en stilling hos den kjente urskive-produsenten Jean Singer.
5. Åpen museum
Hovedkvarteret i St. Imier huser et overraskende stort og omfattende museum med avdelinger over flere etasjer. Museet er åpent for publikum fra mandag til fredag kl. 9 til 12 og kl. 14. til 17. Longines anbefaler imidlertid at besøkende booker besøket på forhånd via deres hjemmesider (se her).
6. Enormt historisk arkiv
Informasjon om alle klokkene Longines har produsert siden 1867(!) er lagret trygt i merkets arkiver. De eldste registrerte opplysningene finnes i bøker lagret i et fysisk arkiv, og kan beundres av publikum som en del av museet.
7. Først ute med flyback
Det første patentet for en flyback-kronograf ble registrert av Longines i 1936, men nyeste informasjon kan tyde på merket produserte en håndfull kronografer med flyback-funksjon så tidlig som i 1929. Etter sigende ble minst fem slike klokker produsert for italienske piloter, basert på en variant av det velkjente kaliber 13.33Z.
8. Verksted for vintage
Longines har en sterkt engasjement for sine historiske klokker, og har opererer et eget verksted dedikert til reparasjoner og restaurasjoner av merkets gamle klokker. Her gir en håndfull dyktige urmakere nytt liv til både ettertraktet vintage og gammelt metall med affeksjonsverdi.
9. Delelager verdt millioner
Et verksted for gamle klokker er ikke komplett uten et skikkelig delelager. Til glede for alle som sender klokken inn, sitter Longines på et enormt delelager. Her er det blant annet plenty med komponenter til alt fra det legendariske kaliber 13ZN, til kvartsklokker basert på Longines’ samarbeid med Ferrari på 80-tallet.
10. Kjente fjes
Blant Longines’ ambassadører finner vi blant annet skuespilleren Simon Baker (kanskje best kjent fra «The Mentalist»). Foruten en stall av mer eller mindre kjente fjes, er Longines blant annet aktive som sponsorer innen hestesport og alpint. Faktisk var Longines offisiell tidtaker under vinter-OL i Oslo i 1952.
ANNONSE