En G-Shock inspirert av artistens lidenskap for musikk og klokker.
Tidssonens redaksjonelle innhold produseres uavhengig av våre kommersielle aktiviteter. For åpenhetens skyld opplyser vi likevel om at merket som omtales i denne artikkelen også selges i Tidssonen nettbutikk.
Talking Watches fra Hodinkee var kanskje ikke den første videoserien om klokker på internett, men for klokkeinteresserte satte den på mange måter en ny standard da første episode ble lansert tilbake i 2013. Over en kopp kaffe snakket den kjente musikeren John Mayer om sin sterke og ektefølte lidenskap for armbåndsur – med en innsikt som gjorde det tydelig at interessen strakte seg langt utover klokker som simple statussymbol på egen rikdom. Faktisk til det punktet at mange nå, noen år og flere episoder senere, omtaler han som verdens mest innflytelsesrike klokkesamler.
Og selv med ur i mange-millioner-klassen i samlingen har også Mayer vist at han har en forkjærlighet for langt mer oppnåelige klokker – blant annet da han ble spottet med en G-Shock Mudmaster GG-B100 da han gjestet Oslo i fjor.
Gjennom videoer med Hodinkee har Mayers kjærlighet for en rekke merker og modeller, herunder IWCs «Big Pilot» også blitt ytterligere befestet. Det hadde kanskje vært et naturlig valg når nettstedet og musikeren skulle lansere sitt første samarbeid, men den gang ei. Valget falt nemlig på en spesialversjon av Casio G-Shock DW-6900. Et merke Mayer selv virker å ha stor kjærlighet for, og som han virker å ha en solid samling av – i det minste om vi legger de mange bildene i sosiale medier til grunn.
ANNONSE
DW-6900 «John Mayer»
I dagene før lansering har Hodinkee hatt en video med John Mayer som lager «ymse lydeffekter» ved hjelp av et Casio SK-5 Sampling Keyboard. Den observante seer har også lagt merke til den tidligere ukjente varianten av Casio G-Shock DW-6900 som han har på venstre håndledd – og som passende nok henter sitt fargetema (med lyseblå og gule detaljer mot den grå basefargen) rett fra keyboardet. Da lanseringen ble offentliggjort viste det seg at det var nettopp denne klokken som er den store nyheten.
Bruken av det enkle, ja nesten simple, keyboardet er selvsagt ikke tilfeldig, for Mayer selv forklarer at det har spilt en viktig rolle i hans «barndommelige» musikalske utvikling. Derfor gir broen mellom de to lidenskapene til artisten med ett en viss mening, rent visuelt.
DW-6900 kom på markedet først tilbake i 1995 og finnes allerede i et utall ulike varianter. Klokken er blant de funksjonsmessig enklere, i det som må kunne sies å være en relativt omfattende G-Shock-kolleksjon. Klokken kommer med den velkjente robustheten man forventer, med urkasse og rem i resin som også gjør den vanntett til 200 meter. På den digitale skjermen finner man også nyttige funksjoner som kalender, stoppeklokke, ulike alarmer og nedtelling. Mer moderne funksjoner som bluetooth-tilkobling er imidlertid helt fraværende.
Standardvarianten av DW-6900 starter rett i overkant av 1000 norske kroner, mens spesialversjonen har fått en veiledende pris på 180 amerikanske dollar. Ettersom denne virker å kun være tilgjengelig i USA (?) vil norske kjøpere måtte regne med å betale 25% på toppen i merverdiavgift, i det minste om den kommer postveien. Klokken kommer for øvrig ikke i et begrenset opplag, men i nettbutikken virker det allerede å være venteliste for leveranse.
Førsteinntrykk
Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en vinterlek i skolegården som het «Kongen på haugen». Enkelt forklart var målet å komme seg til toppen av snøhaugen og deretter bekjempe de utallige angrepene fra klassekamerater som forsøkte å rive deg ned – for selv å overta posisjonen som konge. Lite visste man da at det var første leksjon i voksen- og bedriftslivets harde realitet, som det amerikanske bransjenettstedet Hodinkee for alvor har fått føle på den siste tiden.
Kritikken har tiltatt over år, i takt med den økende kommersialiseringen – kombinert med et kanskje i overkant pompøst selvbilde. De siste tiden har også investeringer fra sentrale aktører som LVMH-eide investeringsfond m.fl. sådd tvil om nettstedets redaksjonelle frihet, til det punktet hvor grunnlegger Ben Clymer har gått av som CEO.
Sett fra (det jeg tror er) et noenlunde nøytralt ståsted minner det hele litt om nettopp leken fra skolegården, hvor enkelte tydelig har et større ønske om å vippe kongen av tronen, enn å søke en objektiv sannhet. Mange av misunnelse, men kanskje enda flere av savn for det som engang var.
Når man nå lanserer en G-Shock i samarbeid med John Mayer (som forøvrig også nå er en av investorene i Hodinkee) vil derfor mange trolig fråtse i sin søken etter feil. Det er i så fall synd, for denne lanseringen tror jeg først og fremst er tuftet på ekte lidenskap, både fra klokkenerden Mayer og fra Hodinkee som nettsted. Kanskje er til og med valget av en oppnåelig G-Shock nettopp et frierbrev, til alle de som mente at den overprisede og famøse reiseklokken var selve symbolet på Hodinkees distansering fra entusiastene.
For John Mayer x G-Shock for Hodinkee fremstår i mine øyne som en morsom godbit, kanskje spesielt for de som liker både artisten og nettstedet. Kanskje er ikke lanseringen like «punchy» som mange G-Shock-entusiaster hadde håpet, men like fullt med en viss karakter. Fargene er kanskje ikke helt etter egen smak, men jeg liker likevel resultatet godt nok til at jeg kan berømme ideen og konseptet. Samtidig velger jeg å se lanseringen som Mayers og Hodinkees forsøk på å finne litt tilbake til den enkle og ekte entusiasmen for armbåndsuret – som vi tross alt alle deler.
Fakta og pris
John Mayer x G-Shock for Hodinkee
Dimensjoner: 53,2 x 50,0 x 16,3 mm
Kassemateriale: Resin
Urskive: Digital
Glass: Mineralglass
Vannresistens: 200 meter
Rem: Rem av resin
Veiledende pris: 180 amerikanske dollar
Mer informasjon er tilgjengelig på hodinkee.com.
ANNONSE