To nye blå varianter av fjorårets relanserte Flieger.
Etter å ha vært ute i en lang periode, returnerte Fortis i år til det norske markedet. I juni tok vi en kikk på en av merkets mest spennende modeller, og omtalen av Flieger F-43 Triple GMT (drevet av et «Tudor-verk» fra Kenissi) kan du lese her.
Flieger-kolleksjonen ble opprinnelig introdusert i undertegnedes fødeår, 1987. De tøffe pilotklokkene ble raskt en viktig del av Fortis’ identitet, og kolleksjonen (riktignok med mindre eller større oppdateringer underveis) har vært tilstede i merkets kataloger helt frem til i dag.
Den samme kontinuitet har ikke akkurat preget selskapets eierstruktur, og driftsgrunnlaget har vært varierende. Nytt eierskap og ledelse i 2018 har imidlertid gitt det over 100 år gamle klokkemerket en kraftig vitamininnsprøytning.
Et av de første store trekkene til det «nye» Fortis var å oppdatere den kjente Flieger-kolleksjonen. I fjor ble fire nye grunnmodeller ble presentert: Tidligere nevnte Flieger F-43 Triple GMT, kronografen Flieger F-43 Bicompax, og de to «tid-dato»-modellene Flieger F-41 og F-39 Automatic.
ANNONSE
Midnattsblå urskiver
Nå lanseres nye varianter av de to sistnevnte. Flieger F-39 og F-41 Midnight Blue er to nye pilotklokker på henholdsvis 39 og 41 mm. Som nær identiske modellnavn tilsier, er det kort og godt bare en forskjell i diameteren på 2 mm som skiller de to.
Mens de eksisterende utgavene er utstyrt med militær-inspirerte matte svarte tallskiver, byr nykommerne på mørkeblå fargetone og vertikalt børstet finisj. Layouten er imidlertid den samme, med «Brixtrack» (hevet minuttskala med mursteinformede luminiserende indekser) og «Synchroline» (det orange området kl. 12, som etter sigende kan brukes av piloter under formasjonsflyging for å justere posisjonen til lagkameratene). Ikke overraskende er lesbarheten god – slik man tross alt forventer av en pilotklokke.
Fortis er ikke blant merkene som pusher miljø og bærekraft hardest, men «Midnight Blue» presenteres med et tydelig innslag av dette. Kassene er laget av resirkulert rustfritt stål og lærremmen er basert på bærekraftige ressurser og håndlagd i Tyskland. Begge modellene er for øvrig kompatible med Fortis’ lenker, som kan kjøpes separat.
Urverket bærer navnet «UW-30», som i praksis er et Sellita SW200 (eller ETA 2824). Baklokket er uansett heldekkende, slik enkelte nok mener det bør være på en skikkelig «verktøyklokke». Også valget av urverk virker i en slik sammenheng naturlig.
Førsteinntrykk
Flieger F-39 og F-41 Midnight Blue fremstår som riktig utvidelse av den nye generasjonen Flieger. Sammenlignet med de eksisterende svarte utgavene er «Midnight Blue» litt mer form, uten å nødvendigvis være litt mindre funksjon.
Prisen på rett under 25.000 kroner oppleves å være nokså i tråd med konkurrentene, og for det norske markedet går tankene fort mot Longines Spirit og pilotklokker fra Sinn. Likevel er det snakk om tre nyanser av samme populære tema, hvor det er umulig å trekke frem en universell vinner for alle kjøpere.
Fakta og pris
Fortis Flieger F-39 / F-41 Midnight Blue
F422011 / F422013
Diameter: 39 mm / 41 mm
Kassemateriale: Rustfritt stål
Urskive: Mørkeblå, vertikale børsting
Glass: Safir
Vannresistens: 200 meter
Rem: Gråblå lærrem
Urverk: UW-30 (basert på Sellita SW200 eller ETA 2824)
Type: Mekanisk, selvtrekkende
Funksjoner: Timer, minutter, sekunder, dato
Frekvens: 28.800 vph (4 Hz)
Gangreserve: 38 timer
Tilgjengelighet: August 2021 (F-39) / september 2021 (F-41)
Veiledende pris: 24.900 kroner
Mer informasjon er tilgjengelig på fortis-swiss.com.
ANNONSE