Sagaen om den falne messegiganten blir mer og mer pussig.
Siden masseflukten av utstillere fra Baselworld i 2020, har det ikke manglet på aktivitet og kunngjøringer fra arrangøren MCH. Først ble det meldt at 2021-utgaven av Baselworld kanselleres, og deretter trakk MCH sløret av det nye konseptet «HourUniverse».
I sommer ble det imidlertid kjent at nysatsingen ble skrotet, til fordel for en mer konvensjonell messe. Jørgen har skrevet i detalj om planene her, men kortversjonen er en «reboot» av Baselworld, arrangert i Basel fra 31. mars til 4. april i Basel – samtidig som Watches & Wonders i Genève.
Popup i Genève
Før helgen ble det imidlertid kjent at startskuddet for Baselworld vil skje allerede denne måneden. Ikke som en gigantisk messe i Basel, men derimot som en liten popup i Genève.
Under de fire første dagene av den kommende desentraliserte klokkemessen Geneva Watch Days (30. august til 3. september), vil en miniutgave av Baselworld være på plass i event-lokalet iceBergues.
ANNONSE
På plass i popupen er klokkemerkene Claude Meylan, IceWatch, Ludovic Ballouard og David Candaux (representer AHCI), BA111OD, Bomberg, Ikepod, Riskers og Sinn. I følge Baselworld er de ti valgt ut for sin «…uavhengige profil og deres distinkte posisjon for å tilby variasjon i klokkeindustrien…». Det er utvilsomt snakk om en variert miks, men de store kommersielle navnene glimrer med sitt fravær.
Første skritt mot…
MCH omtaler popupen som en del av oppbyggingen til neste års Baselworld. Med hashtaggen «#baselworldisback» er nok initiativet primært et slags utstillingsvindu for selve arrangøren, som tydelig kommuniserer at Baselworld ikke er død ennå. Et proof of concept.
Likevel er det noe svært pussig med en tidligere «verdens største», som brått dukker opp som en liten popup. Ikke i Basel, men under et klokkeuke Genève arrangert av messens kritikere og avhoppere. Med fremvisning av merker som tidligere ble overfakturert og gjemt bort i Baselworlds mørkeste kriker og kroker.
Mer informasjon om arrangementet er tilgjengelig på baselworld.com.
ANNONSE