Leses nå
TAG Heuer returnerer til bøljan blå med nye Carrera Skipper

TAG Heuer returnerer til bøljan blå med nye Carrera Skipper

Etter 40 år er kultklassikeren Skipper tilbake i kolleksjonen.

Under årets Watches and Wonders dro TAG Heuer frem noen uventede – og skal vi tro Jon Henrik – svært vellykkede tolkninger av sin høyt aktede kronografmodell Carrera. Faktisk oppsummerte Haraldsen lanseringen med at de nye Carrera «Glassbox» var de første virkelig sexy klokkene han kunne erindre, hvor TAG Heuer- og ikke bare Heuer-logoen var å finne på tallskiven.

Nye Carrera Skipper.

Nå bruker selskapet sukessformelen fra Glassbox til å vekke regatta-klokken «Skipper» til liv igjen. Etter 40 års utelatelse fra standardkolleksjonen er det et kult og gledelig gjensyn.

Jack Heuer, Abercrombie and Fitch og Intrepid

For å finne opptakten til nylanseringen må vi helt tilbake til 1940-tallet og tiden når det amerikanske sports- og klesmerket Abercrombie and Fitch inngikk avtale med Heuer for å produsere klokker (med A&F-logo på tallskiven) for å selge i selskapets butikker.

Samarbeidet utviklet seg gjennom de følgende to tiårene og kulminerte i at Heuer gikk inn som offisiell tidtakingspartner til Americas Cup-båten «Intrepid», mye på bakgrunn av det tette vennskapet mellom Jack Heuer og A&Fs daværende president Walter Haynes.


ANNONSE


I 1967 leverte Heuer håndholdte stoppeklokker til mannskapet på Intrepid, sammen med Aquastar armbåndsur. Sistnevnte hadde en egen nedtellingsfunksjon hvor rød farge gradvis fylte opp fem sirkulære hull i tallskiven, ikke ulikt det vi har sett i nyere tid fra Frederique Constant og deres Yacht Timer Regatta Countdown. Hvorvidt klokkene var vesentlige for suksessen skal ikke spekuleres videre i, men faktum er at Intrepid gikk hen og vant fire av fire etapper samme år.

Seieren ble markert med en spesiell modell fra Heuer, hvor den fargerike og trefarge-delte underskiven fungerte som en 15-minutters nedtelling for kronografen. Rødoransj for å markere at det var kun fem minutter igjen til start, grønn for riggingen av båten og blågrønn (teal) for å imitere dekksfargen på Intrepid. Skipper og dens uvanlige fargekombo var født.

Moderne innpakning

Av nyere dato vil entusiaster erindre at Skipper gjorde en aldri så liten gjeninntreden da TAG Heuer og amerikanske Hodinkee samarbeidet om en spesialutgave i kun 125 eksemplarer tilbake i 2017. Det fyrte opp interessen for den litt sære (og strengt tatt glemte) regattaklokken. Populariteten spredte seg raskt til å gjelde også for gamle utgaver av Skipper og har trolig fungert som bensin på bålet når TAG Heuer nå velger å relansere modellen i moderne drakt.

Dekksfargen hentes inn i underskivene.

Det fører oss tilbake til Carrera «Glassbox», som seiler opp som som lerret for nylanseringen. Det er faktisk ikke en helt dum idé, for selv om mange vil erindre Skipper i Autavia-kasser fra gamle dager, ble faktisk de aller første eksemplarene bygget rundt datidens Carrera.

For nylanseringen betyr det altså en 39 millimeter stor og 13,9 millimeter høy urkasse hvor det særegne og buede safirglasset som strekker seg helt ut til yttersiden av kassen. Den distinkte geometrien, som er inspirert av 60-tallets Heuer-kronografer med akrylglass, fungerer derfor som en vesentlig del av designet.

Selvlysende visere og sirkler i mørke omgivelser.

Fraværet av den typiske kronografbezelen gjør også at klokken får et langt åpnere ansikt – og dermed bedre lesbarhet – enn størrelsen kanskje skulle tilsi. Her spiller også skivedesignet en viktig rolle, som Jon Henrik beskrev hadde en tydelig konveks kant som fløt sømløst over i en konkav indre bezel med tachymeter-skala.

Nykommeren er ingen relansering av en gammel Skipper-modell, men fanger definitivt essensen på en moderne måte. Det betyr at de tre distinkte fargene, Intrepid teal, Lagoon Green og Regatta Orange er å finne på underskiven klokken tre, mens førstnevnte alene pryder underskiven på motsatt side av den mørkeblå tallskiven.

Åpenbart slektskap, men ingen kopi.

Den rødoransje fargen hentes også opp på kronografens sekundviser, rundt den lille sekundviseren, som tupp på de normale viserne, samt som små sirkler på yttersiden av de tydelige timemarkørene. Legg også merke til de klassiske trianglene på den indre minuttskalaen, som ligger helt mot glassets ytterkant.

På innsiden av kassen finner man selskapets eget TH20-06-urverk, som er en modifisert variant av mer velkjente TH20-00. Det er modifisert for å la kronografens minuttviser gjøre én full rotasjon på femten minutter, men deler ellers aller vesentlige egenskaper, herunder 80 timers gangreserve og en frekvens på 28.800 halvsvingninger i timen, med standardurverket.

På innsiden finner du TH20-06.

Visuelt byr ikke TH20-06 på noen stor fest, men holder seg heller på et mer robust og sportslig nivå hva angår finish. Urverket byr likevel på noen pene detaljer i det relativt monokrome utseendet, med blant annet litt røff Côtes de Genève under den skjeletterte rotoren. Det sporty designet passer også identiteten på klokken, hvor 100 meters vannresistens og en robust tekstilrem akkompagnerer totalpakken.

Førsteinntrykk

Under Watches and Wonders var ikke Carrera «Glassbox» noe som umiddelbart fanget min interesse. Riktignok virket klokkene som uventet klassiske og velgjorte, men i dårlig messelys, sent på dagen og med kun noen minutter tilgjengelig, fikk kanskje ikke klokkene den oppmerksomheten de fortjente. Dessuten var de et rent helsikke å fotografere, så tiden på hånden begrenset seg selv.

Noen måneder etterpå fremstår Glassbox som et meget riktig steg for TAG Heuers retning fremover – og som et meget godt supplement til de ellers ganske moderne utgavene av Carrera som vi har sett (alt for) mange av de siste årene. Klokker som byr på alle de moderne tekniske egenskapene man trenger, med et design som appellerer til de som drømmer om vintage.

Fargerikt og sommerlig.

Nye Skipper fremstår som et meget hederlig supplement til både den historiske og den nåværende familien hos TAG Heuer. Størrelsen er riktig, fargene er spreke og de historiske knytningene akkurat så tydelige som man kan ønske.

Riktignok vil ikke alle sette pris på en kronograf med nedtelling og 15-minutters rundetider, men selv det bør ikke by på de helt store praktiske problemene. Resultatet er derfor en kul utgave av Carrera Glassbox (som det jo strengt tatt er), som bør kunne appellere til både de med og uten egen seilyacht. Norsk pris er 80.200 kroner.


ANNONSE