Tudor utenfor allfarvei er en egen opplevelse som må prøves på håndleddet.
Én ting er å se klokken gjennom skjermen – en annen ting er å ha den på armen. Denne enkle tommelfingerregelen kan knapt gjentas ofte nok. For avviser man klokker basert på blasse produktbilder og tall på papiret, kan man fort gå glipp av godbiter.
Men det er ikke bare som en vennlig påminnelse jeg tar opp dette nå. Først og fremst er det fordi jeg føler at årets nye Tudor Pelagos FXD «Alinghi Red Bull Racing Edition» (både med og uten kronograf), er to klokker som ikke tar seg spesielt godt ut på papiret.
Modellene er nemlig basert på Tudors samarbeid med seilteamet Alinghi Red Bull Racing, som neste sommer skal kjempe om plassen som utfordrer i den 37. utgaven av America’s Cup. Et lag de færreste nordmenn kjenner til, innenfor en idrett de færreste nordmenn har et forhold til.
I samme slengen forkastes Pelagos-familiens militære estetikk til fordel for et sporty uttrykk. Og sist men ikke minst – navnet på energidrikken «Red Bull» pryder både baklokket og rehaut.
ANNONSE
Like men forskjellige
I praksis er det likevel flere interessante momenter ved årets nykommere. For aller første gang byr Tudor på en Pelagos med kronograf, samt kasser av karbonkompositt. Attpåtil er det snakk om varianten med faste remfester, som ble introdusert med den militære Pelagos FXD «Marine Nationale».
Til sammenligning har Pelagos FXD «Alinghi Red Bull Racing Edition» en identisk diameter på 42 mm, og drives av det samme Kenissi-produserte MT5602. Men til tross for å være basert på samme plattform, fremstår referansene som svært forskjellige. Den ene er som tatt ut fra en action-film, men den andre føles mest passende til solbrune håndledd og bølgeskvulp. I alle fall om vi setter det litt på spissen.
Kronograf uten Rolex-arv
Pelagos FXD Chrono «Alinghi Red Bull Racing Edition» deler samme estetikk som den enklere søskenmodellen, men er i realiteten ny fra bunnen og opp. Kassen måler 43 mm i diameter, og på innsiden siden et selvtrekkende kaliber MT5813.
Urverket er basert på Breitlings B01-arkitektur, og er en kjenning fra Black Bay Chrono. Både MT5602 og MT5813 har 70 timers gangreserve, men rent teknisk har urverkene ingenting med hverandre å gjøre.
Både med og uten kronograf er imidlertid slektskapet mellom de to klokkene tydelig. Trekk som titan-bezel med innlegg av karbon, safirglass, selvlysende monobloc-markører på tallskiven, heldekkende baklokk av titan, COSC-sertifisering og 200 meters vannresistens er å finne på spesifikasjonsarket for begge modellene. Under overflaten deles også en identisk konstruksjon, hvor urverket er huset i en indre container av metall.
Velkommen «første»
Under den offisielle lanseringen i Barcelona fikk jeg mulighet til å ta en prat med Ander Ugarte, Tudors mangeårige designsjef. Han beskrev Pelagos FXD «Alinghi Red Bull Racing Edition» som et etterlengtet prosjekt:
– Det er alltid spennende å arbeide med nye materialer, og karbonfiber er noe vi har hatt lyst til å jobbe med i lang tid. Men vi kan ikke lage en klokke ut fra et materiale alene, og har måttet vente på den rette anledningen, sa Ugarte.
Ifølge ham er samarbeidet med Alinghi Red Bull Racing en slik anledning, og teamet ble tidlig innlemmet i prosessen. Både funksjonelt og estetisk var karbonfiber det riktige valget for begge parter, samt den robuste FXD-kassen og den team-inspirerte fargepaletten.
– Å komme frem til designet var egentlig ikke så komplisert. Vi prøvde oss frem og tilpasset til resultatet ble det vi ville ha. Kunsten er finjusteringen av detaljene, for her er det mye mer som skal klikke. Alt i alt har prosjektet tatt rundt ett år fra begynnelse til slutt.
På mitt siste spørsmål om vi kan forvente flere modeller i karbonfiber fra Tudor, ville en smilende Ugarte hverken bekrefte eller avkrefte.
Følelser over specs
Magien ved Pelagos FXD «Alinghi Red Bull Racing Edition» kan imidlertid ikke reduseres til å bare handle om materialet i kassen. Faktisk dreier det seg fint lite om tall og data på papiret, og mer om hvordan klokkene føles på armen.
Særskilt kronografen kryper inn på min personlige liste over årets beste klokker. Til tross for at kassen på 43 mm ikke er direkte liten, oppleves den som kompakt og velproporsjonert. Tallskiven har en mørkeblå og lett teksturert finish, som strekker seg fra svart til lysere blå avhengig av lysforholdene. Denne variasjonen er faktisk blant de mer dramatiske jeg har observert i en klokke, og et nokså fascinerende skue.
Uttrykket er sporty og føles på ingen måte som en utvannet versjon av den militære Pelagos FXD. Snarere tvert i mot fremstår både kassen og det øvrige designet som svært passende for en robust sportsklokke.
På den medfølgende tekstilremmen har klokken en slags uanstrengt kulhet, som var mer typisk for sporty kronografer rundt tusenårsskiftet enn retrobølgen som herjer i dag. I motsetning til f.eks. Black Bay Chrono, fremstår det som at «klokkeentusiasten» har blitt nedprioritert på listen. Resultatet er en velkommen uforutsigbarhet, som Tudor sist viste med den lett eksentriske P01.
Avsluttende tanker
Når alt kommer til alt er den nye duoen fra Tudor tøff til tross for, og ikke på grunn av linken til Alinghi Red Bull Racing. Men forbindelsen til et seilteam jeg hverken vet eller vil vite noe om, er noe jeg fint kan leve med når klokkene føles så bra som de gjør.
Samtidig mistenker jeg at mange som leser vil nå samme konklusjon – i alle fall om man gir klokkene en sjanse på håndleddet.
Prismessig ligger både kronografen og «time only» på henholdsvis 54.200 og 39.100 kroner. Det er lavere enn de respektive motsatsene Black Bay Chrono og Pelagos FXD i blå eller sort utførelse.
Estetisk er det kanskje Breitling og den nylig oppfriskede Avenger-kolleksjonen som er den mest nærliggende konkurrenten, men prisene er på et helt annet (og høyere) nivå.
Fokuserer vi mer på pris er det trolig Longines som er den sterkeste konkurrenten mellom 30.000 og 60.000 kroner. Her kan Hydroconquest og Spirit være store fristelser – i alle fall om man foretrekker mer tradisjonelle design.
ANNONSE