Leses nå
Hermès lanserer Arceau Duc Attelé

Hermès lanserer Arceau Duc Attelé

En av de største overraskelsene på Watches and Wonders kommer fra et fransk luksusmerke.

Få merker har skapt like mye positivt oppstyr som franske Hermès de siste par årene. Gang på gang har de klart å imponere med sine ekstreme evner innen form og farge – i skjønn kombinasjon med imponerende mikromekanikk.

Høydepunkter inkluderer modeller som den sporty H08, samt reiseklokken Arceau Le Temps Voyageur, hvor sistnevnte kanskje er min personlige favoritt. To vidt forskjellige klokkefamilier som på hver sin måte viser selskapets muskler, kompetanse og kreativitet.

Den trippelakslede tourbillonen er montert sentralt.

Vårt nylige besøk i Brügg og Le Noirmont underbygget også inntrykket av en produsent som tar klokkemakeri på høyeste alvor – og hvor en samling GPHG-priser er et håndfast bevis på at Hermès er å regne med.

Under årets Watches and Wonders var det Hermès Cut som ble frontet som den store nyheten. Men under vårt pressemøte var det en helt annen modell som plutselig skulle vise seg å være den store overraskelsen. En trippelakset tourbillon med minute repeater er nemlig ikke noe du ser hver dag.


ANNONSE


Trippelakset og lydspillende

Etter at vi hadde fått tatt en nærmere titt på Cut, ble oppmerksomheten rettet mot skjermen i rommet. Da filmen, som viste en klokke i Arceau-familien med trippelakset tourbillon, kunne man allerede føle på forbauselsen.

Da filmen avslørte at kreasjonen i tillegg kunne by på en minute repeater var det som om en unison målløshet og genuin overraskelse bredte seg. Begge deler er nemlig så sjeldne at det vekker oppsikt hver for seg, og i kombinasjon må man virkelig lete med lupe for å finne noe tilsvarende.

Arceau Lift Tourbillon Répétition Minutes fra 2020.

Arceau Duc Attelé seiler med det inn som selskapets mest teknisk kompliserte klokke noen gang. En kombinasjon av tourbillon og minute repeater er imidlertid ikke helt nytt hos Hermès, som tilbake i 2020 dro sløret av sin Arceau Lift Tourbillon Répétition Minutes. Den gang i form av «kun» en flyvende tourbillon, utviklet i samarbeid med Pierre Favre fra Manufacture de Hautes Complications.

For årets nyhet er det snakk om en sentralt montert trippelakset tourbillon med en balansefrekvens på hele 36.000 vph / 5 Hz. Også det er ekstremt sjeldent i seg selv og tradisjonelt har høy frekvens vært brukt for å bedre nøyaktigheten og motstandsdyktigheten mot slag og støt, men på bekostning av nødvendig energi og dermed tilgjengelig gangreserve.

Årets nye Arceau Duc Attelé.

Trolig er urverket i Arceau Duc Attelé første gang en trippelakset tourbillon opererer med så høy frekvens – og det er helt sikkert første gang de to komplikasjonene kombineres i samspill med 5 Hz.

Under vårt besøk hos Hermès var vi også innom urverksutvikleren Chronode som samarbeidet med Hermès i utviklingen av nevnte Arceau Le Temps Voyageur. Denne gang er det et annet kjent navn som er oppført som samarbeidspartner på urverksutviklingen, nemlig Le Cercle des Horlogers. Det er med å forklare hvordan man har klart å mestre denne kompleksiteten, som er helt mot øverste hylle.

Modellen kan også leveres i roségull.

På grunn av sin plassering, midt i sentrum av klokken, stjeler også tourbillonen mesteparten av den initielle oppmerksomheten. Tourbillonen hviler i et polert bur av titan, utformet som den velkjente doble «H»-logoen som symboliserer unionen mellom Emile Hermés og Julie Hollande i 1900, og som man finner på heisen i merkets hovedbutikk i 24 Rue du Faubourg-Saint-Honoré i Paris.

Det doble H-formede buret gjør én full rotasjon på 25 sekunder, mens et indre bur montert med en relativ posisjon på 90 grader fra det første gjør sin rotasjon på 60 sekunder. Begge er montert i et tredje bur som i løpet av 300 sekunder gjør sin fulle rotasjon på en vertikal akse sammenlignet med de to første. Resultatet er et imponerende skue, både i et teknisk og visuelt perspektiv.

Klokken er åtte minutter over ti.

Rundt tourbillonen finner man selve tidsvisningen, som ikke benytter tradisjonelle visere, men blå markører som brer seg opp over den sirkulære platen med indekser og arabiske numeraler i velkjent Hermès-stil. Her bruker man en splittet markør for timer og en hel for minutter, som på tross av sin utradisjonelle layout fungerer overraskende greit for å lese av tiden raskt.

Den bakomliggende sorte tallskiven har fått et guilloché-mønster som imiterer lydbølger, og som med sin skjeletterte utforming trolig fungerer som en forsterker av lyden.

Hester og stemmegafler

I underkant av tidsvisningen finner man selskapets logo, plassert i direkte tilknytning både til en indikator for gangreserve og de to hammerne for minute repeateren, som begge er formet som et hestehode. Plasseringen av både hammere og gonger på fremsiden er ikke helt vanlig, ei heller gjelder det gongenes utforming som minner om stemmegafler.

Hammerne er formet som hodet på en hest.

Minute repeateren aktiveres ved hjelp av en glidebryter på venstre side av kassen, hvorpå hammerne slår lyden av henholdsvis timer, kvarter og minutter etter siste kvarter. Bruken av en glidebryter gjør også at all energien som behøves hentes fra fjæren som trekkes opp av håndkraften, slik at gangreserven på urverket ikke påvirkes.

Selve tonen fra minute repeateren opplyses å være inspirert av «a cathedral chime» og urkassens bruk av titan opplyses å være spesielt egnet for en klar og høy lyd. Under vår presentasjon fikk vi også demonstrert dette flere ganger og førsteinntrykket var at Arceau Duc Attelé spiller både vakkert og med godt volum. Klokken kan også leveres med en kasse av roségull, som vi kun fikk studert på bilder under messen.

H1926 er mekanisk interessant og visuelt attraktivt.

Vender man den 43 millimeter store klokken rundt, finner man det håndtrukne urverket med navnet H1926. Her benyttes to fjærhus, som sammen leverer en gangreserve på inntil 48 timer.

Urverkets konstruksjon, og plasseringen av hjulene, påvirkes naturlig nok av den sentralt monterte tourbillonen. Det betyr grovt sett en plassering av tannhjulene for tidsvisningen på øvre del og mekanismen for lydavspillingen på nedre del. Legg i den forbindelse merke til den hesteformede komponenten klokken seks. Inspirasjonen fra hest strekker seg også til å omfatte selve tannhjulene, som imiterer hjulene på en hestevogn slik den ble tegnet på et bilde av Alfred de Dreux på 1800-tallet, og senere kjøpt av nettopp Emile Hermès.

Et kraftig buet safirglass.

Totalpakken blir med det en nøye kuratert blanding av Hermès designelementer, både som selskap generelt og for Arceau-serien spesielt, og imponerende horologisk mekanikk. Resultatet er også både vakkert og fascinerende. Det gjør at Arceau Duc Attelé seiler opp som den kanskje største overraskelsen under årets Watches and Wonders, som neppe noen hadde forutsett.

Kun 24 eksemplarer vil bli produsert i de to ulike utgavene og prisen er oppgitt «på etterspørsel», som trolig betyr at vi er godt oppi syv siffer på kalkulatoren.


ANNONSE