Leses nå
Omega lanserer Speedmaster Pilot

Omega lanserer Speedmaster Pilot

Omega klinker til med en overraskende godbit på tampen av året.

Vi er godt inne i desember, og lanseringer på denne tiden av året er vanligvis av den nokså tamme sorten. Overraskelsen var derfor stor da Omega trakk sløret av en ny (og etter min mening temmelig rå) Speedmaster midt i julestria.

Tidspunktet for lanseringen på «Speedy Tuesday» forrige uke var uventet, men det samme kan egentlig ikke sies om selve klokken. Nye Speedmaster Pilot er nemlig nært beslektet med den militære Speedmaster Pilot Flight Qualified, som ble lekket på sosial medier på sensommeren, og senere fulgt opp med en detaljert sak hos Fratello.

Omega Speedmaster Pilot. Foto: Omega

Sivil versjon

Årets trolig siste lansering fra Omega er kort og godt en pilotkronograf rettet mot det sivile markedet, fri for hemmelighetskremmerier og militære forbindelser. Sammenlignet lekkasje-klokken fra i sommer byr tallskiven på andre farger, som langt på vei matcher en annen pilotklokke – kultklassikeren Omega Flightmaster fra slutten av 1960-årene.

Underskivene minner om cockpit-instrumenter, og indeksene er av selvlysende materiale. Foto: Omega

Kassen av rustfritt stål måler 40,85 mm, og er dermed noe mindre enn bestselgeren Speedmaster Moonwatch Professional. Også designet er et annet, og ligger tettere opp mot den opprinnelige Speedmaster CK2915 fra 1957, samt moderne tolkninger av denne førsteutgaven.


ANNONSE


Spesielt verdt å merke seg er den nær helbørstede finishen, som i mine øyne er et velkomment avbrekk fra de mer luksusklokke-orienterte tolkningene av Speedmaster vi har sett de seneste årene. Bezelen har en ring av matt aluminium, og Speedy-fansen vil nok umiddelbart legge merke til både «dot over ninety» og «diagonal to seventy» på tachymeter-skalaen.

Skjult kjenning

Bruken av historiske trekk rettet mot entusiaster har de seneste årene blitt fast rutine hos Omega. Fravær av glass i baklokket er imidlertid ikke lenger dagligdags for «alternative» Speedmaster-modeller.

Baklokket hindrer innsyn til verket men gir plass til inngravering. Foto: Omega

Det som sitter på innsiden av kassen er uansett noe mange kjenner fra før. Kaliber 9900 er en selvtrekkende kronograf med kolonnehjul og Co-Axial-gang. Urverket innfrir kriteriene for et METAS-sertifisert Master Chronometer, og har en gangreserve på 60 timer. Frekvensen er på helt ordinære 28.800 halvsving per time (4 Hertz).

Omega Speedmaster Pilot leveres på lenke av rustfritt stål, men en grå natorem av Kevlar-forsterket tekstil medfølger også. I boksen ligger også et spesielt reiseetui.

Til glede for eieren får man litt ekstrautstyr med på kjøpet. Foto: Omega

Kommer til året

Ikke helt overraskende er klokken ikke klar til julesalget, men ventes ifølge kilder til Norge i januar/februar 2025. Veiledende pris er imidlertid klar, og er satt til 120.900 kroner. Til sammenligning koster en Speedmaster Moonwatch Professional med safirglass nå 101.900 kroner.

Omega Speedmaster Pilot. Foto: Omega

I motsetning til «måneklokken» har jeg til gode å se Speedmaster Pilot med egne øyne, men førsteinntrykket er en klokke som gir kolleksjonen et friskt pust. For en som personlig har et nokså avslappet forhold til romfartshistorie, fremstår nykommeren som svært attraktiv.

Ja, kanskje er Speedmaster Pilot en av de kuleste klokkene i dagens kolleksjon – og i mine øyne vel verdt et premium på 19.000 kroner om man har bestemt seg for å kjøpe noe splitter nytt.


ANNONSE