Leses nå
A. Lange & Söhne – over 20 år med urkunst

A. Lange & Söhne – over 20 år med urkunst

På urverdenens klare himmel er manufakturet Lange Uhren blant stjernene som skinner sterkest.

Under varemerket «A. Lange & Söhne», produseres noen av de ypperste og mest kompliserte serieproduserte urene som er å oppdrive.

I en bransje som i dag domineres av tradisjonsrike sveitsere, er det for mange en overraskelse at den sannsynligvis eneste reelle konkurrenten til ærverdige Patek Philippe er en tysker. Med aktører som kan vise til både tiår og århundre med urmakerkunst, er det kanskje enda mer oppsiktsvekkende at manufakturet fra den lille saksiske byen Glashütte i år (2014, journ.anm.) kun feirer sitt 20-års jubileum for deres første urkolleksjon

Til sammenligning sammenfaller jubileumsåret med rivalen Patek Philippe, som har bygget merkevare og raffinert sitt håndverk gjennom flere generasjoner og i år feirer sitt 175-års jubileum.

HISTORISK ARV

Da den første A. Lange & Söhne-kolleksjonen ble lansert i Dresden i 1994, var dette selve kulminasjonen av nesten 4 års hardt arbeid og intensive forberedelser. Bak merket stod den pensjonerte urmakeren Walter Lange og den dyktige forretningsmannen Günter Blümlein.


ANNONSE


A.Grunnlegger Walter Lange foran en byste av oldefaren Ferdinand Adolph Lange.
A. Grunnlegger Walter Lange foran en byste av oldefaren Ferdinand Adolph Lange.

I over 40 år hadde den 66 år gamle Walter Lange hatt et sterkt ønske om å gjenvinne familienavnets gamle storhet som urmanufaktur på saksisk grunn. Familiens opprinnelige virksomhet ble grunnlagt i 1845 av Walter Langes oldefar, Ferdinand Adolph Lange, og hadde gått i generasjoner frem til det øst-tyske manufakturet ble ekspropriert i 1948 som følge av 2. verdenskrig.

Hovedkvarteret til A. Lange & Söhne i Glashütte (ca. 1920).
Hovedkvarteret til A. Lange & Söhne i Glashütte (ca. 1920).

Dagens A. Lange & Söhne bygger derfor på en arv som er langt rikere og tradisjonsfylt enn hva de snart 14 årene i offisiell drift skulle tilsi, noe som også er med på å forklare hvordan merket på kort tid har oppnådd sin status og prestisje.

Langes forretningspartner, den nå avdøde Günter Blümlein, regnes i dag som en av de mest signifikante profilene i kjølvannet av Quartskrisen – den storstilte inntredenen av batteridrevne ur – som rammet store deler av den tradisjonelle sveitsiske urindustrien på 70- og 80-tallet.

Blümlein (venstre) og Lange (midten) under den første offisielle presentasjonen av Lange i 1994.
Blümlein (venstre) og Lange (midten) under den første offisielle presentasjonen av Lange i 1994.

Han var i tillegg en sentral redningsmann for både IWC og Jaeger-LeCoultre, og som Walter Lange selv uttalte i et nylig intervju: “Uten ham (Blümlein red.anm.) ville en reintroduksjon (av A. Lange Söhne red.anm.) vært umulig. Blümlein var en mann av gode gjerninger og en visjonær. Han tenkte langsiktig. Han var en glimrende strateg og hadde teft for urdesign og effektiv markedsføring”.

1994 – DEN FØRSTE KOLLEKSJONEN

Den første kolleksjonen. Fra venstre,: Lange 1, Arkade, Saxonia, Toubillon "Pour le Merité".
Den første kolleksjonen. Fra venstre,: Lange 1, Arkade, Saxonia, Toubillon «Pour le Merité».

Oktober 1994 vil for alltid stå som en milepæl i A. Lange & Söhne sin historie.

Bortsett fra å formidle en pekepinn på segment (som var forespeilet å være “det absolutt ypperste av luksusur”), hadde lite håndfast informasjon om det nye manufakturet lekket til forhandlere, pressen og nysgjerrige entusiaster. Spenningen var derfor stor da den første kolleksjonen – kun bestående av fire modeller – ble presentert.

Spesielt herremodellen “Lange 1” var et tydelig symbol på nytenkningen, kunnskapen og håndverket som lå bak utviklingen og produksjonen av et Lange-ur. Ingen hadde tidligere sett noe lignende, og det særegne asymmetriske urskive-designet med stort dobbelt datovindu er i dag en kjent karakteristikk ved A. Lange & Söhne – samtidig som disse elementene også har kopiert av en rekke andre produsenter.

Lange 1 (2015) har blitt et moderne ikon, og er så og si uendret fra 1994-utgaven.
Lange 1 har blitt et moderne ikon, og i 2015 ble andre generasjon av modellen lansert.

Videre presenterte Lange den klassiske herremodellen “Saxonia” og det rektangulære dameuret “Arkade”.

Mens “Lange 1” i ettertid trolig kan sies å være den mest toneangivende modellen, var selve rosinen i pølsen den svært kompliserte “Tourbillon «Pour le Mérite»”. Modellen kombinerte den ettertraktede tourbillon-komplikasjonen (som på dette tidspunktet fortsatt var svært sjelden) med en såkalt “fusée-en-chain”-kraftoverføringsmekanisme. Denne mekanismen består i grove trekk av en kjegleformet sylinder og et mikroskopisk kjede som sørger for en mer uniform momentkurve fra hovedfjæren – dvs. jevnere kraftoverføring i spekteret mellom full og tom gangreserve.

Ikke overraskende var responsen på kolleksjonen overveldende positiv, og samtlige av de første 123 urene som var tilgjengelig ved lansering ble reservert av forhandlere.

FRA “MADE IN GDR” TIL “MADE IN GERMANY”

Det nye Lange-manufakturets etablering og suksess er ikke bare interessant fra et klokkeperspektiv, men også i en historisk kontekst gir virksomheten et glimt av de større linjene som har preget vår moderne fortid.

Allerede under middelalderen var Sachsen en av de mest avanserte industrielle regionene i Tyskland, og gjennom industrialiseringen i det 19. og 20. århundre opprettholdt saksiske virksomheter sin sterke posisjon i den tyske økonomien.

8. mai 1945 ble manufakturet offer for et bomberaid.
8. mai 1945 ble manufakturet offer for et bomberaid.

Årene etter 2. verdenskrig ble imidlertid en dyster periode Sachsen, som nå var en del av det nyetablerte DDR. Folkerepublikken var allerede tynget av gjeld grunnet krigserstatninger, og Sovjeterne utnyttet tilgjengelige ressurser på det groveste. Virksomheter ble ekspropriert av staten og den økonomiske utviklingen stagnerte.

Etter Berlinmurens fall i 1990 meldte en friere økonomi sin gjenkomst, og økonomien i Sachsen begynte sakte men sikkert å gjenvinne sitt tidligere momentum.Med etableringen av både Lange Uhren og det Swatch Group-eide manufakturet Glashütte Original samme år, ble den lille landsbyen Glashütte nærmest over natten forvandlet til ett av verdens mest signifikante destinasjoner for luksusklokker.

Andre Glashütte-baserte produsenter inkluderer Mühle-Glashütte, Tutima og NOMOS Glashütte, og Glashütte kan – med sine knapt 7.000 innbyggere – med rette regnes å være Tysklands klokkehovedstad.

2014 – 20 ÅR SENERE

Manufakturet ekspanderer: Senere i år (2015) åpner Lange sitt nye bygg.
Manufakturet ekspanderer: Senere i år (2015) åpner Lange sitt nye bygg.

20 år etter lanseringen av deres første kolleksjon, er A. Lange & Söhne sannsynligvis sterkere posisjonert enn noen sinne.

I løpet av sommeren år 2000 ble Lange Uhren sammen med IWC og Jaeger-LeCoultre, solgt til det sveitsiske luksuskomglomeratet Richemont. I tillegg til å gi manufakturet finansielle muskler, har Lange fått beholde en høy grad av autonomi til å videretuvikle sin egen identitet.

Hos Lange monteres urvkerne to ganger for å sikre optimal ytelse og perfekt finish. Her monteres urverket fra en Datograph Perpetual.
Hos Lange monteres urvkerne to ganger for å sikre optimal ytelse og perfekt finish. Her monteres urverket fra en Datograph Perpetual.

Lange 1 og den mer moderne dimensjonerte nytolkningen “Grand Lange 1” er fortsatt blant selskapets mest gjenkjennbare og populære modeller, men A. Lange & Söhne har i dag også en rekke andre høydepunkter å vise til.

Blant disse finner vi blant annet historisk signifikante kronografen “Datograph” fra 1998, som angivelig er det eneste uret urmakerlegenden Philippe Dufour har kjøpt privat hos forhandler.

Datograph i rødt gull.
Datograph i rødt gull.

Verdt å nevne er også den svært kompliserte “Grand Complication” fra 2013, som kombinerer en grande og petite sonnerie, minute repeater, kronograf med rattrapante OG flyvende tourbillon(!). Årets store nyhet er imidlertid “Richard Lange Perpetual Calendar «Terraluna»”, som blant annet byr på en evighetskalender med en unik roterende månefasevisning som viser de relative plasseringene til solen, månen, jorden – inkludert jordens rotasjon på egen akse.

Richard Lange Perpetual Calendar "Terraluna".
Richard Lange Perpetual Calendar «Terraluna».
Baksiden er like vakker som forsiden.
Baksiden er like vakker som forsiden.

Få manufakturer – kanskje bare ett – kan i dag matche A. Lange & Söhne når det gjelder serieproduserte urmodeller på øverste hylle, og urenes kvalitet gjenspeiles også i annenhåndsmarkedet. A. Lange & Söhne Tourbillon “Pour le Mérite” er i dag et ettertraktet ur blant samlere, og tidligere i år gikk en utgave med svart urskive og urkasse i hvitt gull (én av totalt 200 eksemplarer) under hammeren hos auksjonshuset Christie’s for svimlende 437.000 sveitsiske franc. Til sammenligning hadde en platinautgave av samme ur en listepris på 140.000 tyske mark (ca. 92.700 sveisiske franc) ved lansering i 1994 – det må vel kunne kalles en hyggelig investering.

Innledningsvis ble sveitsiske Patek Philippe nevnt som A. Lange & Söhnes eneste konkurrent. Patek Philippe produserer imidlertid rundt 50.000 ur på årlig basis, mot Langes langt mer beskjedne produksjonstall som etter sigende er under 5.000 ur per år.

I det store bildet er det globale markedet for ur er trolig på et stadie hvor stadig flere kjøpere opparbeider høy fagkunnskap og påfølgende raffinerte kjøpspreferanser. Kloke menn vet bedre enn å spå fremtiden, men man skal ikke se bort i fra at erfarne samlere og entusiasters oppmerksomhet i høyere grad vil dreies mot en liten landsby i Sachsen.


ANNONSE