De fleste erfarne klokkeentusiaster kan trekke frem et eller flere øyeblikk hvor interessen for klokker begynte, eller nådde et nytt nivå.
Jeg må ha vært omkring 10 år gammel, og hadde siklet over den i kataloger og i butikkvinduet i det som føltes som en evighet. Mine tidligere klokker hadde alle vært «velmenende» analoge quartz-ur, hvor hensikten åpenbart hadde vært å lære guttungen klokken, fremfor å være en døråpner til en verden fylt av hedonistisk klokkeglede.
Kanskje hadde jeg vært ekstra grei (eller rett og slett mast for mye), for brått kom dagen hvor en knallgul digital Casio G-Shock prydet håndleddet på vei til skolen. Og gjett om kompisene var misunnelige … spesielt når alarmen «tilfeldigvis» gikk av midt i skoletimen, eller når jeg med full kraft deiset den ned i pulten – bare for å demonstrere at «den tåler ALT!». Barnslig dumskap, selv om dette kanskje ikke var så langt fra sannheten.
Klokkeinteressen hadde sine oppturer og nedturer før den tok helt av i slutten av tenårene, men G-Shocken er en av to klokker som har fått være med på hele reisen (den andre – en arvet Omega). For G-Shock er en av ytterst få quartzklokker som innehar ikonisk status i klokkeverdenen, og som ofte er å finne side om side med mekaniske ur i selv de mest sofistikerte ursamlinger. Det var derfor med stor entusiasme jeg takket ja til tilbudet om å få oppleve Casio på nært hold. «Full circle» om du vil.
ANNONSE
DESTINASJON TOKYO
Mandag startet ferden som vanlig fra Gardermoen, med første etappe til København. Der ventet kjentfolk: klokkeekspert/klokkejournalist/forfatter/foredragsholder/gründer, Kristian Haagen. Like før klokken 16 lettet Airbus A340-maskinen fra Kastrup, med kurs mot Narita International Airport, ca. 60 kilometer utenfor Tokyo. Flyreisen var beregnet til like under 11 timer – noe som gav nok av tid til en obligatorisk wristshot.
Flyet landet tirsdag like før kl. 10 lokal tid (GMT +9), til et grått og trist Narita. Ikke uventet med tanke på værprognosene, men riktig hvor ille det skulle bli var vi foreløpig helt uvitende om. Turen gikk så videre med shuttle til hotellet, Keio Plaza Hotel, som ligger i Tokyos Shinjuku-distrikt. Området er kjent for høy aktivitet innenfor både næringsliv og det offentlige, og Shinjuku Station, som lå et steinkast fra hotellet, hevdes å være den travleste jernbanestasjonen i verden (benyttet av 3,64 millioner mennesker per dag i 2007).
Etter en god klokkeprat, litt japansk øl og autentisk sushi på hotellets sushirestaurant Kyubey, satte jetlaggen for alvor inn. Morgendagen skulle by på tett program, og til slutt var det bare å gi etter.
FORSKNING OG UTVIKLING
Onsdag morgen gikk turen til Casio sitt Hamura R&D Center, i Hamura City i utkanten av Tokyo. Senteret har siden 1979 hatt en betydelig rolle i Casio sine forsknings- og produktutviklingsprosesser, og huser dessuten selskapets G-Shock testlab.
Casio, som ble grunnlagt i i kjølvannet av 2. verdenskrig i 1946, fokuserte i mange år på kalkulatorer, men i 1974 introduserte merket sitt første elektroniske ur: Casiotron.
Under den store «Quartzrevolusjonen» (eller «Quartzkrisen», avhengig av hvem man spør), ble de nye elektroniske urene direkte konkurrenter mot de gamle mekaniske sveitserne. Denne kampen så det lenge ut til at sveitserne ville tape, men heldigvis gikk det ikke riktig slik.
I dag har Casio ingen bitre fiender i Jurafjellenes daler. Under sin presentasjon i Hamura, vektla Yuichi Masuda (leder for Casio sin urdivisjon og styremedlem), at Casio differensierer seg bort fra å være direkte konkurrenter med den tradisjonelle mekaniske urbransjen.
Stikkordet er såkalt «intelligent analog», som er analoge klokker med et stort innslag av elektronisk innovasjon sammenlignet med ordinære quartz-ur, og som gir verdi til sluttkunden ved å tilby en høyere grad av funksjonalitet. På mange måter er det posisjonert som det elektroniske motstykket til sveitsiske mekaniske ur med komplikasjoner, og en naturlig progresjon videre fra de heldigitale multifunksjonklokkene som preget Casio frem til midten av 2000-tallet. Intelligent analog forsøker ikke å fremstå som en direkte konkurrent til den mekaniske urbransjen, men heller et komplementært eller alternativt produkt for teknologibevisste forbrukere.
«GLOBAL TIME SYNC»
Teknologisk innovasjon har i mange år vært en kontinuerlig prosess, og blant teknologiene som har funnet veien til Casio sine intelligente analoge ur, omfatter blant annet sensorfunksjoner («Triple sensor) som barometer, termometer, altimeter og kompass, oppladning via solceller («Tough Solar»), tidssynkronisering via link mot smarttelefoner («Bluetooth Smart»), samt radiostyrt og GPS-basert tidssynkronisering («GPS Hybrid Wave Ceptor»).
Særskilt de to sistnevnte teknologiene er verdt å merke seg, for Casio sitt kanskje største satsningsområde er for øyeblikket er det de kaller «Global Time Sync». Buzzwordet Global Time Sync er et konsept og strategi som omfatter et sterkt fokus på analoge ur tilpasset en global tidsalder, hvor reiser og kommunikasjon på tvers av ulike tidssoner blir stadig mer utbredt. Kanskje har du allerede vært vitne til markedsføringskampanjen, som man har kunnet observere på et imponerende antall flyplasser den siste tiden.
Primært gjør Global Time Sync seg gjeldende for Casio sine dyrere modeller, skjønt at «dyrere» må sees relativt til at Casio generelt ligger på et svært tilgjengelig prisnivå (i alle fall sammenlignet med den øvrige urbransjen).
Inngangsbilletten til Global Time Sync kan for eksempel være de sporty smarttelefon linkede urene i Casio Edifice-kolleksjonen (se blant annet Edifice EQB-500 som vi skrev en dybdeomtale av her), eller ta et skritt opp i pris til en «Premium G-Shock» som G-Shock MTG G-1000D, for en røffere stil og GPS Hybrid Wave Ceptor-teknologi (radio og GPS).
Casio sine flaggskipmodeller finner vi i Oceanus-kolleksjonen, som foreløpig ikke er lansert i Europa. Besøket i Japan gav derfor en utmerket mulighet til å kunne ta og føle litt på den nyeste modellen, Oceanus OCW-G1100. Modellen, som ennå ikke var offisielt lansert ved mitt besøk, imponerte med en god «fit and finish», som i høy grad gav inntrykk av å rettferdiggjøre prissteget opp fra øvrige Casio-klokker.
Dessuten ser man en trend mot mindre kompliserte design, som utvilsomt har potensiale til å slå bedre an i Europa enn tidligere smått kaotiske design. Det er også tankevekkende å se at Casio har klart å dytte så mye teknologi inn i en såpass liten og slank urkasse. For tar man en kikk på konkurrentene med tilsvarende GPS-funksjonalitet, snakker vi om betydelig større fysiske dimensjoner.
Neste del: Designprosessen bak G-Shock og de beryktede G-Shock-testene.
ANNONSE