Leses nå
A. Lange & Söhne lanserer Zeitwerk Honeygold «Lumen» (med live-bilder og pris)

A. Lange & Söhne lanserer Zeitwerk Honeygold «Lumen» (med live-bilder og pris)

En meget tiltalende spesialutgave med både visuelle og tekniske oppgraderinger fra forgjengeren.

Da Zeitwerk gjorde sin debut på Baselmessen i 2009, var det til en nærmest sjokkartet forsamling journalister og entusiaster. En polariserende klokke, som med sin digitale tidsvisning dro det ellers meget tradisjonelle tyske manufakturet i en helt ny retning, med dertil rungende kritikk fra mange og stående applaus fra de få.

Nye Zeitwerk Honeygold «Lumen». Bilde: A. Lange & Söhne

Godt og vel ti år senere er fortsatt Zeitwerk-familien polariserende i sitt design, men dens status på klokkehimmelen er uomtvistelig befestet. En klokke som, på tross av sin unge alder, allerede kan kalles et ekte ikon innen haute horlogerie. Nå dras sløret av det nyeste familiemedlemmet, i form av spesialmodellen Zeitwerk Honeygold «Lumen».

Den førstefødte

Året etter basemodellens sjokkerende inntog, kom den første modellen i Langes etter hvert innholdsrike og meget ettertraktede «Lumen»-serie; Zeitwerk «Luminous». En klokke som i følge A. Lange & Söhnes sjefsutvikler, Anthony de Haas, ble unnfanget etter at han (ganske fånyttes) forsøkte å lese av tiden på en standard Zeitwerk i mørket.

Den originale Zeitwerk «Luminous» fra 2010. Bilde: Jon Henrik Haraldsen

Med disker som roterer ofte (hvert minutt for den hyppigste), var det imidlertid vanskelig å finne tid til å «lade opp» det selvlysende materialet på en fornuftig måte. Løsningen kom i form av en sotet skive av safirglass, spesielt utviklet for å slippe inn UV-stråler – også til tallene som ikke var synlig gjennom de to vinduene. På den måten kunne de være «ferdigladet» da de spratt frem i vinduet. Med den nye skiven og en kasse i det eksklusive platina var Lumen-serien født.


ANNONSE


Med sitt moderne utseende og en totalproduksjon på kun 100 eksemplarer, ble Zeitwerk «Luminous» en stor suksess, selv om den markerte en helt ny retning for det den gang ganske konservative A. Lange & Söhne. Den dag i dag er spesialmodellen blant selskapets mest ettertraktede modeller på annenhåndsmarkedet, med priser som langt overgår utsalgsprisen fra introduksjonen i 2010. Også senere modeller i «Lumen»-serien, som blant annet inkluderer Grand Lange 1, Grand Lange 1 Moon Phase og Datograph Up/Down, er svært populære blant entusiastene.

Årets arvtaker

Den nye Zeitwerk Honeygold «Lumen» bygger i aller høyeste grad videre på arven fra sin forgjenger, men kommer også med noen tekniske endringer og oppgraderinger.

Zeitwerk Honeygold «Lumen». Bilde: Tidssonen

Først og fremst er kassen i platina byttet ut med Langes eget «Honeygold», som best kan beskrives som en varm og dus gullegering, med en fargetone et sted mellom gult gull og roségull. Det er første gang det benyttes i «Lumen»-serien og bryter samtidig med det hvite metallet vi kjenner fra tidligere utgaver. Med identiske kassemål som sin forgjenger – 41,9 x 12,6 millimeter – endrer det først og fremst klokkens visuelle karakter, samtidig som vekten reduseres noe.

Studerer man skivesiden vil man også se at rammen (laget i sort rhodiumbelagt «tysk sølv») som omslynger de to vinduene og sekundvisningen, har fått en lysere og tydeligere børstet finish. Den spesielle konstruksjonen (ofte kalt «t-shirt» etter sin form) er ikke bare et visuelt blikkfang, men faktisk en sentral bro i urverket, hvor skruehodet og juvelen er synlige vitner om dens funksjon utover det rent estetiske. Legg også merke til gullkragen rundt juvelen, som nå er i samme gullegering som kassen, samt bruken av rød farge på gangreserveindikatoren.

Lumen-modellene byr på noe helt eget i Langes kolleksjon. Bilde: Tidssonen

Øvrige endringer, som det virkelig kreves et trent øye for å se, er en helt forsiktig redesigning av nevnte ramme (legg merke til at «Made in Germany» nå ikke er preget i rammen, men på underskiven klokken seks), samt små endringer på kassen og remfestene.

Bruken av Honeygold har helt siden det først ble lansert i 2010 vært forbeholdt modeller i høyst begrenset opplag, noe som også vil fortsette fremover.

Nyheten kommer med L043.9 på innsiden. Bilde: Tidssonen

– Normalt sier vi at platina er tre ganger mer krevende for maskiner og utstyr å arbeide med. Med «Honeygold» er dette økt til fem ganger mer, som igjen setter en naturlig stopper for hvor mange klokker vi faktisk kan klare å produsere i denne gullegeringen, forklarte Anthony de Haas meg i et nylig videomøte.

Det betyr at det fortsatt vil være forbeholdt klokker i et meget begrenset opplag, men det betyr imidlertid ikke at «Lumen»-modeller i fremtiden vil komme i kun dette metallet.

Ny mekanikk

Også innsiden byr på mye nytt fra 2010-modellen. Den uvanlige kroneplasseringen klokken to beholdes, men observante vil i tillegg legge merke til en ny trykknapp mot nedre høyre remfeste. Denne vitner om at originalens L043.3 er byttet ut med det nye L043.9, som Lange selv omtaler som andre generasjon av det mekaniske mesterverket.

Ny trykknapp på siden av urkassen. Bilde: Tidssonen

– Litt forenklet kan man si at urverket bygger på forbedringene vi så i L043.8 i Zeitwerk Date fra 2019. Med en fullintegrert datokomplikasjonen var det imidlertid ikke bare å ta denne bort og «voila», så urverket er et helt eget, forklarer de Haas.

Sammenlignet med L043.3 er urverket raffinert fra bunnen. Det betyr blant annet dobbelt så lang gangreserve (72 timer kontra 36), samt den praktiske trykknappen som gjør brukeren i stand til å stille timehjulet på en langt raskere måte enn forgjengeren. Knappen er konstruert slik at den først beveger timevisningen når den slippes. Slik sikrer Lange at den fysiske påvirkningen direkte inn mot urverket blir den samme hver gang, uavhengig om man trykker lett eller hardt.

Vante detaljer fra A. Lange & Söhne. Bilde: Tidssonen

Da jeg leste pressematerialet fant jeg det litt rart at Zeitwerk Honeygold «Lumen» beholdt sin 12,6 millimeters tykkelse, når Zeitwerk Date, med sin ekstra datokomplikasjon, presset det hele ned til 12,3 millimeter.

– Dette har sammenheng med hvordan vi fester det helt spesielle sotete glasset. På den originale Zeitwerk «Luminous» var dette en grusom prosess, hvor vi endte opp med å produsere nesten 500 glass for å klare å levere de 100 eksemplarene. Det var et mareritt, med ørsmå marginer som også krevde bruk av lim. Nå har vi endret innfestingen til det bedre, men det krever noen millimeter ekstra plass og da trengte vi plassen de 0,3 millimeterne gir, forklarer de Haas.

Som tidligere er urverket utstyrt med «remontoire», som forenklet kan forklares som en type ekstra kraftkilde (fjær), som i dette tilfellet lades opp og frigir energi. Det sikrer både kraften som er nødvendig, men også at nøyaktigheten i selve tidsvisningen holder seg nærmest konstant, uavhengig av om klokken er fullt opptrukket eller nært tom for energi. Her har Lange (også på tidligere modeller med remontoire) inkludert en funksjon som stanser klokken før gangreserven er helt utladet. Det sikrer langt mindre slitasje på hovedfjærene, som de Haas oppgir å forlenge «life expectancy» med opptil fem ganger. Altså ikke helt ulikt batteriene i elbilen din, uten sammenligning for øvrig.

Den særegne broen i Zeitwerk-modellene er en visuell godbit. Bilde: Tidssonen

– Den økte gangreserven har vi klart gjennom å minske kraften som trengs for å dreie diskene, forklarer de Haas. Det er blant annet gjort ved å redusere vekten på balansehjulet, samtidig som vi har kunnet erstattet fjærene i det doble fjærhuset med tynnere og lengre varianter.

Førsteinntrykk

Den originale Zeitwerk «Luminous» (populært kalt «Phantom» eller «Phantom of the Opera») er kanskje verdens kuleste klokke. Noensinne. En for meg uoppnåelig drømmeklokke i Zeitwerk-familien, som på sin side var høyst delaktig i å åpne verdens øyne for det tyske manufakturets tekniske kompetanse. Datidens kritikk er så også byttet ut med nærmest unison hyllest fra alle med et bankende hjerte for klokkemekanikk.

Strålende flott. Bilde: Tidssonen

Selv om jeg fortsatt finner originalens uttrykk enda råere rent estetisk, følger Zeitwerk Honeygold «Lumen» tett bak. Det honningfargede gullet gir et mer pyntet og innbydende inntrykk enn originalens kalde ansikt. Litt som et vennligere medlem av søskenflokken om du vil. Det hele kombineres ganske perfekt med den børstede sentralbroen og de øvrige dryppene av visuelle detaljer. Resultatet er rett og slett skikkelig kult.

Rent teknisk er nyheten også både ett og to knepp over sin forgjenger. Den nye trykknappen gir økt et touch av økt brukervennlighet, men vel så viktig er den økte gangreserven. Den ganske omfattende videreutviklingen av urverket viser også at A. Lange & Söhne tar sitt eget slagord «Never Stand Still» på alvor. For det hadde vært enkelt å bare pakke «gammel» mekanikk inn i en ny kasse av Honeygold.

Prisen på 114.000 euro vil trolig ikke skremme potensielle kunder nevneverdig, og jeg regner med at når du leser denne artikkelen er alle de 200 eksemplarene allerede reservert.

Fakta og pris

A. Lange & Söhne Zeitwerk Honeygold «Lumen»
142.055

Diameter: 41,9 millimeter
Tykkelse: 12,6 millimeter
Kassemateriale: «Honeygold» 18k gull
Urskive: Sotet safirglass
Glass: Safirglass
Vannresistens: Ikke oppgitt
Rem: Mørk lærrem

Urverk: Lange L043.9
Type: Mekanisk, manuelt opptrekkbart
Funksjoner: Timer, minutter – «digital» visning
Frekvens: 18.000 vph (2,5 Hz)
Gangreserve: 72 timer

Tilgjengelighet: 200 eksemplarer, kun i A. Lange & Söhne boutiques
Veiledende pris: 114.000 euro (inkl. tysk mva.)

Mer informasjon er tilgjengelig på alange-soehne.com.


ANNONSE