Et rolig år fra tyske Lange, men ikke fritt for godbiter av den grunn.
Siden gjenoppstandelsen tidlig på 1990-tallet har A. Lange & Söhne bevist gang på gang at de hører hjemme blant de aller ypperste produsentene av mekaniske mesterverk. Med modeller som Lange 1, Datograph og Zeitwerk har de skapt seg et navn og horologisk stjernestatus langt utenfor bygrensene i Glashütte.
Watches & Wonders Genève (tidligere SIHH) er messen hvor Lange i mange år har presentert sine nyheter. Med korona-pandemien enda hengende over oss er det, i år som i fjor, en heldigital affære. For A. Lange & Söhne byr året på et uvanlig lavt antall nyheter, men likevel er det noen godbiter å finne for entusiastene.
Lange 1 Perpetual Calendar
Første lansering er kanskje også den diskutabelt viktigste fra A. Lange & Söhne. For selv om Lange 1 Perpetual Calendar er forbausende kjent, vil den observante entusiast merke seg at nyheten mangler teksten «tourbillon» på skiven – og samtidig forstå hva fraværet faktisk signaliserer.
Modellen er nemlig nær identisk med den eksisterende evighetskalenderen i Lange 1-familien, i det minste i sitt visuelle ytre. Nytt er imidlertid en lett endret månefase (som nå inkluderer den elegante skiftende himmelen som fungerer som dag/natt-indikator) og bortfallet av nevnte tourbillon i urverket. Det er en viktig endring som gjør modellen langt mer «oppnåelig», for mens tourbillon-varianten i rødt gull ligger med en veiledende pris på 319.100 euro, plasserer nyheten seg på langt lavere med sin oppgitte pris på 98.000 euro.
ANNONSE
Nytt er også kombinasjonene av material og skivefarge, som ved lansering byr på en standardutgave i roségull med grå skive, samt en variant i begrenset opplag på 150 eksemplarer i hvitt gull med skive av roségull (en kombinasjon først sett på Datograph Perpetual Tourbillon fra 2019). Kassestørrelsen på 41,9 millimeter beholdes, mens bortfallet av tourbillonen kun medfører en høydereduksjon på 0,1 millimeter til 12,1.
Visningen av måneder er fortsatt elegant trukket ut som en roterende ytterring, hvor pilen nederst kombineres med visning av skuddår. Det selvtrekkende verket gir også rom for visning av ukedag fremfor gangreserve, ved hjelp av rétrograde-skalaen på venstre del av skiven. Urverket L021.3 gjør for øvrig sin debut i denne modellen og er et verk som baserer seg på L021.1, som vi kjenner fra Lange 1 Daymatic. Verket er selvsagt produsert og dekorert fullstendig innomhus hos tyskerne.
Introduksjonen vil trolig bli applaudert av merkets entusiaster, som nå kanskje opplever en mer reell økonomisk mulighet for å kombinere en av horologiens mest ikoniske komplikasjoner og Lange 1-modellens tilsvarende ikoniske design. Personlig håper jeg at man med tiden også vil se flere material- og fargekombinasjoner, men dette er utvilsomt en pangstart for modellen.
Triple Split (Roségull – Blå skive)
Årets andre lansering – Triple Split i roségull med blå skive – minner oss igjen på A. Lange & Söhnes stolte historie innen utvikling av kronografer, med den ikoniske Datograph som klokken (og urverket) som startet festen tilbake i 1999.
Det hele fortsatte i 2004 da Lange dro sløret av verdens første kronograf med dobbel «rattrapante» (split-kronograf) med sin «Double Split», som tillot brukeren å splitte både sekunder og minutter. En bragd som den dag i dag står ubesvart fra andre selskaper i klokkeverdenen.
Lange selv bestemte seg imidlertid for å overgå sin egen prestasjon da de under SIHH i 2018 lanserte «Triple Split» , som utvidet med muligheten for å splitte også den siste måleenheten – timene. En kronograf som på alle måter var – og fortsatt er – noe helt utenom det vanlige.
Årets lansering bringer således ingenting nytt til bordet, utover en visuell makeover. Mens originalutgaven kom med en kasse i hvitt gull (som visstnok i siste liten ble endret fra platina på grunn av vel mye vekt rundt håndleddet) og grå skive, byr nyheten på varmere toner med en kasse i roségull og kongeblå skive. Og selv om forsiden er pen nok, er det fortsatt urverket L132.1 som er og blir det store høydepunktet. Det er 567 håndfinisjerte deler, satt sammen til ren klokkekunst.
Kombinasjonen roségull og blå skive ser også ut til å være av det vellykkede slaget, og av erfaring tør jeg påstå at det nok ser langt mer slående ut på hånden enn på pressebildene. Likevel finner jeg originalens fargetoner mer i tråd med egen smak. Bruken av blått er dog noe Lange har hatt stor suksess med tidligere, og trolig vil de 100 eksemplarene raskt havne på listen over utsolgte modeller.
Oppgitt pris er 159.400 euro og dermed identisk med (nåværende) pris på eksisterende utgave, som riktignok har vært umulig å skaffe i lang tid allerede.
Little Lange 1 Moon Phase
Årets siste nyhet er (i det minste bokstavelig) av det glitrende slaget og tydelig myntet på selskapets kvinnelige publikum. To nært identiske utgaver lanseres, hvor den ene skinner enda litt sterkere enn den andre, ved hjelp av 56 diamanter langs bezelen.
Felles er imidlertid skiven produsert av solid sølv, som pyntes med en teknikk omtalt som «gold flux» (eller aventurine) hvor glass og partikler av kobber/gull blandes og krystalliseres. Resultatet er en glitrende skive full av dybde, som for anledningen kommer i en mørk blå fargetone.
Teknikken har Lange benyttet seg av flere ganger tidligere, herunder i flere ulike utgaver av Saxonia Thin. Også remmen har fått en visuelt tilsvarende behandling, med glitreeffekt og glanset overflate. Det mørkeblå temaet strekker seg også videre til å omfatte datovinduet og stjernehimmelen bak månefaseindikatoren. Timemarkørene i rhodium-belagt gull – også de formet som stjerner – blir å regne som en siste prikk over i-en.
På innsiden av den 36,8 millimeter store urkassen i hvitt gull, finner du et manuelt opptrekkbart og egenprodusert verk i form av L121.2, hvor blant annet et dobbelt fjærhus sikrer 72 timer gangreserve. Oppgitt pris er 42.800 euro – eller 53.900 euro dersom du ønsker diamantene med på kjøpet.
Mer informasjon på alange-soehne.com.
ANNONSE