Når det ypperste av det ordinære ikke er nok.
For mange klokkeinteresserte er det selve drømmen å kunne kjøpe en sportsmodell fra merker som Rolex eller Patek Philippe fra en lokale (eller for den saks skyld hvilkensomhelst) forhandler. Årelange ventelister, begrenset tilgjengelig og en etterspørsel som langt overstiger produksjonstallene er alle faktorer som gjør GMT Master II «Pepsi» og Nautilus til klokker mange bare må drømme om å kunne ikle seg.
For noen er imidlertid ikke en ettertraktet klokke fra et av verdens mest anerkjente merker nok. Riktignok er de kanskje vanskelige å skaffe over disk, men med tusen og titusenvis av eksemplarer, er verken Daytona, GMT-Master eller Nautilus å regne som sjeldne i ordets rette forstand – i det minste om man ønsker seg noe virkelig spesielt.
Jakten på det unike
Modifisering – eller modding – av eiendeler, og herunder klokker, er egentlig ikke uvanlig. Vi gjør det stort sett alle sammen. Fra de små tingene som å skifte felger på bilen eller bytte rem på klokken, til de som kjøper helt nytt body-kit fra Japan (eller bygger om Seiko-klokken til å ligne en Royal Oak). Det handler om å skape noe annerledes og skille seg ut i mengden – eller kanskje bare som krydder for egen tilfredsstillelse.
For noen glir guttestrekene over i profesjon. Selskaper som Brabus og RUF har for lengst blitt etablerte og anerkjente navn i bilbransjen, kjent for å dra ut enda litt mer krefter av motoren – og ytterligere spisse et allerede sportslig utseende på biler fra Mercedes og Porsche. Resultatene er imponerende, med diskré applaus også fra bilprodusentene selv, i det minste på den uoffisielle arena.
ANNONSE
I klokkeverden har imidlertid modifisering av dyre klokker lenge vært møtt med en viss skepsis fra kresne entusiaster. Årsakene har trolig vært sammensatte, men høye priser og diskutabel kvalitet har definitivt vært en gjenganger fra enkelte aktører. Det samme har en seig motstand fra klokkemerkene selv vært, men med selskaper som Bamford – og deres etter hvert offisielle samarbeid med flere store aktører som Zenith og TAG Heuer – virker også dette å være i sakte, men sikker endring.
Andre merker igjen har gjort ulike nivåer av modifisering, det spesielle til en viktig del av egen portefølje og under eget tak. Enten via å lansere klokker i ekstremt lave opplag, som Richard Mille, eller ved å tilby det som en ekstratjeneste for gode kunder. Enten via graveringer, emaljering, tilføyelse av logo eller andre større og mindre personaliseringer.
Artisans de Genève
Blant selskapene som har klart å gjøre seg bemerket innen høykvalitets modifisering er sveitsiske Artisans de Genève. I mer enn femten år har de tilbudt personalisering av klokker, hvor både det ytre og indre har gjennomgått store endringer etter kundens spesifikke ønsker. Alt for å gjøre det gjenkjennelige og vanlige til noe som reflekterer kunden.
I deres verksted i den sveitsiske klokkehovedstaden er det definitivt ikke snakk om enkle fargebytter på bezel og tallskive, men snarere en fullstendig modifisering utført av høyt kvalifiserte fagfolk. Enten som unike utgaver i ett eksemplar, eller som en serie i høyst begrenset opplag, ut fra kundens behov og ønske.
Atelier de Genève har ikke selv et samarbeid med noen av de store merkene, og understreker at de verken skaffer klokker fra eller er offisielt assosiert med noen av dem. Her er det kundene selv som bringer en grunnmodell til firmaet, med sine ønsker og behov for modifisering.
Med prosjekter hvor man finner navn som Gianluigi Buffon, John McEnroe, Lenny Kravitz og Adam Levine på kundelisten, viser det for alvor at firmaet gjennom sin levetid har klart å bygge seg et renommé som en høyst seriøs aktør, som leverer modifisering av tilsvarende høy klasse.
Med sin begrensede produksjon og høye prisklasse er derfor også klokkene svært sjelden å se ute i det fri – ikke minst her hjemme i Norge.
Oslo-baserte Time Watches har over flere år spesialisert seg på kjøp og salg av klokker i det øvre sjiktet. Da jeg fikk vite at brukthandleren hadde intet mindre enn fire ulike klokker fra Artisans de Genève på lager, pirret det nysgjerrigheten min nok til å ta en nærmere titt.
«Not your average Rolex»
Ser man på Artisans de Genèves egen prosjektliste er det liten tvil om at modeller fra Rolex står for brorparten av modifiseringsjobbene, selv om selskapet selv trekker frem at de kan arbeide med uansett merke og modell. Med sin enorme popularitet og – relativt sett – store produksjon og overkommelige pris, er det likevel forståelig at Rolex virker å være moddebransjens svar på Porsche 911.
Populariteten tatt i betraktning, ikke minst her hjemme i Norge, er det derfor ikke helt uventet at alle fire klokkene som Time Watches har klart å skaffe til veie er fra nettopp Rolex. De er imidlertid alle høyst ulike, imponerende på hver sin måte og viser samtidig bredden av muligheter som tilbys fra Artisans de Genève.
Felles for de fire er innsyn til urverket gjennom nytt baklokk, hvor «One Hand» GiGi i tillegg byr på fullt innsyn fra skivesiden. Felles er også et stort antall endringer, av større eller mindre grad, på finish og/eller skjelettering, samt modifisering av mekanikken. Det vil si detaljer som en bezel med håndlaget clous de Paris på GiGi, utstrakt bruk av blå aventurine på både skive, bezel og rotor på Sea Shepherd og en rotor i 24 karat gull på GMT World Traveller.
Mest iøynefallende av de alle er kanskje Submariner Sea Shepherd som låner urverk fra Cellini Moonphase for sin helt spesielle månevisning, plassert i senter av tallskiven. Det endrer klokkens karakter til det nesten ugjenkjennelige.
Mens de tre nevnte utgjør det moderne, byr Daytona Shades Of Blue på et totalt annet uttrykk, med en herlig klassisk farge som fremstår vintage i all sin prakt. Her har trolig bestillingen vært en følelse av vintage, racing og eleganse, men i en farge som aldri har vært en del av hyllekolleksjonen.
Utover å kunne endre stort sett alt (herunder kasser, materialer, krone, bezel, urverk, finish, visere og mye mer) lages en helhetlig pakke som inkluderer en boks av det eksklusive slaget. Resultatet er en komplett forvandlig av noe som engang var standard, endret til noe som absolutt ikke kan omtales som hyllevare lengre.
Å utfordre det vante
For noen vil søken etter det unike og spesielle alltid være drivende. Når en standard 911 ikke lengre er spennende, starter kanskje jakten på en GT3 eller en helt unik og spesialbygd GT2. Mekanismene er de samme også innen klokker, hvor mange velger å vende oppmerksomheten mot eksklusive independents eller personalisering når standardmodellene ikke lengre frister.
Trenden med modifisering er derfor garantert kommet for å bli – og vil trolig øke i omfang i årene fremover. Det handler nemlig om følelser, personlighet og entusiasme, i en klokkeverden som mange ganger tar seg selv for seriøst. For i bunn og grunn er alle disse mekaniske klokkene vi fester rundt håndleddet både uviktige og unødvendige i den store sammenhengen.
Da er det kanskje ikke så rart at mange søker etter noe som kan bringe frem smilet og virkelig levere godfølelsen.
ANNONSE