Michel Loris-Melikoff har funnet frem lykkecapsen og drar på fisketur.
I over hundre år har klokkemessen i Basel vært et av horologiens absolutt viktigste arenaer. Et årlig høydepunkt for både produsenter, selgere og kjøpere i de enorme messehallene til MCH-gruppen, som med navnet «Baselworld» viste at verden var målet og Basel var stedet. Det virkelig store akvariet om du vil, fullt av både store og små fisk fra klokkelandet Sveits og verdensmarkedet for øvrig.
Gjennom verdenskriger, finanskriser og flanellbukser har messen stått stødig i stormen. I 2020 var det imidlertid slutt – før det i 2021 var virkelig slutt, da alle fiskene stakk fra akvariet med gigantfisken Rolex i spissen. Først og fremst fordi en global pandemi hadde satt store kjepper i hjulene for videre drift, men også godt hjulpet av over 15 år med arroganse fra Basels hoteller, restauranter og øvrig næringsliv. Og ikke minst fra messearrangøren MCH, med Sylvie Ritter i spissen.
Allerede året før hadde imidlertid Ritter forlatt og overlatt styringen til Michel Loris-Melikoff. En tilsynelatende klok avgjørelse, gitt at hennes tydelige arroganse ovenfor både utstillere og besøkende hadde kostet akvariet hundrevis av store, mellomstore og små fisk allerede. Trenden måtte snus. Baselworld måtte forsøke å tilpasse seg utstillernes og de besøkendes ønsker og krav, men Loris-Melikoffs iherdige innsats ble «too little, too late».
Hans visjon om et nytt Baselworld brast da MCH (som trolig befant seg i en sterk økonomisk knipetang) avslo å tilbakebetale utstillerne for den kansellerte 2020-utgaven. Det var en katastrofal avgjørelse, gitt at kongefisken selv – Rolex – fungerte som tillitsvalgt for alle de andre små- og mellomstore fiskene. Akvarieglasset brast med monumental styrke og Patek Philippe, Tudor, LMVH og flere andre skylte seg selv ut med vannet.
ANNONSE
I oktober 2020 hadde MCH og Loris-Melikoff kokt sammen en jækla tynn fiskesuppe (det strides om det fantes sjømat i suppen overhodet) som de kalte for «HourUniverse». Et nytt akvarium i Basel altså, dog foreløpig helt uten fisk. Ikke så mye som en makrell. Masse tomprat om «digitale økosystemer» og teknisk innovasjon fant man imidlertid rikelig av, uten at noen helt har klart å fange hva som egentlig menes med det, eller hvorfor det skal bety noe.
Nysatsingen viste seg vanskeligere enn ventet, og frem mot sommeren i år hadde også Loris-Melikoff funnet ut at den skinnende nye HourUniverse-capsen ikke ga fiskelykke overhodet. Det var på tide å finne frem lykkecapsen med «Baselworld» og forsøke seg i elva med den. Merkevaren var for sterk til å glemmes forklarte han i et direktesendt intervju med Sophie Furley. Baselworld var tilbake og jubelen stod i taket!
Intervjuet markerte starten på fiskesesongen og Loris-Melikoff nikket til de gamle kjente i elva. Han så både Watches & Wonders og Geneva Watch Days hadde fanget masse flotte fisk til akvariene sine. Dubai Watch Week og flere andre småeventer var jaggu også der. Med fangst så det ut som.
Når fellesferien nå slår inn over det ganske land står Loris-Melikoff med lykkecapsen på hodet i elva. Ganske alene. Storfiskene virker stort sett å være tatt av de andre, men det er riktignok hundrevis av små igjen, som på sett og vis passer med den mer balanserte mellomsegments-ambisjonen som nå presenteres. Disse vil nok være aktuelle å stille ut når/dersom den planlagte fysiske messen skal avholdes fra 31. mars til 4. april 2022. Problemet er bare at Watches & Wonders vil stille ut en haug med skikkelig spennende fisk i sitt akvarium. Samtidig. I Genève. Det betyr i beste fall at Baselworld vil slite i skikkelig motbakke for å tiltrekke seg publikum. Og de små vil faktisk savne tiden da de var henvist til Hall 2, 3 eller 4 – for hovedattraksjonene i Hall 1 ga de tross alt alle et potensielt publikum.
Loris-Melikoff har likevel trua. Han vet nemlig at det er to store fisker igjen å fange, som begge potensielt kan redde hele Baselworld. Den ene heter LVMH og består av merker som Bvlgari, TAG Heuer og Zenith, som vil kunne skape en viss interesse og blest. Den virkelig virkelig store heter imidlertid Swatch Group og favner underarter som Omega, Blancpain, Breguet og Glashütte Original. Da må Michel virkelig jobbe med fluestanga, for Georges Nicolas Hayek Jr. har tidligere uttalt at han aldri kommer til å ta med seg pengene sine tilbake til messehallene i Basel. Loris-Melikoff på sin side forklarer at han ukentlig ser storfisken og kontinuerlig forsøker å fange den. Klarer han det er Baselworld plutselig relevant igjen. Skulle han ikke lykkes, tror jeg fiskeutstyret snart kan parkeres innerst i skapet for godt.
Les mer om planene for «nye» Baselworld på baselworld.com.
ANNONSE