En lett overhaling av den ikoniske klokkefamilien – i anledning modellens 70-årsdag.
I 1952 utviklet Willy Breitling et armbåndsur som gjorde piloter i stand til å gjøre viktige kalkulasjoner for flyvning, direkte på håndleddet. En klokke hvor man ved hjelp av den spesielle «slide rule»-bezelen og tallskivens rikholdige og ulike skalaer, kombinert med urverkets kronograf-funksjon, kunne regne seg frem til elementer som fart og distanse.
Klokken, som var en videreutvikling av den velkjente Chronomat-familien, og som to år senere skulle bli valgt til offisiell klokke for Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) skulle bære navnet Navitimer – etter ordene Navigation og Timer.
Selv om Breitling også tidligere hadde utviklet instrumenter til luftfart, er det nettopp Navitimer som står igjen som det virkelige ikonet i kolleksjonen. Det er også modellen som har spilt førstefiolin for å befeste selskapets etter hvert udiskutable bånd til fly og piloter gjennom tiår.
Breitling er ikke med blant utstillerne på den prestisjetunge messen Watches & Wonders som åpner dørene i morgen, men forsøker likevel å stjele litt av showet dagen før dagen. For i anledning modellens 70-årsjubileum lanseres i dag en tilnærmet full overhaling av kjernen i Navitimer-kolleksjonen. Det betyr i alt 14 nye modeller, som alle får små ytre designoppdateringer, den historiske AOPA-logoen klokken tolv, samt Breitlings eget B01-urverk på innsiden.
Tre ulike størrelser
I likhet med mange andre kjente klokkefamilier, har også Navitimer med årene vokst seg til å inkludere utgaver som har beveget seg litt bort fra opprinnelsens klare misjon. For Breitlings del inkluderer det Navitimere helt uten kronograf, som med siden mindre størrelser kanskje først og fremst er myntet på et kvinnelig publikum.
ANNONSE
Nevnte modeller beholdes imidlertid urørt i denne omgang, for det er kronograf-modellene (Navitimer Chronograph) som nå får en forsiktig oppdatering. Det inkluderer små ytre designendringer og flere nye skive-alternativer.
For utgaven i 46 millimeter kommer det tre nye stålmodeller med henholdsvis klassisk sort/hvit, grønn/sort eller blå/hvit skive. I tillegg kommer en utgave i edelt metall, nærmere bestemt roségull, med sølv/sort tallskive og som kan leveres både på lærrem eller lenke i tilsvarende materiale.
I det jeg mistenker blir den mest populære størrelsen, 43 millimeter, kommer hele fem nye stålmodeller, samt én utgave i roségull. Også her finner vi den klassiske sorte/hvite skiven, men den får selskap av henholdsvis isblå, grønn, kobber- og sølvfargede utgaver. Det gir flere av modellene et friskt nytt utseende og brorparten av fargene erindrer vi også å ha sett på de nye Chronomat-klokkene fra samme selskap.
Sist (og i denne omgang nettopp minst) med sine 41 millimeter, kommer også et knippe nyheter. Det inkluderer tre nye stålmodeller og også her en utgave i roségull. I det som kanskje er størrelsen mest egnet som unisex-modell, har man valgene mellom en pastellgrønn, mørk blå/sort eller beige skive. Sistnevnte er også skivefargen man har valgt for gullmodellen.
Utover den åpenbare forskjellen i diameter og skivefarge, deles alle vesentlige elementer mellom de tre størrelsene. Designet er fortsatt umiskjennelige Navitimer, men små justeringer av kasse, glass og bezel skiller disse fra tidligere modeller. Legg her merke til de litt mer avrundede remfestene, en åpnere skiveprofil, en renere indre hastighetsskala, samt bortfallet av «B» på sekundviserens hale.
Breitling B01
Bruken av selskapets eget B01 i Navitimer er i seg selv ingen nyhet, men utvides nå til å gjelde samtlige utgaver – med datovinduets nye plassering klokken seks som et bi-resultat. Breitling opplyser i tillegg at en nydesignet rotor skal gi enda bedre innsyn til mekanikken på baksiden, og sammenlignet med tidligere utgaver ser man en åpenbar forandring (les: forbedring).
Urverket, som først ble offentlig lansert tilbake i 2009, har befestet sin posisjon som et meget kapabelt kronografurverk med moderne egenskaper. Utviklet siden 2004 ble B01 selskapets første egenproduserte urverk, etter at selskapets klokker hadde lent seg på leverandører som ETA i mange år.
B01 er et kolonnehjulsbasert kronografurverk med vertikal clutch, COSC-sertifisert og som byr på 70 timers gangreserve. Gjennom sine vel ti år på markedet har B01 blitt en hjørnesten i selskapet, som også har lagt grunnlaget for videreutviklingen vi senere så i blant annet B04 og B05.
Et ytterligere testament på kvaliteten kom i 2017, da Tudor og Breitling inngikk avtale om førstnevntes bruk av et lett modifisert B01-urverk i Black Bay Heritage Chronograph.
AOPA
For samtlige av nyhetene har man valgt å erstatte Breitlings egne logotyper (som tidligere har inkludert «B» både med og uten vinger), med AOPA sin. Det er et litt uventet trekk, men har sin veldokumenterte historiske knytning og understøtter det vedvarende samarbeidet mellom de to organisasjonene.
Tidligere i år ble blant annet et nytt «Breitling Aviation Scholarship» annonsert. Det er i følge pressemeldingen bare starten på en rekke samarbeidsprosjekter mellom Breitling og AOPA, i anledning modellens 70-årsjubileum.
Førsteinntrykk
Det er lenge siden 1952 og Navitimer har for lengst blitt en klokke som sikter mot et langt bredere publikum enn (bare) profesjonelle piloter. Det blir for alvor tydelig når Breitling nå pusser opp kolleksjonen – og inkluderer en rekke mer fargerike, ja nesten ungdommelige skiver enn vi har sett tidligere.
Det er unektelig uvant, og den sidrumpa delen av meg stritter hardt i mot. Navitimer skal jo først og fremst være et instrument. Et verktøy helt uten mikkmakk. Da misliker jeg for eksempel sterkt at man har forenklet tallskivens skalaer, selv om jeg ser at designet nå er både renere og mer moderne.
Likevel er det noe underlig appellerende med flere av nyhetene. Se bare på den isblå, kobber- eller sølvfargede i 43 millimeter. Sammen med de mange andre bringer det nytt liv til en kolleksjon som, på tross av flere ulike spesialutgaver, har blitt litt glemt.
Det åpner dørene for et helt nytt og større publikum, kanskje først og fremst utenfor den vante sfæren. Se bare på fokuset i Breitlings eget pressemateriale, som skiller seg markant fra tidligere – og som nå inkluderer høytsvevende floksler som «Today, after 70 years, the Navitimer has gone beyond being a tool used by pilots to navigate their course. It has become a symbol for those plotting their personal journeys through life«. Slikt selger kanskje ikke klokker til alle (les: meg), men viser tydelig et endret fokus fra CEO Georges Kern og Breitling.
Med utvidede valgmuligheter innen både form og farge, og med B01 på innsiden av samtlige utgaver, må jeg uansett innrømme at kolleksjonen i revitalisert form trolig står sterkere enn noen gang. Med familiemedlemmer både for de som ser bakover mot Navitimers 70 år lange historie – og for de som kun retter blikket fremover.
Mer på breitling.com.
ANNONSE