Leses nå
Breitling lanserer nye modeller inspirert av klassiske amerikanere (med live-bilder og pris)

Breitling lanserer nye modeller inspirert av klassiske amerikanere (med live-bilder og pris)

  • Breitling Top Time Classic Cars Squad får manufaktur-verk og et lett oppdatert ytre.
  • Familien utvides med en fjerde variant inspirert av Ford Thunderbird.
  • Klokkene har veiledende priser fra 91.500 kroner.

Ingen skal beskylde Breitling for å ligge på latsiden og siden 2017 har merket gjennomgått en nær total revitalisering i ekspressfart, med CEO Georges Kern bak rattet. Det har resultert i en rekke nye lanseringer, som ofte henter sin inspirasjon fra selskapets rikholdige arkiv som klokkeprodusent – eller ved bruk av samarbeidspartnere og inspirasjonskilder som passer Breitlings filosofi.

Fire motorinspirerte nyheter – Top Time B01.

I forrige uke var det skandinaviske pressekorpset invitert til Breitlings butikk i Stockholm for en sniktitt på vårens lanseringer fra merket. Blant nyhetene, som offisielt avdukes i dag, finner vi fire nye utgaver av Top Time.

Helt nytt er det likevel ikke. For designet, inspirert av amerikanske muskebiler, drar vi definitivt kjensel på. Men med egenprodusert mekanikk på innsiden og med et lett raffinert ytre markerer dette et nytt kapittel for familien, som i tillegg utvides fra tre til fire.

Gammelt nytt?

Høsten 2021 var jeg tilstede på Geneva Watch Days, hvor Breitlings lansering av Top Time «Classic Car Squad» var én av mange begivenheter på en rikholdig klokkemeny. Tre lanseringer som bygget over noenlunde samme lest – og som hentet sin visuelle inspirasjon fra de udødelige klassikerne Shelby Cobra, Ford Mustang og Chevrolet Corvette.


ANNONSE


Fra lanseringen i 2021. Bilde: Jørgen Erdahl

Verdt å nevne er også samarbeidsutgavene med motorsykkelprodusenten Triumph, som året etter fulgte samme oppskrift som sine muskelbil-ekvivalenter.

Biler og motorsykler har trolig vist seg å være av det vellykkede slaget for Breitling og dets publikum, for i dag avdukes nye utgaver av klokkene, som i tillegg får selskap av et helt nytt medlem – Ford Thunderbird.

Ved første øyekast fremstår nyhetene identiske med sine snart to år gamle søsken, men Breitling har gjort noen små endringer på utsiden og ikke minst, byttet ut ETA/Dubois Dépraz-urverket på innsiden med sitt eget og høyst kapable B01.

Om vi starter med det utvendige kreves et trent øye for å se de små forskjellene. Først og fremst er nå alle utgavene oppgitt å være 41 millimeter, mot de foregående utgavenes 42 (Mustang og Corvette) og 40 (Shelby). Legg også merke til de vertikale linjene som har kommet på tallskiven på alle utgavene, med unntak av Firebird.

Sammenlignet med de gamle har sidene av kassen nå fått en børstet finish. Et vellykket valg som etter min mening hever kvalitetsinntrykket. Detaljene fungerer totalt sett både som krydder til det velkjente designet – og kanskje mest av alt som en indikator på at dette er nyeste utgave.

Ford Thunderbird-utgaven er på sin side helt ny og kan skilte med en hvit tallskive som brytes opp av røde og turkise fargetoner. Det gjør klokken litt roligere enn sine søsken, men det hele sprites opp med en knallrød racingrem som kler modellen godt. Alle modellene kan også leveres med mesh-lenke, om man heller foretrekker det.

Breitling Top Time B01 Shelby Cobra. Bilde: Jørgen Erdahl

Vender man klokkene rundt finner man nå innsyn til den udiskutabelt største nyheten ved lanseringene – urverket. Dette er selskapets eget manufaktur-verk B01, i utgaven Breitling selv omtaler som B01S og hvor s-en står for «Sport».

Urverket skiller seg fra et normalt B01 ved at det har en enklere finish og for anledningen er pyntet med en spesiallaget rotor. I realiteten virker sportsbetegnelsen på urverket som et litt dårlig kamuflert forsøk på å selge inn enklere finish som noe positivt, men det bidrar samtidig til å holde prisen nede. Det er nok både riktig og viktig for disse lanseringene, som fortsatt er rettet litt ekstra mot nye og yngre kjøpegrupper.

Utover en spesiallaget rotor og litt annen finish, leverer B01S samme tekniske egenskaper som vi kjenner fra tidligere. Det betyr en kolonnehjulsbasert kronograf med 70 timers gangreserve, fem års garanti og COSC-sertifisering. Legg også merke til at alle klokkene kommer med 100 meters vannresistens.

Bånn gass

Klokkenes raske identitet passer godt med merkets øvrige strategi om dagen, for som nevnt i innledningen er det tydelig at Breitling gir bånn gass og har store planer for merkets vei videre. Da butikken i Stockholm åpnet, var det den første «monobrand store» uansett klokkemerke i norden – og fikk i fjor selskap av oppsiktsvekkende 100 nye Breitling-butikker verden rundt. Det sender det totale antallet merkebutikker opp til ett sted mellom 150 og 200, hvor det uttalte målet er 450 innen få år.

Breitlings butikk i Stockholm. Bilde: Jørgen Erdahl

Også Oslo står på listen – men nøyaktig hvor og når gjenstår å se. For de som stiller spørsmål ved om en slik butikk økonomisk sett har livets rett, er det vesentlig å forstå at en boutique ikke bare fungerer som et utsalgssted, men kan være vel så viktige i et markedsføringsperspektiv.

De nye Top Time Classic Cars er uansett ikke forbeholdt merkets egne butikker, selv om vi regner med at disse prioriteres med tidlige leveranser.

Breitling Top Time B01 Chevrolet Corvette

Hva angår pris blir historien en litt annen med B01S på innsiden, kontra de eksisterende og utgående variantene. Disse kostet henholdsvis 56.150 kroner ved introduksjonen i 2021 og 63.600 kroner nå tidlig i 2023.

For nylanseringen spretter prisene opp til 91.500 kroner på rem og 96.500 kroner på mesh-lenke. Det er kanskje ingen direkte upris med nevnte urverk, men blir utvilsomt en ekstra bøyg for de som ønsker seg en litt uformell, leken, røff og motor-inspirert klokke.


ANNONSE