Den gamle sveitsiske storheten kan snart være tilbake.
Etter at mekaniske klokker fikk sin gradvise renessanse etter 1980- og 90-tallets kvartsbølge, med påfølgende massefall av produsenter, har mang et ærverdig merkenavn steget opp av askehaugen i ny eller endret form. I mer eller mindre vellykket grad har gamle merkenavn blitt gjenopplivet fra glemselen, i takt med nye økonomiske muskler og en økt interesse for historisk finmekanikk.
Blant klokkemerkene som var blant de virkelig respektable i sin tid finner vi sveitsiske Universal Genève. Underlig nok har merket likevel aldri blitt gjenopplivet på en skikkelig måte, på tross av sin store popularitet blant samlere av vintage-klokker. Det tenker Partners Group og Breitling nå å endre på.
Polerouter, Gerald Genta og Tri-Compax
For å finne den spede oppstarten av Universal Genève må vi tilbake til 1894 og den sveitsiske landsbyen Le Locle. Under datidens navn – Universal Watch – bygget de seg opp et navn innen klokkeproduksjon, med spesialfelt innenfor kronografer og modeller i Compax-familien.
Da selskapet flyttet forretningsadresse til Genève på 1930-tallet, ble også navnet endret til det etter hvert velkjente Universal Genève. Suksessen med klokker og egenproduserte urverk bestod, og merket gjorde seg spesielt bemerket med sine mikrorotor-verk, som ble brukt blant annet i de (høyst trolig) Gerald Genta-designede Polerouter-klokkene – som attpåtil har en sterkt tilknytning til Skandinavia og SAS.
ANNONSE
Nettopp Polarouter/Polerouter-klokkene har også fått nyvunnen oppmerksomhet, med lanseringen av en bok dedikert spesielt til modellserien – som vi omtalte her på Tidssonen i september.
Partners Group og Breitling
Etter noen spede forsøk på å omstille seg og ta del i kvartsrevolusjonen, blant annet sammen med Bulova, forsvant Universal Genève gradvis fra klokkehimmelen på 1970- og 80-tallet. I 1989 ble selskapet kjøpt opp av det Hong Kong-baserte holdingselskapet Stelux Holdings, som senere har gjort noen svært beskjedne og strengt tatt syltynne forsøk på gjenoppliving.
Nå kommer altså nyheten om at Partners Group, som er majoritetseier av Breitling, kjøper opp merkenavnet fra Stelux Holding. Det er ekstremt interessante nyheter for alle med et bankende hjerte for Universal Genève. Ikke minst er det gledelig å se at CEO i Breitling, Georges Kern, virker å se frem til oppgaven med å få den gamle storheten opp i manesjen igjen.
As excited as we are, we are also fully aware of the task at hand and the profound heritage we are set to uphold. Rebuilding a brand with such a rich narrative is not a quick endeavor—it is a meticulous labor of love that we anticipate will unfold over the coming years. A dedicated team will be brought on board to allow Breitling and Universal Genève to operate as separate maisons.
Georges Kern, CEO i Breitling
Kern understreker at man vil holde de to merkene som separate enheter og ikke som en egen underfamilie i Breitling, men hvor man garantert vil utnytte fordelene man har med samme eierskap og kompetansen som allerede ligger selskapet. Det kan bidra til at at Universal Genève raskt kan (re)lansere modeller fra sitt rikholdige og svært interessante arkiv i moderne drakt.
Kerns lederskap i Breitling har virkelig båret frukter for selskapet, som har raffinert kolleksjonen og samtidig gjort store hopp oppover stigen over mest innbringende klokkemerker på verdensbasis. Entusiaster håper nok på at erfaringene og suksessen man har høstet gjennom dette arbeidet også skal gagne gjenopplivingen av Universal Genève. Det kan i så fall bli en virkelig spennende utfordrer av for de som liker smaken av klassiske armbåndsur.
ANNONSE