IWCs urmakerlegende er stjernen i en humoristisk ny reklamekampanje.
Klokkemerkenes reklamesprell er noe som vanligvis faller et stykke utenfor det vi dekker her på Tidssonen.no. Det er heller ikke mange dagene siden vi skrev noen ord om IWCs lansering av den nye pilotkronografen for flyoppvisningsteamet «Blue Angels». Den rykende ferske reklamekampanjen «A smart watch – and a half» fra IWC, er likevel verdt litt ekstra oppmerksomhet.
Over tre deler publisert denne uken, ser vi urmakerlegenden Kurt Klaus i dialog med en selger i en butikk som åpenbart er inspirert av Apple. Da ligger det litt i kortene at det er smartklokken som på humoristisk vis får gjennomgå, i sammenligning mot Klaus’ egen Portugieser Perpetual Calendar.
Den nå 85 år gamle urmakeren er en legende i bransjen, som de seneste årene har hatt rollen som en omreisende ambassadør for IWC. I sin yrkesaktive karriere begynte Klaus tidlig å jobbe under Alfred Pellaton, og er kanskje mest kjent som skaperen av IWCs ikoniske evighetskalender. Komplikasjonen representerte i sin tid et massivt industrielt fremskritt for den moderne urindustrien, og var en tydelig kraftdemonstrasjon fra IWC.
Klaus var også teknisk direktør under utviklingen av velkjente IWC-modeller som Doppelchronograph, Grande Complication og TZC/UTC. Noe mindre kjent er det at Klaus også hadde en finger med i spillet under relanseringen av A. Lange & Söhne, og ikke minst utviklingen av ikoniske Lange 1. I en artikkel skrevet av Michael Friedberg, skrives det at Klaus «…de fem første årene av Langes reinkarnasjon, var han (Klaus, red.anm.) én uke av hver måned i Glashütte, for å assistere med utviklingen av urverk».
ANNONSE
Men nok skriverier – her er de tre videoklippene:
ANNONSE