Trivelige folk, flotte omgivelser og et herlig utvalg klokker fra Grand Seiko (samt noko attåt).
Fredag forrige uke hadde vi gleden av å være medvert da Grand Seiko tok turen til Norge. Rundt 100 gjester tok turen til vakre Chitra House på Fornebu, for et sjeldent nært innblikk i det japanske klokkemerket som i år fyller 60.
Etter en velkomst fra undertegnede, gikk mikrofonen videre til Bjørn Bergh for en kort presentasjon av Grand Seiko. Bergh er daglig leder for distribusjonsselskapet Optura, som i flere tiår har representert Seiko Watch Corporation i det nordiske markedet. Faktisk var det Optura som i 1970 introduserte Seiko i det norske markedet.
Kveldens hovedattraksjon var imidlertid urmaker-demontrasjonene med mesterurmakeren Satoshi Hiraga. En komplett montering av kaliber 9S86 (Grand Seikos helmekaniske urverk med GMT-komplikasjon) ble foretatt på storskjerm. Som Chief Watchmaker for kaliber 9S-familien, visste Hiraga definitivt hva han holdt på med. Egentlig så det hele nesten litt for lett ut – men vanskelighetsgraden kom til uttrykk da en heldig (eller uheldig) fra salen fikk prøve seg på samme operasjoner.
Etter en pause med litt Japan-inspirerte forfriskninger, tok Nicolai Giil – Tidssonens eminente podcast-vert – over mikrofonen som ordstyrer for en liten paneldiskusjon og Q&A. Grand Seiko stilte med Takao Chiba, som er merkets salgssjef for vår del av verden. Bjørn Bergh og undertegnede tok plass i de resterende to stolene på scenen.
ANNONSE
Under aftenen var det lagt opp til gode muligheter til å gå tett på Seikos klokker. I første etasje var det utstilt et utvalg Seiko Prospex, «nye» Prospex LX og Presage. Opp trappen var det Grand Seiko som regjerte – med noen uhyre luksuriøse og sjeldne innslag fra Credor.
Både Minute Repeater, Sonnerie og Eichi hadde funnet veien til Norge. Det hadde også Grand Seiko 8 Days, som i likhet med de eksklusive Credor-modellene blir finisjert og montert i Seikos «Micro Artist Studio». Dette er klokker man sjelden ser i det fri, og som produseres i et svært begrenset antall per år. For modellene som var utstilt startet prisene rett nord for 400.000 kroner, og strakk seg til godt over 3 millioner kroner.
Klokkegleden er ofte størst når man er flere, og vi i Tidssonen retter en stor takk til alle som tok seg tid til å stille på arrangementet vårt! Samtidig vil vi takke Grand Seiko, Optura, Urmaker Christensen, Creative Mill, Chitra House og Lexus Oslo, for et produktivt og smidig samarbeid – verdt en gjentakelse.
ANNONSE