Etter mange år…

Medlem
6. des. 2013
…så var tiden inne å skaffe Nomos. Vurderte mye frem og tilbake om å gå mer klassisk i fargevalg, eller rett og slett velge noe mer «sommerlig». Vel, når valget ble tatt etter en befaring så var valget enklere. Sommerklokken(e) 2025 var da på plass.

IMG_6989.jpeg

IMG_6991.jpeg

IMG_7023.jpeg

IMG_7025.jpeg

IMG_7054.jpeg

IMG_7056.jpeg

IMG_7059.jpeg

IMG_7061.jpeg

…så var tiden inne å skaffe Nomos. Vurderte mye frem og tilbake om å gå mer klassisk i fargevalg, eller rett og slett velge noe mer «sommerlig». Vel, når valget ble tatt etter en befaring så var valget enklere. Sommerklokken(e) 2025 var da på plass.

Vis vedlegg 395185
Vis vedlegg 395186

Vis vedlegg 395188
Vis vedlegg 395189

Vis vedlegg 395192
Vis vedlegg 395193
Vis vedlegg 395194
Vis vedlegg 395196
Gratulerer! Veldig flotte, og glimrende sommerklokker! Likte veldig godt remmen på den blå, sporty men elegant.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Gratulerer! Veldig flotte, og glimrende sommerklokker! Likte veldig godt remmen på den blå, sporty men elegant.
Takker. (3. part) Reimen på den blå er gummireimen fra fra en turkis Certina PH1000 "Sea Turtle Conservancy".

• Liker
Reaksjoner: Bgo80
Velkommen som Nomos-eier. Jeg har den oransje Club selv. Nomos har en del originale remmer som er forholdsvis edruelig priset også som er verdt å ta en titt på.

• Liker
Velkommen som Nomos-eier. Jeg har den oransje Club selv. Nomos har en del originale remmer som er forholdsvis edruelig priset også som er verdt å ta en titt på.
Takk. Har sett at reimene er edruelig priset. Når jeg ser kvaliteten på OEM-reimene opp mot prisnivå, skjønner jeg bedre hva mange sier om e.g. Shell Cordovan fra Horween og prissettingen.

Den oransje har haunted meg i lang tid. Det som har holdt meg tilbake hele tiden er synet på de lange band-hornene, men når man får klokken på armen så glemmer man jo hele denne "teoretiske" problemstillingen man laget og prosesserte i eget hode i forkant.

Så var det en ting til: Hvor tynne disse er. Kun 8,5mm med 100 WR er jo en virkelig stor bonus sommerstid.

• Liker
Reaksjoner: Readerfly
Pent tysk par. Underestimated. Turkis er en nye trend nå.
Takk. Det der med "turkis" er jo en ting jeg i utgangspunktet sliter med. Mange produsenter de siste årene skal/skulle jo ha en "Tiffany"-klokke, men etter at alt tullet har roet seg så tolket jeg Nomos litt annerledes. Nomos har jo nesten 100 ulike urskiver i flere fargekombinasjoner - og da ble denne her "Endless Blue" litt sånn i mengden uten å være fremhevet i kolleksjonen. Helt nøytralt subjektivt (oksymoren?) så er fargen her veldig "sommerlig", uavhengig av tidligere trend, så jeg tok sjansen.

Gratulerer, utrolig fine:)
Sitter å vurderer Future Orange eller Night sky selv. Hvilken farge er din favoritt så langt?
Takk. Jeg har vært svak for oransje og varmgule urskiver i mange år, mens blått alltid er en vinner uansett. Skulle jeg valgt å ha én Nomos som står helt klart ut i en større samling, blir det Future Orange. Dersom man ikke vil ha noe som stikker seg ut i en samling på et par klokker, må det bli Night Sky.

• Liker
Reaksjoner: Cuoresportivo
Nå har jeg sett et par bilder her og i dagens klokke, og jeg må si at night sky virkelig sitter. Det er vel noen personlige preferanser i detaljene her, men jeg synes kontrasten mellom blåfargen på skiva og indeksfargen kommer til sin rett her, samtidig som at den røde sekundviseren får skinne i helt riktig fargespekter. Dette er på ingen måte noen kritikk til de andre klokkene, og det er fantastisk at du druser på med flere klokker i serien - gleder meg til å se om du ender opp med alle fem til slutt - men jeg er overraska over friskhetsgraden i en såpass «dempa» fargekombinasjon. Jeg synes også at de lange hornene virkelig kommer til sin rett her. Sikkert fordi skiva har såpass mye vekt.

• Liker
Nå har jeg sett et par bilder her og i dagens klokke, og jeg må si at night sky virkelig sitter. Det er vel noen personlige preferanser i detaljene her, men jeg synes kontrasten mellom blåfargen på skiva og indeksfargen kommer til sin rett her, samtidig som at den røde sekundviseren får skinne i helt riktig fargespekter. Dette er på ingen måte noen kritikk til de andre klokkene, og det er fantastisk at du druser på med flere klokker i serien - gleder meg til å se om du ender opp med alle fem til slutt - men jeg er overraska over friskhetsgraden i en såpass «dempa» fargekombinasjon. Jeg synes også at de lange hornene virkelig kommer til sin rett her. Sikkert fordi skiva har såpass mye vekt.
Du har et poeng med tanke på flere ting, også dette med kontrast. Satte sammen en kjapp scrapbook fra dagens modeller (ikke limiterte), og det blir stadig mer vanskelig å velge ut de som står ekstra ut, da det er noen farger som ligger noenlunde nær hverandre, slik at variasjonen mellom dem ikke er så stor.

Jeg har gått for de som det er mest visuell egenart med, slik mine øyne oppfatter det.

nomos-11.png

Redigert:
Fin scrapbook! Veldig interessant å se alle modellene side om side. Lyset de befinner seg i vil jo også ha mye å si for fargegjengivelsen. Merker meg at de kjører litt safe i rem-segmentet, det er nok et bevisst valg for å dra fokuset mest mulig mot skivene. Men samtidig kan remmene løfte opplevelsen av klokka som helhet. Det finnes mange eksempler på hvordan en skive med farge kan falle igjennom med en enten for anonym rem, eller rett og slett feil paring av remfarge/materialitet. Det hadde vært gøy å se en scrapbook hvor remmene hadde vært nøye utvalgt og nærmest kuratert. Det var det jeg falt for da jeg landa på min Farer Sorbet, appelsin-/ferskensorbet alt etter lysforhold, paret med en eplegrønn skinnreim som virkelig løfter skivefargen.

Tror at frykten kanskje er at det blir litt «swatchete» med fullt frislipp av farger og at de har tenkt det er lurt å være konservative på remfronten. Den som kjøper kan naturligvis leke seg. Samtidig hadde det vært litt befriende hvis de turte å slippe seg helt løs.

• Liker
Nå må jeg vedgå at jeg aldri helt har fått godfot av California dials (hva kaller vi dette på norsk? California-urskive? Eller har det et enda norskere navn?), men denne tråden har (nesten) omvendt meg - her har Nomos gjort utrolig mye riktig - spreke farger, fin størrelse, småsekunder, edruelig prising...

Hm. Tror jeg har en okergul en på innkommende i løpet av neste uke.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Loevhagen