Kjøp av klokke i Sverige eller Danmark

turmeric

Støttemedlem
Medlem
3. mars 2017
Sted
Oslo
Jeg ble oppmerksom på følgende vedrørende momsrefusjon i dag;

Danmark og Sverige ligger på momslistetoppen med mest moms, men der kan ikke vi som nordmenn kreve momsen refundert.
Kilde: https://www.dinside.no/reise/krev-momsen-tilbake/61966886

Videre lesing på toll.no gir følgende info:
Noreg, Sverige, Danmark og Finland har ein avtale om at du alltid skal betale meirverdiavgift til eitt av landa. Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg.

Har jeg forstått dette riktig?
Altså om jeg kjøper en ny klokke i Danmark, så er jeg pliktet til å betale mva BÅDE i DK og i Norge?
Jeg er helt med på å betale mva ved innførsel, det har jeg ikke noe problem med men det blir en dyr handel om jeg ikke kan trekke fra dansk mva? Eller misforstår jeg nå? o_O

*dette er feil, beklager*

Nei, du har helt rett. Kjøp av klokke i et av disse tre landene gjør at du må betale moms 2 ganger.

Redigert av en moderator:
Ikke nødvendigvis. Du får ikke tax free refusjon, men enkelte forhandlere sender den til deg i Norge uten mva ved dyrere kjøp. Andre hjelper deg med papirarbeidet for å få den refundert. Jeg har aldri prøvd det på varer under grensen for avgiftsfri innførsel, men da betaler du jo bare en gang uansett.

Sier ikke toll.no at du ikke kan få refundert MVA hvis du er under grensen for avgift? Da betaler man jo fremdeles kun mva i ett av landene og ikke ved innførsel.

• Liker
Reaksjoner: gert
Du betaler kun én gang. Avgiftsfritt under grensen er det jo rett fram. Over grensen må du betale i Danmark el. Sverige, og ved hjemkomst til Norge. Deretter søker du om å få MVA ettergitt fra det landet der du handlet. Irriterende krøkkete, men du skal kun betale MVA en gang. Enkleste er om forhandler kan sende til deg uten å ilegge MVA først...

Ikke nødvendigvis. Du får ikke tax free refusjon, men enkelte forhandlere sender den til deg i Norge uten mva ved dyrere kjøp. Andre hjelper deg med papirarbeidet for å få den refundert. Jeg har aldri prøvd det på varer under grensen for avgiftsfri innførsel, men da betaler du jo bare en gang uansett.

@TomB har rett her.

Vær oppmerksom på at det ikke finnes noen "offisiell" MVA-refusjon i skandinavia, slik at du er helt prisgitt forhandler. Så vidt jeg vet har ikke forhandler i DK eller SE anledning til å selge uten MVA til en nordmann bosatt i Norge, men noen gjør det tydeligvis likevel.

Jeg har flere ganger diskutert problemstillingen med noen av de store AD'ene i København, de har ikke vært interessert i å selge uten MVA....

....., men du skal kun betale MVA en gang...
Hvis AD i f.eks. ikke kan selge uten mva til folk fra Norden, betaler man da kun til DK da? Lettere å handle i Norge og utenfor nabolandene. Moralen er da: Mer lovlig å handle utenfor nabolandene i det store utlandet.

Formelt sett skal du bare betale én gang. Men, du er som @Consigliere beskriver, prisgitt velvillighet fra forhandler. Det er forhandler som evt. vil returnere MVA fra f.eks. Danmark etter at du kan dokumentere at du har betalt ved innførsel til Norge.

Vil ikke forarbeidene til den lovregulerte avtalen OP viser til kunne gi svar på (noen av) de praktiske problemstillinger denne tråden belyser?

Beklager litt kjapt svar lenger opp her. Fant dette på skatteverket.se

IMG_5907.PNG

Min oppsummering (som kanskje stemmer):
Varer kjøpt i Sverige med verdi OVER 1000 SEK eks moms kan du få refusjon på svensk mva ved utreise, men Norges frigrense på 6000 kr gjelder ikke. Altså må det betales moms i et av de to landene. I norge hvis du får refundert svensk mva, i Sverige hvis du går på grønt. Gjelder altså varer under 6000 NOK.

Verdi over 6000 kr må du betale i Norge uavhengig om du har fått refundert svensk mva eller ikke.

Varer med verdi under 1000 SEK får du ikke refundert svensk mva, men slipper norsk gitt at du ikke har med andre varer så du overstiger 6000 nok.

Med forbehold om at jeg har tolket regelverket korrekt.

• Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy