Klokkestafetten – Tredje etappe.
Vis vedlegg 357453
Da var det min tur. Dette er samlingen min pr. januar, 2024
Det er ikke så lenge siden jeg ble bitt av denne basillen. Solgte et par quartsklokker og kjøpte en Seiko 5 (SNKL23J1), sommeren 2022. Det viste seg at 37 mm var alt for lite til meg, så jeg kjøpte en Seiko 5 Sport (5KX) og noen “mod parts”, og deretter gikk det bare utforbakke.
Mothakene på kroken jeg hadde bitt på gikk enda lengre inn i leppa da en generøs kompis/kollega ga meg en Hydroconquest, en Squale og en G-shock 5600. Han hadde mistet interessen, og observert at jeg hadde fått den.
Det har gått noen klokker inn og ut av samlingen siden da, men jeg begynner å bli ganske fornøyd med komposisjonen av klokker i boksen. Man er vel aldri “i mål”, men det går an å roe ned litt og heller forsøke å øke kvaliteten/nivået innimellom når man har muligheten til det.
Jeg prøver å holde samlingen allsidig og variert, og synes egentlig jeg har fått det noenlunde til. (Ikke spør kona. I følge henne har jeg en kasse med helt like klokker ) Med unntak av at dykkerklokker kanskje er noe overrepresentert. (Noe som er litt rart, da jeg ikke engang liker å bade.)
Så det følgende er i alle fall min “State Of The Collection” i dag:
Christopher Ward C60 Trident Pro 300
Vis vedlegg 357454
Referanse: C60-42ADA31S0KW0-B0
Ø 42mm
Lug to lug: 49,3mm
Høyde: 11,3mm
Rembredde: 22mm
Urverk: Sellita SW200-1
Denne hadde jeg lest mye hype om før jeg fikk den, og hadde fått for meg at jeg måtte ha en klokke med hvit skive. Den gir en super kvalitetsfølelse, ser i mine øyne flott ut, med bra finish. Slank og fin. Glimrende lenke med verktøyløs mikrojustering i spenna.
Longines Hydroconquest
Vis vedlegg 357455
Referanse: L3.642.4.96.6
Ø 41mm
Lug to lug: 51mm
Høyde: 12mm
Rembredde: 21mm
Urverk: Longines L633 (ETA 2824-2)
En av klokkene jeg fikk. Den trengte en full service, så det kostet jo litt, men jeg kom nok ut i pluss likevel. En kvalitetsklokke som har fått ganske mye armtid. Liker at den bærer stort, og at lenken er uten taper. …Stikk i strid med dagens trend. Forferdelig dårlig lume, og litt mye rot på skiva, men nydelig blå sunburst. Absolutt en keeper.
Squale 20 Atmos
Vis vedlegg 357456
Referanse: Y1545
Ø 40mm
Lug to lug: 48mm
Høyde: 13mm
Rembredde: 20mm
Urverk: ETA 2824-2
Denne har fast plass i boksen, og var også blant klokkene jeg fikk, som nevnt over. Fet klokke fra et merke med lang historie. …Ankepunktet mange har, er at den er mer enn litt lik en gammel Submariner. Jeg føler også litt på det innimellom. …En kopi, liksom. …Men pyttsann! Alle klokker likner på noe som kom før dem, og den som flest likner på er nok nettopp Sub-en. Sannsynligvis den klokka jeg har som går aller mest nøyaktig, forresten. …Hvis man ikke teller med kvartsurene da.
Victorinox Alliance Mechanical
Vis vedlegg 357457
Referanse: 241898
Ø 40mm
Lug to lug: 50mm
Høyde: 9mm
Urverk: ETA 2892
Denne er en skikkelig sleeper! Slank og fin litt dressy feltklokke? Eller evt. litt “feltklokke-aktig” sportsklokke. Pen, no nonsense kasse med fin skive og pen Oyster-type lenke. Så vidt under 9mm tykk og rosinen i pølsa er ETA 2892-urverket. Mer classy enn de fleste mer “tactical” klokkene fra Victorinox. Har tenkt flere ganger at denne trenger jeg egentlig ikke beholde, men jeg liker den så godt at jeg nok lar den beholde plassen sin i boksen.
Seiko Baby Marinemaster (MM200)
Vis vedlegg 357458
Referanse: SPB077J1
Ø 44mm
Høyde: 13mm
Urverk: Seiko 6R15
Jeg har tenkt at jeg i alle fall bør ha én Seiko i boksen, så da jeg solgte en King Samurai som jeg egentlig likte godt – for å frigjøre penger til noe annet - endte det opp med at jeg kjøpte denne. Da jeg fikk den husker jeg at jeg tenkte at hvis jeg bare kunne beholde én klokke, kunne det godt være denne. Pen, lenken er såpass OK at jeg avlyste planen om å kjøpe Strapcode til den, og på usedvanlig vis for en Seiko, liner bezelen, minuttringen og skiva helt fint opp. Nyforelskelsen har gitt seg litt nå, men fremdeles en klokke jeg bruker mye, og en ganske perfekt hverdagsklokke.
Glycine Combat 6 Vintage 43
Vis vedlegg 357459
Referanse: GL0459
Ø 43mm
Lug to lug: 49mm
Høyde: 10,7mm
Rembredde: 22mm
Urverk: Glycine GL224 (Sellita SW200)
Hadde lenge hatt lyst på en “feltklokke” eller noe med litt militær stil. Denne var tilgjengelig til en grei pris. Fin klokke med OK specs. Liker “pie pan”-skiva. Jeg liker ikke NATO-remmer, og denne kom på en ekstra fæl en. Heldigvis har jeg en dyktig remmaker i nærheten, og etter å ha drodlet litt specs, sydde han denne, som jeg synes passer både meg og klokka perfekt.
Tissot Visodate
Vis vedlegg 357460
Referanse: T1184301627100
Ø 42mm
Lug to lug:
Høyde: 12,1mm
Urverk: Powermatic 80
En dressklokke må man visst ha, og dette er min. Litt stor for en typisk penklokke, men det passer meg bra. Den originale remma var for kort, så igjen (eller egentlig før) kom den lokale remmakeren på banen og sydde en nydelig rem i alligatorlær. Litt overkill til en sånn budsjettklokke kanskje, men den holder jo en stund.
Certina DS Action GMT
Vis vedlegg 357461
Referanse: C032.429.11.051.00
Ø 43mm
Høyde: 12,6mm
Urverk: Powermatic 80 GMT
Visstnok er en GMT noe man skal ha i samlingen. Denne krysser av i den boksen. Jeg synes den er stilig. Vanskelig å finne perfekt størrelse på lenken med butterfly-spenne, men det er vel et vanlig problem med sånne, og jeg er mest glad i lenker, så…. Jeg liker at 24 timers-skalaen er på minuttringen, i stedet for en roterende bezel. Hva skal man med det, liksom? Jeg trenger ikke å følge to tidssoner, så tre blir jo helt bortkastet.
G-shock Square
Vis vedlegg 357462
Referanse: DW-5600E-1VER
Ja… Denne kjenner jo alle, så hva er det å si? En G-shock er kjekk å ha hvis man skal ut og jobbe med noe som er grisete eller risikabelt for en klokke man er redd for å få riper og merker i.
OOOPS! For mange vedlegg. Fortsetter i neste post.
En "konsolideringsrapport": Nå er MM200, Certina GMT, Tissot Visodate, PRX og Christopher Ward ute.
Litt vondt, og føler det haster å få inn noe nytt og flott. …men innser at hast er et problem jeg har hatt hele tiden.