Støy på jobb

Medlem
10. okt. 2023
Innlegg
434
Sted
Rogaland
Hei!
Jobber i adm på et verksted.
Så sitter stort sett foran skjermen.
Har noen 25år gamle uisolerte vegger mot verksted som er uisolerte med vinduer.
Prater med kollegaer,i telefonen og med kunder gjennom dagen.
Men hver dag så er det flere korte perioder med ekstrem støy fra verksted 100db++(ikke målt nøyaktig)
Då er det umulig å føre en samtale
Har klaget til ledelsen uten å komme noen vei.

Ikke jobbet her så lenge.
Litt støy regnet jeg med, men ikke dette.
Er det bare å akseptere dette i 2024?
 
- Stor nok bedrift for å etablere et AMU og velge VO?
- Hvis ikke: Hva med hodetelefoner koblet til din telefon og som er aktivt støyisolerende og med mikrofon som filtrerer ut lyd sånn noenlunde?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er 15 ansatte. Har vel sikker VO. Ikke sjekket.
Mulig noen lukkede hodetelefoner kan være en enkel løsning på problemet.men kommuniserer jo mest ned kollegaer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Støyen fra de jeg jobber med er grei. Er luftverktøy,banking, og diesel kakling fra verksted som er problemet
 
Jobbet på verksted i snart 25 år nå og må dessverre si at HMS har
gått rett i dass i takt med arbeidsinnvandringen. Snart må jeg også
ikle meg avklipte olabukser og gå barbeint i crocks for å ikke skille
meg for mye ut;)
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Seikonaut og mr_frodo
Det er et litt kilent problem, pp den ene siden har du helt rett, man skal ikke behøve slikt i 2024.

På den annen side er du relativt nyanssatt og har sikkert godt av å gå litt forsiktig fram.

Jeg ville spurt om du kan få headsett med støydemping, et litt godt et som både stopper 100+++db og som samtidig slipper igjennom folk som prater til deg.

Hvis du har et NC headsett eller plugger selv så prøv dem.
 
Tips: Om støyen er virkelig sjenerende, er IMHO ikke Bose eller Sony tingen (selv om de er fantastiske på flyturer.)

Vurder heller et hørselvern med aktiv demping og omgivelseslyd.

Jeg bruker noen fra Peltor når jeg er i verkstedet - Alert X eller noe slikt, heter det. Kostet 3kkr, uovertruffen støydemping, bommikrofon og blåtann som faktisk er stabil og fungerer. Tar telefonsamtaler på det selv når folk herjer med vinkelsliper eller muttertrekker like bak meg. Null stress.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Tips: Om støyen er virkelig sjenerende, er IMHO ikke Bose eller Sony tingen (selv om de er fantastiske på flyturer.)

Vurder heller et hørselvern med aktiv demping og omgivelseslyd.

Jeg bruker noen fra Peltor når jeg er i verkstedet - Alert X eller noe slikt, heter det. Kostet 3kkr, uovertruffen støydemping, bommikrofon og blåtann som faktisk er stabil og fungerer. Tar telefonsamtaler på det selv når folk herjer med vinkelsliper eller muttertrekker like bak meg. Null stress.
Støttes.
Milwaukee har forresten kommet med øreplugger, som støtter disse funksjonene. Usikker på hvordan de er, men de skrøt fælt av de på åpen dag hos Ahlsell.
 
Vi handler en del Milwaukee el-verktøy på jobb,så får sikkert en god pris om jeg vil prøve plugger.
Målt støy gjennom hele dagen. Fikk max 94.5. Var bikkja til sjefen som bjeffet.Vært rolig idag.
 
Tips: Om støyen er virkelig sjenerende, er IMHO ikke Bose eller Sony tingen (selv om de er fantastiske på flyturer.)

Vurder heller et hørselvern med aktiv demping og omgivelseslyd.

Jeg bruker noen fra Peltor når jeg er i verkstedet - Alert X eller noe slikt, heter det. Kostet 3kkr, uovertruffen støydemping, bommikrofon og blåtann som faktisk er stabil og fungerer. Tar telefonsamtaler på det selv når folk herjer med vinkelsliper eller muttertrekker like bak meg. Null stress.
Støtter denne. Peltor er god knall. Bruker ikke annet i firmaet mitt. Suverene med maskinstøy, verkstedbråk og støyreduksjon. Gode tilkoblingsmuligheter og bra høytalere/mic.
 
Peltor benyttes på shuttlehelikoptre mellom installasjoner i Nordsjøen, og er således trolig det beste støydempende ørevernet du kan ha. Litt ekstremt selvsagt, men virkningsfult. Av og til så shuttler man fra moderinstallasjonen til en NUI og deretter direkte til land, så Peltor er rent forbruksmateriell i shuttlehelikoptre. I vanlige helikoptre benyttet til personelltransport fra heliterminal til installasjon så har man ikke sertifisert hørselvern ombord som tilbys (utenom softplugger i ørene), og er mer å regne som kommunikasjonsutstyr ombord.

Hvis du skal ha det "flypiloter" bruker, så er ikke BOSE tingen - men David Clarke. ;) Se her: https://www.davidclarkcompany.com/

slider-aviation-02.jpg
 
Hvis du skal ha det "flypiloter" bruker, så er ikke BOSE tingen - men David Clarke. ;) Se her: https://www.davidclarkcompany.com/

slider-aviation-02.jpg

-Jeg hadde et Dave Clark-headset som jeg brukte til en amatørradiosender. Fantastisk isolasjon, men du merket at de klemte vesentlig hardere om ørene enn Peltor gjorde.

På plussiden var dog at selv med full fest rundt meg, var det fullt mulig å føre en samtale med en amatør ute i verden et sted.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og seiltid
-Jeg hadde et Dave Clark-headset som jeg brukte til en amatørradiosender. Fantastisk isolasjon, men du merket at de klemte vesentlig hardere om ørene enn Peltor gjorde.

På plussiden var dog at selv med full fest rundt meg, var det fullt mulig å føre en samtale med en amatør ute i verden et sted.
* roger *

Ulempen for @Raniets er at kolleger han vil snakke med, må ha samme headset og være på "samme kanal". ;)