Rolex Hulk? Seiko Tuna? Hva ligger bak alle kallenavnene?

Apekatt87

Støttemedlem
Medlem
25. nov. 2022
Innlegg
242
Sted
Bergen
Jeg spurte i klokkediskusjons-tråden om det fantes en tråd om dette, eventuelt om det burde opprettes en. @seiltid sendte meg en PM med link til denne tråden, som nå er 8 år gammel: https://www.tidssonen.no/forum/threads/nick-names-på-klokker.39684/#post-548027

Der blir det listet opp en del kallenavn, men personlig så var jeg ute etter _hvorfor_ klokkene har fått disse navnene. Så det var det jeg tenkte vi kunne få til her. Hvorvidt vi samler alle i et pinnet innlegg på toppen, merger inn elementer fra den andre tråden eller bare lar folk skrive er opp til admin/dere.

Tenker at vi kan følge en felles mal:

Bilde av klokke

Modell: Rolex Submariner
Ref-nr: 116610LV
Kallenavn: Hulk


Historien/forklaringen bak det aktuelle kallenavnet.

Jeg kan begynne med noe som kanskje teknisk sett ikke er et kallenavn, siden det er i den faktiske modellbetegnelsen til Omega, men det er 3 forskjellige klokker og historien bak er ganske kul. Jeg snakker om Speedmaster Snoopy:

Omega-Snoopy-1024x683.jpg


Modell: Omega Speedmaster Professional Snoopy, Omega Speedmaster Professional Snoopy 45th Anniversary og Omega Speedmaster Professional Silver Snoopy 50th Anniversary.
Ref-nr: 3578.51.00, 311.32.42.30.04.003 og 310.32.42.50.02.001
Kallenavn: "Snoopy"

The Silver Snoopy Award er en utmerkelse gitt av NASA til ansatte og leverandører for "outstanding achievements related to human flight safety or mission success.". Utmerkelsen kom i kjølvannet av brannen i Apollo 1, som forårsaket døden til astronautene Virgil Grissom, Edward White og Roger Chaffee. Presse og informasjonssjef Al Chop ved Manned Spacecraft Center hadde ideen til utmerkelsen og det var også han som hentet inn tillatelse til å bruke Snoopy som en maskott for utmerkelsen. Denne utmerkelsen blir ikke gitt til astronauter, men AV astronauter til personell og leverandører som har bidratt til økt sikkerhet i NASA sine oppdrag og operasjoner.

April 1970: En oksygentank eksploderer ombord på Apollo 13 og setter besettningen i livsfare. Det er herfra settningen "Houston, we have a problem" kommer fra. Besettningen på Apollo 13 klarer med hjelp fra teamet i Houston å komme seg trygt tilbake til jorden. Dette får de til blant annet med å fyre rakettene på et spesifikt tidspunkt for å få rett bane tilbake til jorden. Astronautene brukte sine Omega Speedmastere til akkurat dette. Derfor ble Omega tildelt "The Silver Snoopy Award" fra astronautene det samme året.

Den første Speedmaster Snoopy kom i 2003, deretter en i 2015 og en i 2020. Klokkene heter henholdsvis "Eyes on the stars", "Failure is not an option" og "Silver Snoopy"
 
Seiko Tuna fordi formen minte om en lav blikkboks, som ofte inneholdt tunfisk. Hvor og når navnet ble brukt først er uvist.

Historien starter i 1968 når Seiko mottar et brev fra en yrkesdykker, i 1975 har de et produkt klart for saturasjonsdykking og sertifisert for 600m, 6159-7010 eller grandfather tuna som den blir omtalt som i dag.

1000032862.jpg


Street og Arnie henter inspirasjon fra tuna serien, men de er ikke tunas etter mitt syn.
 
Redigert:
Rolex Submariner 116610LV - Hulken.
Fant denne teksten på internett, den var så fin og svulstig at jeg plagierte den rått:

The nickname not only highlights the watch's color but also its robust construction, including a thicker case and a broader bezel, enhancing its "larger-than-life" appeal. The Hulk stands out as a symbol of strength and resilience, embodying the adventurous spirit of the Submariner lineage.

Min kones hulk sammen med et pumpeorgel og Hulken selv:
IMG_8095.jpeg
IMG_8096.jpeg