San Martin – fake, homage, mushroom brand, akseptabelt

De har tilogmed kalt modellene for DOX0x. Altså.. Det der KAN jo ikke være lovlig? Klipte ut den gule å satt den side om side ved en ekte Doxa, for sammenligning:

doxa.PNG
 
De har tilogmed kalt modellene for DOX0x. Altså.. Det der KAN jo ikke være lovlig? Klipte ut den gule å satt den side om side ved en ekte Doxa, for sammenligning:

Vis vedlegg 374893
Klokken kan hete Doxi og har samme design uten å bryte lovverket, så lenge Design sin patent er over 14/15 år gammel.
Og vi vet alle sammen at Doxa dykkerklokkene sin design er MYE eldre enn det som kan beskyttes ifølge lovverket.
Sånn er det bare.
1000006309.png
 
Klokken kan hete Doxi og har samme design uten å bryte lovverket, så lenge Design sin patent er over 14/15 år gammel.
Og vi vet alle sammen at Doxa dykkerklokkene sin design er MYE eldre enn det som kan beskyttes ifølge lovverket.
Sånn er det bare.
Vis vedlegg 374954
Det er sant det du sier. Et godt eksempel er Lego f.eks. De har ikke enerett på patentet sitt lenger og man kan se flere fabrikanter bruker de samme design på brikkene som Lego uten å kalle det Lego. Og det er helt lovlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Designet kan man nok ikke gjøre noe med, nei. Men så lenge Doxa er registrert som varemerke også kunne de neppe kalt den "Doxi", i alle fall ikke om det skal selges i USA eller EU - den saken ville de garantert tapt. Derfor fake lego heter noe helt annet også.
 
Designet kan man nok ikke gjøre noe med, nei. Men så lenge Doxa er registrert som varemerke også kunne de neppe kalt den "Doxi", i alle fall ikke om det skal selges i USA eller EU - den saken ville de garantert tapt. Derfor fake lego heter noe helt annet også.
Og ja?
Vel, Relax er basert i USA.
Er det ikke nær nok for å tape saken?
De byttet 2 bokstaver og lager "homage".
Tror du et selskap basert i Kina kan ikke selge Doxi eller Doxo klokker verdens rundt?
Det handler ikke om å skape et firma som skulle ha en fremtid. Det handler om å tjene rask på en serie, og hoppe videre til noe annet.
Tiden Doxa bruker for å bygge et søksmål (skal de gidde???), er allerede firmaet konkurs og forsvunnet fra de uendelige arkivene av "mushroom-brands" i for eksempel Guangzhou city ....

HR-Relax-White-Chrono.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Ja, selger de fra Kina er det selvfølgelig noe annet - men det kunne de like gjerne gjort før evt patent på design var utløpt også.
 
Ja, selger de fra Kina er det selvfølgelig noe annet - men det kunne de like gjerne gjort før evt patent på design var utløpt også.
Helt ærlig: så snart du patenterer noe, blir tegningene og full beskrivelsen publisert for hele verden.
Det er som å lage reklame for kopiering.
De meste betydningsfulle oppfinnelsene som skal ikke distribueres rundt verden, er ofte ikke patentert en gang, på grunn av det.
Disse ligger gjemt i en bygning eller "kasse" i en installasjon, og skulle du jobbe på denne, må du bli først "godkjent", og senere må du signere høye truende papirer i løp av minst 2 dager ;)
Når du kommer ut, må du glemme alt du har sett.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Og ja?
Vel, Relax er basert i USA.
Er det ikke nær nok for å tape saken?
De byttet 2 bokstaver og lager "homage".
Tror du et selskap basert i Kina kan ikke selge Doxi eller Doxo klokker verdens rundt?
Det handler ikke om å skape et firma som skulle ha en fremtid. Det handler om å tjene rask på en serie, og hoppe videre til noe annet.
Tiden Doxa bruker for å bygge et søksmål (skal de gidde???), er allerede firmaet konkurs og forsvunnet fra de uendelige arkivene av "mushroom-brands" i for eksempel Guangzhou city ....

Vis vedlegg 374968
Hopper med begge beina, bevisst og hardt i vepsebolet nok en gang:

Fatter ikke at klokkeentusiaster og TS-medlemmer kan kjøpe, like, eie, forsvare, selge, ta bilder av, poste her, etc - av klokker som Dox?, Steinpikkhart, OceanX, San Martin, m.fl.!!! Uavhengig av patenter og lover. Hilsen gretten, gammal, utdatert (siste er ny, utradert-to-be?) gubbe som roper mot skyene.

Relax er vel mer humor enn homage?
 
Hopper med begge beina, bevisst og hardt i vepsebolet nok en gang:

Fatter ikke at klokkeentusiaster og TS-medlemmer kan kjøpe, like, eie, forsvare, selge, ta bilder av, poste her, etc - av klokker som Dox?, Steinpikkhart, OceanX, San Martin, m.fl.!!! Uavhengig av patenter og lover. Hilsen gretten, gammal, utdatert (siste er ny, utradert-to-be?) gubbe som roper mot skyene.

Relax er vel mer humor enn homage?
You and me both my friend, you and me both...
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Jørgen og Genta
Hopper med begge beina, bevisst og hardt i vepsebolet nok en gang:

Fatter ikke at klokkeentusiaster og TS-medlemmer kan kjøpe, like, eie, forsvare, selge, ta bilder av, poste her, etc - av klokker som Dox?, Steinpikkhart, OceanX, San Martin, m.fl.!!! Uavhengig av patenter og lover. Hilsen gretten, gammal, utdatert (siste er ny, utradert-to-be?) gubbe som roper mot skyene.

Relax er vel mer humor enn homage?
Homage med humor ja.
Jeg bryr meg ikke, og bruker ikke krefter til å bli irritert at sånn ting fins.
Fasiten er at så lenge noe er ettertraktet, og utilgjengelig for de fleste, skal en mer tilgjengelig erstatning bli skapt, og solgt i haugevis.
Sånn er det med alt.
Etterspørselen skaper markedet.
Er du irritert over hvordan mennesker er skrudd sammen, kan du bli det for de neste X-tusen år, for vi har aldri skiftet.
Jeg fatter ikke at folk tror fortsatt på at det går an å skifter menneskeheten.
Sånn tenking tilhører de verste eksperimentene som ble gjort med sosial ingeniøring, og som har bestandig feilet med store følgende katastrofer.
Vi står faktisk rett i en av disse eksperimentene, og gudene forbyr at noen skal peke på det eller han/hun skal brennes på bålet.
Vel, vi skal se hvordan dette ender om noen år:unsure:....
 
Mye bra her, som er en sjeldenhet fra Hokinkee i disse dager. Jeg har lurt på hvorfor Furlan Marri = hurra, Steinhart = fyfy. Jeg skulle gjerne hatt et godt alternativ til Vacheron Constantin 5000h og Pateks World time. Vet det finnes noen, men ikke i rette proporsjoner.
Ja jeg syntes også det var interessant det med Furlan Marri...
 
Ja jeg syntes også det var interessant det med Furlan Marri...
Industrien har utvalgtene sine, på noen måte.
Det er det jeg har observert over årene.
Klart det, FM er en tydelig nivå over Steinhardt, men ikke alle som driver med homage blir fremmet på samme måte.
Vi trenger uansett ikke å høre på bloggene som er finansiert av industrien, og kan gjør eget valg.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Det som irriterer meg er at det lukter dobbelt moral her for hvis jeg for eksempel legger ut en Squale 1545 her som er en blind kopi av en submariner så er det ingen som reagerer . Er det fordi det står Swiss made på den overprisa dritten ? Selv om Swiss made antagelig er et relativt begrep på klokker i den prisklassen for halve klokka er vel fra Kina . Men er klokka lagd i Kina og ingen har lagt skjul på det da er det fy fy .
1545-Orig-01__98922.jpg
 
Det som irriterer meg er at det lukter dobbelt moral her for hvis jeg for eksempel legger ut en Squale 1545 her som er en blind kopi av en submariner så er det ingen som reagerer . Er det fordi det står Swiss made på den overprisa dritten ? Selv om Swiss made antagelig er et relativt begrep på klokker i den prisklassen for halve klokka er vel fra Kina . Men er klokka lagd i Kina og ingen har lagt skjul på det da er det fy fy . Vis vedlegg 375480
Det er allerede sagt i flere runder her men ja, helt enig. Hvis vi ser bort fra faktiske illegale kopier med Rolex osv på urskiven: noen merker får "lov" til å lage nærmest blåkopi homages, andre ikke, tydeligvis.

Noen ganger er denne hobby-bobla omtrent like vilkårlig som hvilke merker av klær som er greit eller ikke greit i skolegården for fjortiser. Fjasete greier. :p