De har tilogmed kalt modellene for DOX0x. Altså.. Det der KAN jo ikke være lovlig? Klipte ut den gule å satt den side om side ved en ekte Doxa, for sammenligning:
Klokken kan hete Doxi og har samme design uten å bryte lovverket, så lenge Design sin patent er over 14/15 år gammel.De har tilogmed kalt modellene for DOX0x. Altså.. Det der KAN jo ikke være lovlig? Klipte ut den gule å satt den side om side ved en ekte Doxa, for sammenligning:
Vis vedlegg 374893
Det er sant det du sier. Et godt eksempel er Lego f.eks. De har ikke enerett på patentet sitt lenger og man kan se flere fabrikanter bruker de samme design på brikkene som Lego uten å kalle det Lego. Og det er helt lovlig.Klokken kan hete Doxi og har samme design uten å bryte lovverket, så lenge Design sin patent er over 14/15 år gammel.
Og vi vet alle sammen at Doxa dykkerklokkene sin design er MYE eldre enn det som kan beskyttes ifølge lovverket.
Sånn er det bare.
Vis vedlegg 374954Design Patent: Definition, How It Works, Examples
A design patent is a form of legal protection of the unique visual qualities of a manufactured item.www.investopedia.com
Og ja?Designet kan man nok ikke gjøre noe med, nei. Men så lenge Doxa er registrert som varemerke også kunne de neppe kalt den "Doxi", i alle fall ikke om det skal selges i USA eller EU - den saken ville de garantert tapt. Derfor fake lego heter noe helt annet også.
Helt ærlig: så snart du patenterer noe, blir tegningene og full beskrivelsen publisert for hele verden.Ja, selger de fra Kina er det selvfølgelig noe annet - men det kunne de like gjerne gjort før evt patent på design var utløpt også.
Hopper med begge beina, bevisst og hardt i vepsebolet nok en gang:Og ja?
Vel, Relax er basert i USA.
Er det ikke nær nok for å tape saken?
De byttet 2 bokstaver og lager "homage".
Tror du et selskap basert i Kina kan ikke selge Doxi eller Doxo klokker verdens rundt?
Det handler ikke om å skape et firma som skulle ha en fremtid. Det handler om å tjene rask på en serie, og hoppe videre til noe annet.
Tiden Doxa bruker for å bygge et søksmål (skal de gidde???), er allerede firmaet konkurs og forsvunnet fra de uendelige arkivene av "mushroom-brands" i for eksempel Guangzhou city ....
Vis vedlegg 374968Relax by Atelier Perpetuel – Parody watches built in California
relaxwatchshop.com
You and me both my friend, you and me both...Hopper med begge beina, bevisst og hardt i vepsebolet nok en gang:
Fatter ikke at klokkeentusiaster og TS-medlemmer kan kjøpe, like, eie, forsvare, selge, ta bilder av, poste her, etc - av klokker som Dox?, Steinpikkhart, OceanX, San Martin, m.fl.!!! Uavhengig av patenter og lover. Hilsen gretten, gammal, utdatert (siste er ny, utradert-to-be?) gubbe som roper mot skyene.
Relax er vel mer humor enn homage?
Homage med humor ja.Hopper med begge beina, bevisst og hardt i vepsebolet nok en gang:
Fatter ikke at klokkeentusiaster og TS-medlemmer kan kjøpe, like, eie, forsvare, selge, ta bilder av, poste her, etc - av klokker som Dox?, Steinpikkhart, OceanX, San Martin, m.fl.!!! Uavhengig av patenter og lover. Hilsen gretten, gammal, utdatert (siste er ny, utradert-to-be?) gubbe som roper mot skyene.
Relax er vel mer humor enn homage?
Mye bra her, som er en sjeldenhet fra Hokinkee i disse dager. Jeg har lurt på hvorfor Furlan Marri = hurra, Steinhart = fyfy. Jeg skulle gjerne hatt et godt alternativ til Vacheron Constantin 5000h og Pateks World time. Vet det finnes noen, men ikke i rette proporsjoner.
Ja jeg syntes også det var interessant det med Furlan Marri...Mye bra her, som er en sjeldenhet fra Hokinkee i disse dager. Jeg har lurt på hvorfor Furlan Marri = hurra, Steinhart = fyfy. Jeg skulle gjerne hatt et godt alternativ til Vacheron Constantin 5000h og Pateks World time. Vet det finnes noen, men ikke i rette proporsjoner.
Industrien har utvalgtene sine, på noen måte.Ja jeg syntes også det var interessant det med Furlan Marri...
Det er allerede sagt i flere runder her men ja, helt enig. Hvis vi ser bort fra faktiske illegale kopier med Rolex osv på urskiven: noen merker får "lov" til å lage nærmest blåkopi homages, andre ikke, tydeligvis.Det som irriterer meg er at det lukter dobbelt moral her for hvis jeg for eksempel legger ut en Squale 1545 her som er en blind kopi av en submariner så er det ingen som reagerer . Er det fordi det står Swiss made på den overprisa dritten ? Selv om Swiss made antagelig er et relativt begrep på klokker i den prisklassen for halve klokka er vel fra Kina . Men er klokka lagd i Kina og ingen har lagt skjul på det da er det fy fy . Vis vedlegg 375480
Får med et ekte TimeLux reise etui da….Blåser liv i denne tråden da det nå har dukket opp en varsellampe i salgstråden. Hvis ikke dette blir kontrollert kan vi risikere å få samme shitshow som på Finn med seiko homages overalt.
Ikke vanlig at jeg sikter direkte på noe, men dette blir for ille:
Vis vedlegg 380428Vis vedlegg 380429Vis vedlegg 380430
Her må det gå an å håndheve regel 1.3 eller 1.4 @Jon Henrik
Vis vedlegg 380433
Dette er jo den samme fake såkalte Seiko søpla det flyter av på Finn. Trodde faktisk vi skulle slippe å se den møkka her inne .Blåser liv i denne tråden da det nå har dukket opp en varsellampe i salgstråden. Hvis ikke dette blir kontrollert kan vi risikere å få samme shitshow som på Finn med seiko homages overalt.
Ikke vanlig at jeg sikter direkte på noe, men dette blir for ille:
Vis vedlegg 380428Vis vedlegg 380429Vis vedlegg 380430
Her må det gå an å håndheve regel 1.3 eller 1.4 @Jon Henrik
Vis vedlegg 380433