Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Spb443
FB_IMG_1721978588633.jpg

FB_IMG_1721992986532.jpg

Redigert:
Pratet med en kompis som hadde sansen for Bruvik sine Svalbard-klokker. Da kom jeg på at jeg på ett eller annet tidspunkt hadde sett en Seiko-modell som hadde fareskilt med isbjørn på skiva. Var ikke lett å finne bilde på google, men fant dette fra en norsk bruker på WatchUSeek.
Noen her som har en eller har mer info om den? Er trykket på skiven gjort av Seiko, fra fabrikk?

Screenshot 2024-08-09 at 12.42.16.png

Joda, det har vært skrevet side opp og side ned om disse modifiserte Seiko-klokkene.

I mine øyne er det irriterende, men ikke provoserende, at det selges diverse diverse Seiko-homage-klokker. Gitt at skivene (og forsåvidt urkasser) gjør det åpenbart at det ikke er snakk om originaler (fravær av logoer, osv).
Men denne her synes jeg langt på vei overgår det meste jeg har sett tidligere og kvalifiserer for direkte forfalskning.
Joda, selger er tydelig på at det kun er en klokke satt sammen av tredjepartsdeler, men...

gs.png

Per min mening er alt som selges som Seiko mod på Finn bare utnyttelse av ett smutthull for å selge fake klokker.
Her er det ikke snakk om å bytte bezel insert eller lignende men derimot lage direkte kopier av langt dyrere klokker for å få dem til å fremstå som noe de ikke er.
Eneste som virker til å være "originalt" er urverket, men det kan jo også diskuteres om er originalt eller bare "som" originalt.....

nei få vekk driten

Jeg er nysgjerrig på hva som finnes av vintage Seiko dykkerklokker her på tidssonen.

Noen av medlemmene her som har noen av de disse klassikerne?
6217-8000 - den originale 62MAS
6215-7000
6159-7000
6105-8000 / 6105-8009
2517-0320

:)

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Seiko-SPB481J1-SPB483J1-SPB485J1-2.jpg

3 dager er muligens hvor lenge jeg hadde holdt ut med teksten på skiva, men pluss i boka for å prøve noe de ikke har gjort før.
Kommer aldri til å skjønne meg på Seiko.. de lager så mange ordentlig fine klokker, og gir veldig mye for pengene. Og så kommer de med disse greiene her.

Seiko-SPB481J1-SPB483J1-SPB485J1-2.jpg

3 dager er muligens hvor lenge jeg hadde holdt ut med teksten på skiva, men pluss i boka for å prøve noe de ikke har gjort før.

De var jo stilige. Litt "merkelig" med kantet bezel i ytterkant og rund inni. Men det ville jeg (nok?) kunnet venne meg til.

8- )

• Liker
Reaksjoner: Seikonaut