Hjelp til å identifisere et par lommeur

Hjelp med 2 stk. Lommeur

  • Informasjon

    Stemmer: 0 0,0%
  • Verdi

    Stemmer: 0 0,0%

  • Antall stemmer
    0
Tenker at den er produsert i et antall eksemplarer. Kan være tjenesteur av noe slag (kapteinen?). Urverket er utstyrt med såkalt Brequet spiral som balansefjær. Dette ble bare utstyr for klokker som skulle være mer nøyaktige. I hvert fall en som ser lik ut her fra en gammel post på samlerforum, uten at de kom fram til noe :) https://www.samlerforum.no/viewtopic.php?t=14155

Fra Jakten på balansen på Tidssonen "En avansert og populær metode kalles ”Breguet spiralen” – en spiralfjær hvis siste runde på fjæren er bøyd over i en slags andre etasje. En genial løsning som resulterer i at fjæren holder seg nesten helt sentrert, om den er spent opp innerst eller ytterst-"
 
Redigert:
Det ser ikke ut til at det har kommet så mye nytt om lommeuret annet enn at det ser ut til at det finnes enda et til der ute. Jeg holder på en stund til for å finne ut mer. Men jeg har et spørsmål til du kanskje kan svare på siden vi har startet en dialog. Mange ting dukker opp og enda noen mer moderne ur har også kommet opp av min gamle Amerika kiste. Dette er noe nærmeste familie har brukt i nyere alder. Ingen av dem er rundt her mer så ingen informasjon tilgjengelig mer. Kunne du, evnt. gi et tips om klokken på bildene jeg vedlegger eller om det er andre steder i forumet dette kan legges?
 

Vedlegg

  • House of watches.jpg
    House of watches.jpg
    108,3 KB · Visninger: 0
  • Pulsar.jpg
    Pulsar.jpg
    114,4 KB · Visninger: 0
  • Q&Q.jpg
    Q&Q.jpg
    116,2 KB · Visninger: 0
Hei, takk for det. Regnet med at dette ikke var like spennende som det andre. Jeg har fått et svar fra en kyndig person på Watchuseek.

The watch is from ca. 1890-1910, give or take a bit. It is of decent quality, as shown by the inscription:

Ancre (meaning that it has a Swiss lever escapement - better quality than pin lever or cylindre escapement)
Levees visibles (visible lever pallets)
Spiral Breguet (hairspring on the balance with Breguet overcoil to aid isochronism)
Double Plateau (meaning that the roller plate has two levels - one for the transmission stone, another for the notch for the guard pin)
Balancier Compense (meaningthat it has a bimetallic balance with a split in two places to compensate for temperature effects)
15 Rubis (meaning that it has 15 artificial rubies to reduce friction on the gear pivots and the lever pallets)

The watch is definitely Swiss and was probably exported to Norway. I cannot identify the lion with an H logo but a similar (though not identical) logo was used by G.-Henri Liengme of Cormoret, Switzerland. The movement is probably by Fontainemelon (FHF), a maker of generic movements for general use by watchmakers (no, in those days - and even now! - they generally didn't make their own movements!).

Hartmut Richter