Hvilken bil skal kjøpes?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.835
Sted
Ingensted
Ny hverdagsbil må innkjøpes, men hva? Trenger en ny bil for bruk i og rundt Oslo - og av og til på en lengre tur på +/- 20 mil til fjells, med sitteplass til 5 og mulighet for hengerfeste.

Jeg har ingen interesse i dagens moderne biler og synes det er vannskelig å orientere seg i markedet. Eneste kriterier er at bilen IKKE skal være produsert i Kina, eller være en Tesla. Om det er en EL-bil (min 450 km rekkevidde), en hybridbil eller en fossil bil - det klarer jeg ikke å bestemme meg for.

Hva mener den allvitende TS at er verdt å kikke på med et budsjett på +/- 500K, nytt eller brukt 1-2 år med maks km.stand på 25k.
 
Redigert:
Akkurat gjort samme øvelse, samme kravspesifikasjon som deg.

Endte med en Skoda Enyaq 85x sportline (4 hjulstrekk). Utover standardutstyr så la jeg til hengerfeste, annen farge, panoramatak, 21" sommer, 20" vinter, delingsnett (praktisk for å pakke helt til taket ved behov), bagasjeromspakke. Kostet 550k etter litt pruting. Levering i Januar.

Andre kandidater var ID7 GTX Tourer, Audi e-tron og Q4 e-tron - men Skoda leverte beste totalpakke ift pris og produkt. Helt subjektivt så synes jeg også den var finest både inni og utenpå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Gin
Om Tesla er utelukket, ville jeg utelukket alle andre elbiler om man bryr seg om teknologi, bilens kontinuerlige forbedringer, opplevd rekkevidde uavhengig av temperatur, ladehastigheter osv.. Tesla virker. De andre har litt å ta igjen fortsatt. Pent brukt diesel bil som passer beskrivelsen er nok det du blir mest fornøyd med vil jeg tro. Har Enyaq nå fått forvarming av batteri? Det hadde de ikke sist jeg vurderte å kjøpe en (endte opp med en TMY) Det er veldig kjedelig om høst/vinter/vår om du må lade på veien.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen og Gin
Dropp uansett alt elektrisk fra VW, helt håpløse betjeninger, trege systemer og lav kvalitetsfølelse på materialer.

Kjenner jeg deg rett @Gin tror jeg du blir mest fornøyd med en fossilbil. Da slipper du å kjøre rundt i en iPhone, med tilhørende oppdateringer, ladeangst og elektriske utfordringer som gjør at bilen faktisk ikke går eller lader :mrgreen:
 
Om Tesla er utelukket, ville jeg utelukket alle andre elbiler om man bryr seg om teknologi, bilens kontinuerlige forbedringer, opplevd rekkevidde uavhengig av temperatur, ladehastigheter osv.. Tesla virker. De andre har litt å ta igjen fortsatt. Pent brukt diesel bil som passer beskrivelsen er nok det du blir mest fornøyd med vil jeg tro. Har Enyaq nå fått forvarming av batteri? Det hadde de ikke sist jeg vurderte å kjøpe en (endte opp med en TMY) Det er veldig kjedelig om høst/vinter/vår om du må lade på veien.
Ja, de har fått forvarming av batteri. Tesla var utelukket for min del ikke av ideologiske eller politiske grunner - men byggekvalitet hvor de dessverre ikke leverer i mine øyne.
 
Jeg har mye av de samme kriteriene. Har lyst å kunne kjøre elektrisk, men er allergisk mot oppdateringer og apper og nekter å kjøre en bil hvor jeg er tvunget til å lete meg frem på en skjerm for å justere temperaturen. Har lyst på Volvo XC60, men fornuften sier Mitsubishi Outlander PHEV 2020-modell. Dørgende kjedelig bil, men godt utstyrt, høy bakkeklaring for lukeparkering i Oslos ubrøyta gater , suveren firehjulstrekk og god bagasjeplass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Ja, de har fått forvarming av batteri. Tesla var utelukket for min del ikke av ideologiske eller politiske grunner - men byggekvalitet hvor de dessverre ikke leverer i mine øyne.
Det var bra, for det var en total showstopper for min del. Er overraskende fornøyd med min TMY etter en periode med Taycan og EQS før det...
 
  • Liker
Reaksjoner: hbf
Tør jeg forslå en Toyota Rav-4.
Ikke noe showstopper, men hinsides pålitelig, billig verkstedbesøk, helt ok komfort i dette segmentet og en hybridløsning som fungerer bra.
Har flere nå og de er latterlig rimelige i drift på alle måter.

Bakdeler er at det gir ingen voldsom premiumfølelse eller entusiasme. Men hvis dette er underordnet hadde jeg ikke vært i tvil.

Toyota er også suverene på service med 10-års garanti. Og verkstedene er suverene på kundebehandling.
 
For meg er bil 90% følelser, så vanskelig å anbefale for andre. Men Finn lar deg sortere på de fleste kriteriene dine, og da blir det ganske greit å få oversikt over hva som finnes der ute. Personlig hadde jeg nok valgt noe slik:

 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Hvis du legger til keav om hengervekt på f. eks. min. 1900kg og min. 200hk, så skal du ha en av følgende:

Mazda CX-60
Volvo V60
Skoda Octavia
VOYAH FREE
NIO ET7

Går du ned på hengervekt til 1800kg kommer også:
Volvo C40
Volvo XC40
Mercedes EQA
Mercedes GLA
(Audi e-tron)
(VW Tiguan)
(Fiskee Ocean One)

Nå vet jeg ikke hvordan du vekter plass, 4-hjulstrekk, bakkeklaring, bagsjevekt(ofte begrenset på nye elbiler!), hengervekt, hk, kjøreegenskaper/glede, og andre forskjeller, men personlig mener jeg elbil er tingen med mindre man kjører langt ofte (typ pendler og må lade på veien). Har 18 model S selv, og den har det meste man trenger, bortsett fra hengerfeste og ikke tysk byggkvalitet. Men suveren hverdags- og tur bil (unntatt langturer hvor man f.eks, vil dundre over 5-600km om dagen uten særlig stopp). Elbil er billig i drift, bpde mtp drivstoff, lite servicekostnader og lite som går i stykker(selv om man har garanti er det hassle). Og man kan få varm/kald bil med et tastetrykk på mobil uavhengig hvor bilen står og om den er plugget i eller ei.. (sammenlignet med motorvarmer/webasto osv).

Om Tesla er utelukket, ville jeg sett på tysk, dvs. BMW og Mercedes. Typ i4 om bagasjeplass og mye hengervekt ikke er veldig viktig, og trolig morsommere å kjøre enn suv, selv om det da er i4 M50 du vil ha som er litt utenfor rekkevidde til ønsket pris/år/km..

Edit: er jo forsåvidt mye mer av nyere modeller å velge blant og som kan konkurrere med Tesla på papiret etter hvert, f eks Kia, men personlig vekker det meste nytt liten interesse, derav "safer" jeg med å tenke tysk...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin og gulenissen
BMW 330e X-drive touring. Jeg byttet ut X5 med en slik for to-tre måneder siden. 292 hk, hengerfeste, premiumfølelse og solide kjøreegenskaper. For en 3 år gammel bil med lav kjørelengde må du ut med 450-500k avhengig av utstyr. Den er stor nok til daglig bruk, og enkel å ratte rundt i bykjernen. Den har selvsagt lav rekkevidde på el, men det var uten betydning for min del. Jeg lader den aldri, lades litt ved kjøring ;)
 
BMW 330e X-drive touring. Jeg byttet ut X5 med en slik for to-tre måneder siden. 292 hk, hengerfeste, premiumfølelse og solide kjøreegenskaper. For en 3 år gammel bil med lav kjørelengde må du ut med 450-500k avhengig av utstyr. Den er stor nok til daglig bruk, og enkel å ratte rundt i bykjernen. Den har selvsagt lav rekkevidde på el, men det var uten betydning for min del. Jeg lader den aldri, lades litt ved kjøring ;)
Helt enig i at man kan få mye bil hvis man ser litt på de litt hybridløsningene som ikke gir all verden med elkjøring. Gjorde akkurat det samme med 740'en jeg kjøpte nylig. Hender jeg setter den i laderen på natta for å ha varm bil på morgenkvisten. Hybridsystemet er bare tull i det daglige men det betyr lite da man får ganske bra med bil for lite penger.
Lader som sagt litt under kjøring også så forbruket er faktisk under 0,8 med 2 tonn Bayers flaggskip med 372hk.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Gin og eidehelg
3-serien min ligger på 0,8 på mila (hovedsakelig bykjøring i sportmodus) (y)
Savner av og til komforten i X5, men etter at jeg flyttet en liten rusletur fra sentrum, ble bilen stort sett stående i garasjeanlegget. Da var «downsizing» mer fornuftig :LOL: 740 er jo skikkelig grom da!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Gin og GrimReaper
3-serien min ligger på 0,8 på mila (hovedsakelig bykjøring i sportmodus) (y)
Savner av og til komforten i X5, men etter at jeg flyttet en liten rusletur fra sentrum, ble bilen stort sett stående i garasjeanlegget. Da var «downsizing» mer fornuftig :LOL: 740 er jo skikkelig grom da!
Ser poenget med å gå for en 3-serie da. Og det er jo morsomme og snertne biler :) ja, den er ordentlig grom! Jeg har sverget til Mercedes i alle år, men ekstra lang 7'er med alt man kunne krysse av på utstyrslisten topper alt jeg noensinne har hatt før. For en drøm å kjøre!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin og eidehelg
Ny hverdagsbil må innkjøpes, men hva? Trenger en ny bil for bruk i og rundt Oslo - og av og til på en lengre tur på +/- 20 mil til fjells, med sitteplass til 5 og mulighet for hengerfeste.

Jeg har ingen interesse i dagens moderne biler og synes det er vannskelig å orientere seg i markedet. Eneste kriterier er at bilen IKKE skal være produsert i Kina, eller være en Tesla. Om det er en EL-bil (min 450 km rekkevidde), en hybridbil eller en fossil bil - det klarer jeg ikke å bestemme meg for.

Hva mener den allvitende TS at er verdt å kikke på med et budsjett på +/- 500K, nytt eller brukt 1-2 år med maks km.stand på 25k.
Hva med å droppe en del av kriteriene og gå for Porsche først som sist? Får du de til å fornye PAW med 2 nye år inkludert burde dette være et greit kjøp.

 
Mulig du må kompromisse litt på kriteriene, men dette er fasit ;)


IMG_4895.jpeg