Er det virkelig slik i UK? (safene fulle av Rolex stål)

Medlem
2. juli 2024
Sted
Norge
Jeg leser jo om at Explorer faktisk er tilgjengelig hos noen AD-er i utlandet (både her og i andre fora) , men er det virkelig slik som denne videoen setter på spissen?

Litt irriterende fortellermåte, men til tider underholdende. Han hevder mange Rolex stålmodeller, f.eks. Explorer og Datejust Smooth Bezel nå selger under retail i UK, og at AD-ene har safene fulle av diverse modeller. Klokkebutikker for andre merker er stort sett tomme for folk forteller han videre, og går antagelig svært dårlig.

Men her i Norge er det ikke mulig å få satt seg på venteliste for basis-modeller i stål, som Explorer, OP, eller Datejust, selv etter snart ett år og enn viss kjøpshistorie. Men two-tone, det vil de kunne skaffe meg. Jeg vurderer å droppe hele Rolex ønsket om å få lov til å komme på "begrensede" ventelister. Min Omega, som var et stort ønske, er en strålende klokke. Men jeg er ikke villig til å kjøpe flere klokker av ymse merker, som nå selger dårlig, two-tone og gull Rolex inkludert, som jeg egentlig ikke ønsker meg eller vil gi i gave. Man kan jo lure på hvor godt andre klokkemerker enn Rolex nå selger hos våre norske AD-er, i disse tider med høye renter og tildels dårligere råd for mange.

Redigert:
Har sett endel av videoene hans, han sier mye rart. Min konklusjon er at han stort sett ikke vet så mye om de temaene han tar opp. Greit nok at endel AD har noen klokker i safen, men det er nok til de kundene som kommer inn og kan plasseres i kategorien kjendiser og som ofte kan få kjøpe en klokke bare fordi de er kjendiser.

Det går vel neppe særlig bra i smykke og klokkebransjen. Av de jeg husker på stående fot er 2av filialene til urmaker Larsen er konk, det var en urmaker i Haugesund som gikk konk i fjor

Det er nok survival of the fitest i luksusindustrien i dårlige tider ja. Med sagt så tror jeg nok ikke de har lagrene fulle av ettertraktede modeller. Men at de har noen få i tilfelle en VIP-kunde skulle ramle inn døra har de nok ganske sikkert.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: n808 og DJ41
Paradokset med Rolex i Norge (Oslo) er vel antagelig at nå som tidene (antagelig) er dårlige for luksusvarer- og klokker, og det er flere selgere enn kunder i Europas største klokkehus mye av tiden, blir det enda vanskeligere for oss Rolex førstegangskjøpere å få lov til å sette seg på venteliste. Butikken må jo forsøke å selge oss så mange som mulig av de andre merkene først. Med kun ett klokkekjøp av et annet merke hos AD, blir det interessant å se hvor mange e-poster som må til over hvor mange år, før tålmodigheten tar slutt og det i stedet blir privat bruktkjøp.

Redigert:
Paradokset med Rolex i Norge (Oslo) er vel antagelig at nå som tidene (antagelig) er dårlige for luksusvarer- og klokker, og det er flere selgere enn kunder i Europas største klokkehus mye av tiden, blir det enda vanskeligere for oss Rolex førstegangskjøpere å få lov til å sette seg på venteliste. Butikken må jo forsøke å selge oss så mange som mulig av de andre merkene først. Med kun ett klokkekjøp, blir det interessant å se hvor mange e-poster som må til over hvor mange år, før tålmodigheten tar slutt og det i stedet blir privat bruktkjøp.
Hvis man skal ha en klokke for livet eller relativt lang tid fremover, så er det vel nesten like greit å kjøpe brukt fremfor å blåse av masse penger på alt mulig annet for å få den man ønsker seg.
Bruktmarkedet er jo ganske kurrant nå og en no-date sub f.eks burde være mulig å få tak i uten betale alt for mye over retail på bruktmarkedet.

Du har nok et poeng i at forhandlere vil være interessert i å pushe tungsolgte merker fremfor å sette førstegangskjøpere på Rolexlister umiddelbart. Rolex selger seg selv uansett så det vil jo aldri bli en problemstilling at de brenner inne med de.

Anbefaler å bare kjøpe brukt. Urmaker Christensen har også preowned, er en del stål modeller innom og dem er priset bra etter min mening. Har selv gjort noen spontan kjøp fra dem i det siste, meget fornøyd. Han youtuberen er jeg personlig ikke så stor fan av, en del clickbait og overdrevne videor.

Rolex selger seg selv uansett så det vil jo aldri bli en problemstilling at de brenner inne med de.
Rolex produserer for lager.
Bjerke selger alt de får fra Rolex.

Det sagt, han YouTube-typen i starten av dette innlegget minnet om alt (ikke positivt) jeg forbinder med amerikanske ikke-redaktørstyrte medier. Huff.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Takk for mange svar. Jeg tror også at Bjerke selger alt de får av Rolex, men det virker som de får så altfor få relativt til etterspørsel sammenlignet med andre land. Jeg har skjønt at den beste metoden å skaffe seg sin første Rolex er bruktkjøp, og ikke finansiere Bjerke sine kostbare lokaler og mange selgere med kjøp av andre klokkemerker i håp om etterhvert å få komme på en uforutsigbar venteliste. Man kan skaffe seg hvilken Rolex man vil via Klokkeriet eller chrono24. Problemet for oss nybegynnere er dog skrekken om å bli svindlet med en superklone. Det blir nødvendigvis levering til forsikrings-takst og verifisering etter et bruktkjøp og endel usikkerhet inntil alt er i havn. Eller fullstendig droppe ønsket om Rolex, etterhvert som man innser hvordan problemet med etterspørsel utnyttes av så mange av de som har tilgang til disse klokkene.

Takk for mange svar. Jeg tror også at Bjerke selger alt de får av Rolex, men det virker som de får så altfor få relativt til etterspørsel sammenlignet med andre land. Jeg har skjønt at den beste metoden å skaffe seg sin første Rolex er bruktkjøp, og ikke finansiere Bjerke sine kostbare lokaler og mange selgere med kjøp av andre klokkemerker i håp om etterhvert å få komme på en uforutsigbar venteliste. Man kan skaffe seg hvilken Rolex man vil via Klokkeriet eller chrono24. Problemet for oss nybegynnere er dog skrekken om å bli svindlet med en superklone. Det blir nødvendigvis levering til forsikrings-takst og verifisering etter et bruktkjøp og endel usikkerhet inntil alt er i havn. Eller fullstendig droppe ønsket om Rolex, etterhvert som man innser hvordan problemet med etterspørsel utnyttes av så mange av de som har tilgang til disse klokkene.
Tror du svartmaler det litt nå. Det myldrer av Rolexer på gråmarkedet. Sjansen får at du kjøper en klone er marginal hvis gjør due diligence og kjøper av seriøs selger og at papirene er i orden.
Som alltid gjelder "kjøp selgeren" osv...

Men kjøper du en watch only av en luring til halv pris uten boks og papirer, hvor selger bare vil ta i mot cash - da ville jeg nok vært mer skeptisk.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Tror du svartmaler det litt nå. Det myldrer av Rolexer på gråmarkedet. Sjansen får at du kjøper en klone er marginal hvis gjør due diligence og kjøper av seriøs selger og at papirene er i orden.
Som alltid gjelder "kjøp selgeren" osv...

Men kjøper du en watch only av en luring til halv pris uten boks og papirer, hvor selger bare vil ta i mot cash - da ville jeg nok vært mer skeptisk.
Ja, det gjør jeg sikkert og jeg har så klart lest alle disse rådene. Jeg har alt kjøpt en annen klokke og klokkemerke brukt, og det gikk alldeles strålende, men få kloner i omløp for det merket.
Også takk for råd om Tidssonen WTB. Det blir nyttig når jeg eventuelt er klar til å kjøpe en Rolex brukt.

Ved kjøp fra brukthandlere som f.eks Jonny Rolex / https://www.briljantwatches.com/no/ eller Garg v / https://www.timelux.no/ så er du rimelig trygg. Prisene er heller ikke så i ille i forhold til mange drømmere på finn. Det er også lov å prute hos de. Du kan også kontakte de om en spesifikk klokke du ønsker da de kan skaffe det meste pga stort nettverk. Personlig så har jeg handlet hos begge pluss Bjerke. Problemfritt hos alle :)

jeg er tilhenger av at man nettopp handler sin første rolex av typ bjerke. merverdien og sikkerheten er et stort poeng og vil dessuten følge klokken videre på dens ferd; den beste opplevelsen fremfor den billigste løsningen.

• Liker
Reaksjoner: n808
jeg er tilhenger av at man nettopp handler sin første rolex av typ bjerke. merverdien og sikkerheten er et stort poeng og vil dessuten følge klokken videre på dens ferd; den beste opplevelsen fremfor den billigste løsningen.
Enig. Men problemet til trådstarter er jo sånn jeg har oppfattet det at han ikke får kjøpt hos Bjerke grunnet manglende historikk. ( alternativt kjøpe på den nye bruktavdelingen deres men det er koster jo blod.)
Majoriteten av de "Norske" Rolexene på markedet i Norge i dag kommer jo fra Bjerke uansett, så om man kjøper en privat og den kommer fra Bjerke eller en annen AD så burde ikke det være noe minus?

Men for all del - kan man kjøpe nytt så er jo det absolutt det billigste og tryggeste alternativet.

• Liker
Reaksjoner: holmby

Ja, det er jeg også tilhenger av. Jeg har alt kjøpt en klokke hos Bjerke. Opplevelsen med å hente ut en helt ny klokke er flott. Ikke en eneste skramme eller hairline, og en fint minne om akkurat den klokka. Jeg skulle ønske det var mulig å oppleve det samme med Rolex, men ett klokkekjøp er desssverre ikke nok for å komme på venteliste for noen som helst modeller i stål til tross for at alt jeg leser om forholdene i alle andre land er blitt mye bedre. Jeg spør ikke engang om de mest ettertraktede, kun basis modeller.

Selv for de enkleste modellene kreves det en historikk "med varierte kjøp over tid" (e-post fra Bjerke). Så da kan man jo bare begynne å gjette, hvor mange flere klokkekjøp trengs det? Kanskje etter nok et kjøp blir svaret igjen: "nei beklager, etterspørselen er så stor at vi per dags dato ikke kan tilby noen venteliste"? Så skal man da prøve seg på et tredje kjøp, i håp om at det er nok?

Den første klokka jeg kjøpte hos Bjerke ønsket jeg meg virkelig, men jeg sliter med å finne gode kandidater for potensielt den neste.

Da blir fort opplevelsen noe helt annet enn positiv.

Brukte klokker fra Bjerke med dobbelt moms er ikke aktuelt, og de har heller ikke modeller jeg er interessert i.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: superlaffen og holmby